Младите работници и служители са с по-ниски доходи и имат по-големи финансови задължения в сравнение с тези на заетите на пазара на труда в САЩ, които са били на тяхната възраст преди 11 години. Това сочат данните от ново проучване на американската компания "ТрансЮниън" (TransUnion), която изготвя анализи за състоянието на кредитния пазар.
Инфлация и по-скъпи кредити
Изследването на "ТрансЮниън" обхваща работещи на възраст между 22 и 24 години, които принадлежат към демографската група на т.нар. поколение Z.
В проучването са участвали и представители на т.нар. поколение Y, които през 2013 г. са били между 22 и 24-годишни.
Към поколението Z принадлежат родените между 1995 и 2012 г., известни още като "Генерация Зет" (Gen Z). От своя страна представителите на поколението Y, известно като "Милениум", включват родените между 1980 и 1994 г., посочва Си Ен Ен.
Представителите и на двете демографски групи са започнали професионалните си кариери в условията на икономически сътресения. За тези от "Генерация Зет" това е пандемията от КОВИД-19 и сериозните негативни икономически последици, породени от противоепидемичните ограничения. От своя страна значителна част от представителите на поколението Y започват своя професионален път в условията на глобалната финансова криза, която в САЩ достига своя връх през 2008 г.
През последните две години обаче и двете поколения са изправени пред друга негативна икономическа реалност - висока инфлация, повишаване на лихвените проценти, за да бъде овладяна, което от своя страна оскъпи кредитирането в САЩ.
Задълженията по кредитните карти на американските потребители са достигнали над 1,13 трилиона долара през периода от началото на октомври до края на декември 2023 г. в номинално изражение, по данни на Федералната резервна банка на Ню Йорк.
Най-високите основни лихвени проценти от 23 години насам в САЩ (5,5 на сто) доведоха до поскъпване на заемите. Американците, които са свикнали да "живеят на заем", са принудени да плащат повече за редица стоки и услуги - от автомобили на лизинг и студентски заеми до жилищни и ипотечни кредити.
Експертите съветват
Повишаване на финансовите задължения и просрочване на плащания по кредити са регистрирани във всички сектори на икономиката на САЩ, които създават продукти и услуги, предназначени за крайните клиенти.
Тази ситуация се оказва много по-тежка при по-младите трудещи се, отколкото при по-възрастните им колеги, посочват анализаторите от "ТрансЮниън".
Редица работници и служители от поколението Z са или с кратка кредитна история, или изобщо нямат такава, или са я влошили поради просрочени задължения. Това усложнява и ограничава възможността им да участват на кредитния пазар. Те трябва да си изградят навици за отговорно пазаруване на кредит, което ще ги предпази от опасността да не успеят да покрият навреме задълженията си, посочват експерти.
"Трябва да сте сигурни, че вашите заеми и разходите ви са в рамките на това, което можете да си позволите". Този съвет отправя в интервю за Си Ен Ен Чарли Уайз, ръководител на отдела за международни пазарни проучвания и консултации към американската компания "ТрансЮниън".
Уайз посочва, че представителите на поколението Z в САЩ в момента са задлъжнели значително повече в сравнение с тези от демографската група "Милениум", когато преди около десетилетие те са били на тяхната възраст.
"Виждаме, че задължения по кредитните карти на потребителите (от поколението Z - бел. ред.), дори и при отчитане на инфлацията, са средно с 26 на сто по-големи, отколкото са били тези на потребителите от поколението "Милениум" преди десетилетие", отбелязва експертът Чарли Уайз.
Важна е марката, а не цената
Все по-големите задължения, които трупат по кредитните си карти, изглежда обаче, че не подтикват по-младите потребители в САЩ да се ограничават особено, когато пазаруват на кредит.
"Младежите от поколението Z посещават магазините не само, за да пазаруват. За тях това е възможност да са заедно и да се забавляват в свободното си време".
Това отбеляза преди време Кристен Класи-Зумо, старши анализатор в областта на модната индустрия към компанията за пазарни проучвания "Сиркана" (Circana).
Когато става дума за дрехи, които са особена слабост на по-младите потребители, представителите на поколението Z демонстрират известно пренебрежение към цените, но са много придирчиви към марките (бранда) на стоките, които купуват.
Анализатори на потребителските нагласи отдават дължимото на онлайн социалните мрежи, сред които "Тик Ток" (TikTok) и "Инстаграм" (Instagram), за да може даден бранд да бъде наложен като много желан от младите хора. Това включва скъпата марка спортни облекла "Лулулемън" (Lululemon), при която цената на един дамски клин може да достигне до 120 долара и повече.
Любимата скъпа модна марка на потребителите от поколението Z в САЩ е "Арициа" (Aritzia). Те предпочитат и по-евтините вериги от магазини за дрехи, като "Гараж" (Garage) "ПакСън" (Pacsun) и "Еъри" (Aerie), отбелязва Си Ен Ен.
"Промоциите не са притегателна сила за тези купувачи. Един от трима потребители на възраст между 18 и 24 години първо проверява в социалните мрежи какво е "яко" да се носи в момента, преди да започне да пазарува", споделя Класи-Зумо.
Все пак, на фона на по-високите цени и на по-скъпите кредити започват леко да се променят и потребителските нагласи на поколението Z.
"Те ще си купят "задължителните" неща, независимо от цената и може би няма да се охарчат и за стоки, които са в списъка им с вещи, които е "хубаво да имаш", (но не на всяка цена - бел. ред.)", отбелязва старши анализаторът от компанията за пазарни проучвания "Сиркана".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни