Столичната община ще представи подробен план за дългосрочна модернизация на градския транспорт - отвъд мандата на сегашното управление. Това обяви на брифинг кметът Васил Терзиев днес.
Програмата ще е за над 1 млрд. лв., като харчовете по нея ще се разпределят до 2030 г.
Терзиев първо подчерта, че това не означава по-малко развитие на инфраструктурата за автомобилите:
"Искаме градският транспорт да е по-удобен, по-бърз, по-модерен, за да може да искат хората да го ползват, а не насилствено да свалим хората от колите, както се твърди. Това е една амбициозна програма, която да даде посока и тласък. Няма да е ограничена само с тази администрация", отбеляза кметът.
И допълни, че разширяването на метрото продължава, предвиждат се 12 нови станции, но основен фокус на новата програма ще са видоведе градски транспорт, на които предишната администрация не е обърнала особено внимание - най-вече трамваите, за които ще отидат 608 млн. лв.
Общинският съветник от комисията по транспорт Андрей Зографски (ПП-ДБ) уточни, че най-много средства се предвиждат за нови трамваи - 150 общо, от които 110 ще бъдат чисто нови, а 40 ще бъда изпратени за тотална модернизация в чужбина. Поясни, че имаме трамваи и на 35, и на 60 години, които вече не можем да поддържаме ефективно.
"За да можем да дадем една качествено нова, различна, подобрена транспортна услуга на гражданите на София. Това не е просто подмяна, предвиждат се бъдещи разширения и нужди. Адресира се не само качествения, но и количествения аспект в следващите 5 години", добави той.
Първо ще има нови нископодови трамваи по линии 20 и 22 за източните квартали. Ще се купят и трамваи с две кабини - които не се нуждаят от обръщателни колела. А в бъдеще, за по-малко натоварените линии, като 10, 1, 3, 15, ще се осигурят по-къси трамваи. В момента средства за 18 от тези трамваи вече са предвидени в сегашния бюджет.
Ще се обърне внимание и на тролейбусите.
"За първи път залагаме на тролейбуси и хибридни тролейбуси, симбиоза между двата добри аспекта на електробусите и тролейбусите. Ще могат да се зареждат по време на движение, и с това се спестява и време на зареждане, и инвестицията. Купени са и се ползват вече и в други европейски столици - в Букурещ, Прага, Братислава. Това дава гъвкавост и ефективност на системата, вместо да се купуват чисти електробуси, като имаме изградена контактна мрежа за тролеи", каза още Зографски
Зам.- кметът Иван Василев уточни, че ако докладът на кмета бъде одобрен от СОС, ще се търсят възможности в оперативните програми на ЕС. А и ще се разговаря с различни банки и ще се обсъжда възможност за кредит.
"Без подкрепата на съветниците няма как да започнем тази предварителна подготовка", подчерта Василев.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни