Китайският държавен производител на самолети Си Оу Ем Ей Си (COMAC) има възможността да разбие доминацията на "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) на пазара на пътнически самолети през следващото десетилетие, заяви Фироз Тарапоре, главен изпълнителен директор и член на борда на директорите на компанията за лизинг на самолети "Дубайска космическа компания" (Dubai Aerospace Enterprise - DAE), предаде Ройтерс, цитирана от БТА.
"Еърбъс" и "Боинг" са основните доставчици на самолети за авиокомпаниите, но европейският производител на самолети се бори да увеличи производството си на фона на рекордни поръчки, а "Боинг" е под лупа, след като през януари по време на полет на негов самолет се откъсна част от фюзелажа.
Първия пътнически самолет за средни разстояния C 919, който се произвежда от Си Оу Ем Ей Си и се противопоставя на A 320 на "Еърбъс" и "737 Макс" (737 MAX) на "Боинг", е "перфектно добър самолет", каза Тарапоре в интервю.
"През следващото десетилетие китайската компания има уникална възможност да разбие този дуопол и да го превърне в триопол, защото от една страна "Еърбъс" е разпродаден, а "Боинг" има производствени проблеми", каза той в Дубай.
Самолетите на Си Оу Ем Ей Си летят почти без изключение само в Китай и с една индонезийска авиокомпания. Китайският производителят се стреми към сертифициране от Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) за своя реактивен самолет C 919, като същевременно търси и международни клиенти.
Източници от авиационната индустрия обаче предупреждават, че Си Оу Ем Ей Си е далеч от навлизането си в международен мащаб, особено без еталонни сертификати от Съединените щати или Европейския съюз или по-ефективни самолети.
Тарапоре заяви, че търсенето на самолети от Китай и близките страни е "изключително силно" и че китайската компания има "много добър шанс да направи силно навлизане" (на пазара).
Тъй като глобалните пътувания се увеличиха след пандемията, авиокомпаниите побързаха да поръчат нови самолети. Но проблемите в аерокосмическата верига за доставки и индустрията за поддръжка на самолети, включително недостиг на работна ръка и проблеми с двигателите, доведоха до забавяне на доставката на нови самолети, което усложни плановете за растеж на авиокомпаниите и привлече вниманието на Си Оу Ем Ей Си.
От "Еърбъс" заявиха, че производствените места за техния популярен модел самолет A 320 са разпродадени до края на десетилетието.
"Боинг", от друга страна, е погълнат от разрастваща се криза в безопасността. Той е изправен пред разследвания от американските регулатори, възможно наказателно преследване за минали действия и спад в производството на най-продавания реактивен самолет - "737 Макс".
Тарапоре каза, че се надява американската компания да инициира структурна и културна промяна, която ще доведе до "производство на висококачествени самолети със скорост, която е в съответствие с историческите стандарти и в съответствие с това, което "Боинг" трябва да произвежда, за да остане релевантен".
Проблемите при американския самолетопроизводител забавят доставките за "Дубайската космическа компания", един от 10-те най-големи лизингодателя в света, с 500-членен флот от собствени, управлявани или поръчани самолети. Дубайската компания заяви, че очаква да получи само около половината от броя самолети от "Боинг" тази година, отколкото производителят на самолети се е ангажирал да достави.
"След 30 години вярвам, че няма да говорим за дуопол, определено ще бъдем индустрия, в която Оу Ем Ей Си играе много по-значима роля", заяви още Тарапоре.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни