Служебното правителство на Димитър Главчев вчера е одобрило актуализираната Конвергентна програма на Република България (2024 – 2027 г.). Това сочи справка на Клуб Z в Системата за правна информация на Министерския съвет (МС).

Според документа през тази година се очаква повишение на цената при вноса на петрол заради забраната на сорта „Уралс“.

Припомняме, че мярката бе одобрена от настоящия парламент по настояване на ГЕРБ и ДПС. От 1 март влезе в сила пълна забрана на вноса на руски петрол, макар че според санкционния регламент срещу кремълския режим, в рамките на Европейския съюз за България важи изключение до края на годината.

Според одобрената актуализирана Конвергентна програма устойчивият растеж на вътрешното търсене, на фона на по-умерено възстановяване на външната среда, ще предопредели постепенното разрастване на търговския дефицит и понижение на баланса по текущата сметка.

„През 2024 г. се очаква дефицит по текущата сметка от 1.3% от БВП. Очакваното ускорено номинално нарастване на вноса спрямо износа на стоки отразява не само количествените изменения в търговията, но и превишение на цените на вноса спрямо износа. Последното се дължи на допускането, че основната рафинерия в страната преминава изцяло към внос на суров нефт различен от „Уралс“. Това ще повиши цената в тази стокова група спрямо 2023 г., при ниска ценова динамика в останалите групи. Излишъкът по статия услуги ще е около 7% от БВП през 2024 г. През годината се очаква пълно възстановяване в постъпленията от международни пътувания, след сериозния шок от Covid-19. Общият баланс по доходните статии ще остане отрицателен от 2.9% от БВП“, пише в документа.

Припомняме, че предишното, редовно правителство с премиер Николай Денков предупреждаваше, че не бива да се избързва с отмяната на дерогацията, защото това вероятно ще оскъпи горивата у нас.

Въпреки опасенията, до момента, изглежда, няма отчетливо повишение на цените по бензиностанциите. Това може да има няколко обяснения. Едното е, че по някакъв начин се заобикаля забраната за внос на руски нефт. Друго – че производителите и търговците на горива са намалили печалбите си. Или че се изчерпват евтините запаси по складовете.