Европейската народна партия (ЕНП) смята да обсъди още в близките дни идеята за отмяна на забраната на колите с бензиновите двигатели в ЕС от 2035 г.

Това заяви пред „Политико“ Манфред Вебер – председателят на групата на ЕНП в Европейския парламент. Той говори пред изданието в нощта след европейските избори, броени минути, след като лично обяви победата на своята партия.

„Забраната беше грешка“, сподели той.

Тя е един от стълбовете на Зеления пакт.

От ЕНП заговориха за даване на заден ход по отношение на бензиновите двигатели още в началото на годината. Тогава „Политико“ съобщи за партиен манифест от 14 страници.

Така партията се изправя срещу своя член Урсула фон дер Лайен, която се бори за втори председателски мандат начело на Европейската комисия. Тя бе сред хората, които най-много защитаваха забраната.

Сега отмяната изглежда все по-вероятна предвид надигането на крайната десница. Това неминуемо ще доведе до изместване вдясно на европейските политики. Крайнодесните не приемат Зеления пакт.

„Ще трябва да направим известни корекции“, заяви пред „Политико“ германският евродепутат от ЕНП Петер Лизе – един от хората, които най-много се занимават с въпросите на климата.

И допълни, че и свързаните с климата регламенти трябва да съдържат по-малко ограничение.

За известни промени се изказа и чехът Александър Вондра от групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР):

„Ако сравним зелените политики с карането на кола, очаквам новият Европейски парламент да върти повече волана и да натиска спирачките, а не само педала на газта“, каза той и изтъкна, че политиката в тази сфера трябва да бъде по-реалистична.

Френският либерал Паскал Канфен обаче смята, че в новия Парламент няма да има достатъчно мнозинство за унищожаване на Зеления пакт. Той бе председател на Комисията по околна среда.

Забраната за продажба на колите с бензинови двигатели в ЕС трябва да влезе в сила от 2035 г. Решението бе взето от страните члеки (Съвета) през март 2023 г. Това стана след много спорове и противопоставяне от страна на Германия, която си издейства изключение за коли, работещи със синтетични горива. България бе сред страните, въздържали се при гласуването.