Американският президент Джо Байдън обяви планове за сериозно увеличение на митническите тарифи върху редица китайски стоки.
Сред тях попадат например стоманата и алуминият, минерали, компютърни чипове, електромобили, батерии и компоненти за направата им, медицинско оборудване и соларни панели.
Китай разкритикува американските планове и обяви, че ще предприеме решителни мерки, за да защити правата и интересите си. Пекин призова Вашингтон да отмени решението си.
Постепенно въвеждане на тарифите
Предвижда се Съединените щати да въвеждат постепенно тарифите през идните три години. През 2024 г. се планира да започне облагането на електрическите превозни средства, соларните панели, спринцовките, иглите, стоманата, алуминия, както и на други стоки, произведени в Китай.
Американски служители се опасяват, че евтините електромобили и други електрически превозни средства, чието производство става възможно заради държавните субсидии на Пекин, скоро могат да започнат да заливат американския пазар, посочва "Асошиейтед прес".
Един китайски електромобил би могъл да струва само 12 000 щатски долара. Данъчната ставка върху електрическите превозни средства ще започне да нараства до 102,5 % през тази година, при общи нива от 27,5 % към момента. А тарифите върху слънчевите панели следва да бъдат удвоени до 50 процента.
Европа също е загрижена
Миналата есен Брюксел започна свое разследване на китайските субсидии. Възможно е Европа също да наложи ставки върху вноса на китайските електрически превозни средства. Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предупреди миналата седмица след посещението на президента Си Дзинпин във Франция, че държавно субсидираните китайски електромобили и стомана "наводняват европейския пазар".
Според американски производители на автомобили без достъпа до евтини китайски батерии и материали за батерии, електрическите превозни средства ще бъдат прекалено скъпи за мейнстрийм потребителите в САЩ, посочва Ройтерс.
Последните публично достъпни правителствени данни за 2021 г. показват, че американските автомобилни производители са изнесли 155 337 превозни средства на стойност 6,3 млрд. долара за Китай. През същата година Пекин е внесъл в САЩ едва 64 067 автомобила на стойност 1,45 млрд. долара, по-голямата част от които са продадени под американски марки.
Темата за тарифите идва в разгара на разгорещена предизборна кампания преди вота през ноември между президента Джо Байдън и републиканския му предшественик Доналд Тръмп, в която и двамата се надпреварват да покажат кой е по-строг към Китай, коментира АП.
Не е сигурно какво би могло да бъде дългосрочното въздействие на тарифите върху крайните цени, ако те допринесат за появата на по-широк търговски спор между САЩ и Китай, отбелязва информационната агенция.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни