Article_top

Константин Павлов

Нека бъдем 100% наясно – България е бедна държава с огромно количество недвижими паметници на културата (40 000!), за които трябва да се грижи. Държавата не разполага, а и не е ясно, дали изобщо в бъдеще ще разполага с достатъчно средства, за да спаси цялото си архитектурно–историческо наследство, което ѝ е поверено по силата на историческите случайности. Това включва обекти от почти цялата история на архитектурата – от тракийските гробници отпреди новата ера до произведения на модерната архитектура от втората половина на 20-ти век.

Искаме или не, като общество ще трябва да вземем решение – кои от тези паметници да запазим, кои да разрушим и кои да оставим на произвола на съдбата. Не бързайте да реагирате. Подобно решение може да ни се струва немислимо, но то всъщност се прави всекидневно – с избора за какво да се отделят пари и за какво да не се отделят. И рано или късно ще бъдем принудени да разрушаваме от съображения за сигурност.

Политиката, която тече в момента, може да бъде наречена скандална, ако някой въобще се скандализираше от такива работи. Съотношението е следното – през последните години 80 милиона лева са отишли за „възстановяване“ на крепости, а годишният бюджет за всичко останало е 500 000 лева.

А сега да се върнем пред НДК.

Радвам се, че политическото ръководство на общината намери сили в себе си и през декември гласува частичното преместване на паметника „1300 години България“ в Южния парк и възстановяване на мястото му на съборените през 1980 г. паметни плочи на загиналите през войните военнослужещи от Първи и Шести пехотни полкове.

Не се радвам особено, че авторът Валентин Старчев, който преди 7 години заяви, че би приел всякакво решение на Общинския съвет, в момента упорства и в качеството си на автор съди общината, блокирайки по този начин процедурата.

За един творец това е унизително поведение и, надявам се, достатъчна причина за съда да отхвърли иска му. Също така се съмнявам, че има право на такива претенции, но ще се радвам ако някой с юридическа подготовка ми обясни доколко Старчев има основание за такива действия.

Най–същественият аргумент на защитниците на конструкцията е, че това е произведение на изкуството, а едно произведение на изкуството (независимо от неговите художествени качества, в конкретния случай според мен дълбоко посредствени и безпомощни) трябва да бъде спасено с парите на цялото общество.

Сега ще ви припомня числата – годишният бюджет за поддръжка на подобни паметници е 500 000 лева.

Не, нямам грешка в нулите и запетайките!

Така че сме поставени пред следния избор – да заплатим ли за „възстановяването“ на една рушаща се посредствена мегаломанска конструкция в центъра на София, а и на множество из страната, които биха глътнали целия бюджет за опазване на паметници на културата за години наред или все пак да обърнем внимание на десетките хиляди къщи, обществени сгради, мостове, гробници, площади, хижи, дори вестникарски будки и т.н. които постепенно се саморазрушават.

Решението е просто, ако го погледнем откъм следните три аспекта:

– важността на тези обекти за световното културно-историческо наследство;

– знаците на коя епоха искаме да спасим за бъдещите поколения;

– за какво да похарчим с най-добър ефект тези десетки милиони левове, които със сигурност няма да стигнат за всичко, а сигурно няма да стигнат дори за половината.

Проблематичността на недвижимото наследство на тоталитарния режим се подсилва от още два фактора –

1. Мегаломанските му размери;

2. Лошото конструктивно изпълнение, съмнителните художествени качества и отчайващата му нефункционалност.

Всъщност, страната ни е препълнена с материални паметници от времето на тоталитарния режим и в огромното си мнозинство те представляват бомби със закъснител, които ние лекомислено оставяме на следващите поколения.

Възстановяването и реконструкцията на голяма част от тях ще се наложи, така или иначе, защото събарянето им и построяването им наново няма да е по силите на обществото, освен ако не уцелим някакъв геоложки джакпот – примерно открием гигантски находища на диаманти или на редки метали под Витоша. Вероятността за такова чудо е пренебрежимо малка, но задължението да санираме, преустроим и ремонтираме мостовете, панелките, административните сгради и т.н. никъде няма да избяга, а дори се утежнява с всеки изминал ден.

Както в случая с конструкцията пред НДК, ремонтът и „възстановяването“ на тези материални остатъци в 99% от случаите означава те да бъдат приведени в състояние, в което не са били дори в момента на построяването си. А въпросната конструкция пред НДК няма дори и акт 16, което означава, че сега ако бъде „възстановена“, то на практика трябва да бъде за пръв път построена на цената на огромна част от бюджета за опазване на недвижимото културно наследство. 

Тоест да възстановим посредствеността ѝ, претенциозността ѝ и людмиложивковата мистика за сметка на хиляди други паметници с безспорни качества, както и да опростим безхаберието и цинизма на неговите защитници, които неведнъж бяха на власт след 1990 г. и които, ако желаеха, можеха да се погрижат за състоянието му с много по-скромни средства? 

Често за пример се дават египетските пирамиди и други подобни антични паметници, които са доживели до наши дни. 

Да, но египетските пирамиди, за разлика от конструкцията пред НДК и дори от самото НДК, са чудо на инженерните технологии. Това, което днес виждаме от тях е само техният скелет, оцелял след стихии, завоеватели, вандали и правителства. Облицовката от варовик и всичко вътре, отдавна вече ги няма.

Дава се за пример и Айфеловата кула в Париж, която след издигането си е била ненавиждана от съвременниците си, а се е превърнала в символ на Париж и на Франция. 

Да, но и Айфеловата кула, освен че е чудо на строителните технологии, е и притегателен център за всички гости на Париж. По ненавистта на съвременниците наистина си прилича с конструкцията пред НДК, но първо не съм забелязал мощен поток туристи, които желаят да снимат нашата спирала или да се снимат с нея и второ, след още 30 години това чудо на българските строителни технологии може би ще се срути от самосебе си.

Символ на София?

И ако сега някой седне да се тръшка, че София така и не се сдоби със символ, който да привлича хора и да се превръща в притегателен център на туристическия поток, включително и радващ се на интереса на българските граждани, учтиво ще припомня, че такъв символ имаше – това беше западния барелеф на паметника на съветската армия, когато той беше оцветен през 2011 г. и титулован „В крак с времето“. 

В момента там има само още една язва в градското пространство, която също трябва да бъде излекувана. 

Възможният момент на спасение отдавна е отминал. Трябва да съберем сили да констатираме смъртта на този динозавър - пред НДК, да изринем тленните му останки и да възстановим паметника на Първи и шести пехотни полкове на същото място.

 
Снимка БГНЕС

Нека бъдем 100% наясно – България е бедна държава с огромно количество недвижими паметници на културата (40 000!), за които трябва да се грижи. Държавата не разполага, а и не е ясно, дали изобщо в бъдеще ще разполага с достатъчно средства, за да спаси цялото си архитектурно–историческо наследство, което ѝ е поверено по силата на историческите случайности. Това включва обекти от почти цялата история на архитектурата – от тракийските гробници отпреди новата ера до произведения на модерната архитектура от втората половина на 20-ти век.

Искаме или не, като общество ще трябва да вземем решение – кои от тези паметници да запазим, кои да разрушим и кои да оставим на произвола на съдбата. Не бързайте да реагирате. Подобно решение може да ни се струва немислимо, но то всъщност се прави всекидневно – с избора за какво да се отделят пари и за какво да не се отделят. И рано или късно ще бъдем принудени да разрушаваме от съображения за сигурност.

Политиката, която тече в момента, може да бъде наречена скандална, ако някой въобще се скандализираше от такива работи. Съотношението е следното – през последните години 80 милиона лева са отишли за „възстановяване“ на крепости, а годишният бюджет за всичко останало е 500 000 лева.

А сега да се върнем пред НДК.

Радвам се, че политическото ръководство на общината намери сили в себе си и през декември гласува частичното преместване на паметника „1300 години България“ в Южния парк и възстановяване на мястото му на съборените през 1980 г. паметни плочи на загиналите през войните военнослужещи от Първи и Шести пехотни полкове.

Не се радвам особено, че авторът Валентин Старчев, който преди 7 години заяви, че би приел всякакво решение на Общинския съвет, в момента упорства и в качеството си на автор съди общината, блокирайки по този начин процедурата.

За един творец това е унизително поведение и, надявам се, достатъчна причина за съда да отхвърли иска му. Също така се съмнявам, че има право на такива претенции, но ще се радвам ако някой с юридическа подготовка ми обясни доколко Старчев има основание за такива действия.

Най–същественият аргумент на защитниците на конструкцията е, че това е произведение на изкуството, а едно произведение на изкуството (независимо от неговите художествени качества, в конкретния случай според мен дълбоко посредствени и безпомощни) трябва да бъде спасено с парите на цялото общество.

Сега ще ви припомня числата – годишният бюджет за поддръжка на подобни паметници е 500 000 лева.

Не, нямам грешка в нулите и запетайките!

Така че сме поставени пред следния избор – да заплатим ли за „възстановяването“ на една рушаща се посредствена мегаломанска конструкция в центъра на София, а и на множество из страната, които биха глътнали целия бюджет за опазване на паметници на културата за години наред или все пак да обърнем внимание на десетките хиляди къщи, обществени сгради, мостове, гробници, площади, хижи, дори вестникарски будки и т.н. които постепенно се саморазрушават.

Решението е просто, ако го погледнем откъм следните три аспекта:

– важността на тези обекти за световното културно-историческо наследство;

– знаците на коя епоха искаме да спасим за бъдещите поколения;

– за какво да похарчим с най-добър ефект тези десетки милиони левове, които със сигурност няма да стигнат за всичко, а сигурно няма да стигнат дори за половината.

Проблематичността на недвижимото наследство на тоталитарния режим се подсилва от още два фактора –

1. Мегаломанските му размери;

2. Лошото конструктивно изпълнение, съмнителните художествени качества и отчайващата му нефункционалност.

Всъщност, страната ни е препълнена с материални паметници от времето на тоталитарния режим и в огромното си мнозинство те представляват бомби със закъснител, които ние лекомислено оставяме на следващите поколения.

Възстановяването и реконструкцията на голяма част от тях ще се наложи, така или иначе, защото събарянето им и построяването им наново няма да е по силите на обществото, освен ако не уцелим някакъв геоложки джакпот – примерно открием гигантски находища на диаманти или на редки метали под Витоша. Вероятността за такова чудо е пренебрежимо малка, но задължението да санираме, преустроим и ремонтираме мостовете, панелките, административните сгради и т.н. никъде няма да избяга, а дори се утежнява с всеки изминал ден.

Както в случая с конструкцията пред НДК, ремонтът и „възстановяването“ на тези материални остатъци в 99% от случаите означава те да бъдат приведени в състояние, в което не са били дори в момента на построяването си. А въпросната конструкция пред НДК няма дори и акт 16, което означава, че сега ако бъде „възстановена“, то на практика трябва да бъде за пръв път построена на цената на огромна част от бюджета за опазване на недвижимото културно наследство. 

Тоест да възстановим посредствеността ѝ, претенциозността ѝ и людмиложивковата мистика за сметка на хиляди други паметници с безспорни качества, както и да опростим безхаберието и цинизма на неговите защитници, които неведнъж бяха на власт след 1990 г. и които, ако желаеха, можеха да се погрижат за състоянието му с много по-скромни средства? 

Често за пример се дават египетските пирамиди и други подобни антични паметници, които са доживели до наши дни. 

Да, но египетските пирамиди, за разлика от конструкцията пред НДК и дори от самото НДК, са чудо на инженерните технологии. Това, което днес виждаме от тях е само техният скелет, оцелял след стихии, завоеватели, вандали и правителства. Облицовката от варовик и всичко вътре, отдавна вече ги няма.

Дава се за пример и Айфеловата кула в Париж, която след издигането си е била ненавиждана от съвременниците си, а се е превърнала в символ на Париж и на Франция. 

Да, но и Айфеловата кула, освен че е чудо на строителните технологии, е и притегателен център за всички гости на Париж. По ненавистта на съвременниците наистина си прилича с конструкцията пред НДК, но първо не съм забелязал мощен поток туристи, които желаят да снимат нашата спирала или да се снимат с нея и второ, след още 30 години това чудо на българските строителни технологии може би ще се срути от самосебе си.

Символ на София?

И ако сега някой седне да се тръшка, че София така и не се сдоби със символ, който да привлича хора и да се превръща в притегателен център на туристическия поток, включително и радващ се на интереса на българските граждани, учтиво ще припомня, че такъв символ имаше – това беше западния барелеф на паметника на съветската армия, когато той беше оцветен през 2011 г. и титулован „В крак с времето“. 

В момента там има само още една язва в градското пространство, която също трябва да бъде излекувана. 

Възможният момент на спасение отдавна е отминал. Трябва да съберем сили да констатираме смъртта на този динозавър - пред НДК, да изринем тленните му останки и да възстановим паметника на Първи и шести пехотни полкове на същото място.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

w

Ами вземете от тия 80 милиона дето веждичката дава за „възстановяване“ на крепости.
Отделно как така давате оценка "посредствено" многократно в статията?! Като какъв я давате? Откога тая оценка стана безспорен факт? Намерете един специалист с добра биография(академичната кариера в тия две специалности не е гаранция за това), който да ви даде такава оценка публично. Вгледайте се в архитектите и скулптурите които защитават оставането на паметника - все активни, доказали се и модерно мислещи хора, които едва ли харесват Людмила Живкова.
Тезата, че нещо трябва да е здраво, за да е ценно и от там щом не е здраво не е ценно е абсурдна.
Незнам каква трябва да е съдбата на паметника, но спорът трябва да мине първо на ниво специалисти (което общината и Диков възпрепядстват, като правят нелепи конкурси "за хората", за да си измият ръцете)и чак после хората да си съставят мнение на база аргументите.
Анонимен's picture
Анонимен

Изривай и препикай

ПРЕПИКАЙ ,БУТНИ,ИЗРИНИ..
Анонимен's picture
Анонимен

авторът

Късно е за спасение. Пациентът няма пулс от много време насам.
Анонимен's picture
Анонимен

W

Може и да излезете прав на края, че ще се махне. Просто не е верно, че паметникът е посредствен. Не е вярно и да твърдите, че ще струва много пари, защото няма от къде да знаете дали ще са много. Така и не се направи читав конкурс или поне дискусия, за да се стигне дори до идея за бюджет. Или вие си представяте да го "възстановим" както крепостите?

Диков и Рашидов се държат като мутри с архитектурното наследство, но за съжаление това е скандално само за някаква шепа хора на която и е професия това.
Анонимен's picture
Анонимен

Снимката актуална ли е ?
Анонимен's picture
Анонимен

Аргументът: "имаме си толкова много паметници, че можем да почнем да ги бутаме", е слаб. А когато си позволяваме да даваме снизходителни оценки на Валентин Старчев е добре да знаем, че говорим за световно признат СЪВРЕМЕНЕН скулптор, чиито произведения присъстват в много световни музеи и галерии. Напомням също, че тоталното отричане на миналото беше приоритет на една друга епоха, в която не искаме да се връщаме. А на уважавания автор на статията искам да кажа, че паметниците не са само, за да ни напомнят нещата, които искаме да си спомняме, но и да ни набиват в лицето това, което сме склонни да забравяме.
Анонимен's picture
Анонимен

авторът

знаете ли, аргументите са много. това нещо пред ндк никога не е имало акт 16 и никога реално не е било завършвано. изпълнено е отвратително - плочите започват да падат скоро след построяването, а част от металните елементи са заменени с фазер. в момента е саморазрушено до степен, при която „възстановяването“ му да е по-скъпа и по-сложна операция от първоначалното му построяване. старчев световно-известен скулптор? ама моля ви, ще можете да се радвате на „безценните“ му статуи в южния парк. аз да не съм варваин, не желая претопяването им, а най-вече приютяването им в музея на соц-арта, или по изключение в южния парк.
Анонимен's picture
Анонимен

Слаба статия и слаби аргументи

Ако Айфеловата кула не се поддържаше (така, както този паметник е оставен на разруха) и тя нямаше да започне да се харесва на парижани на туристи.

А т.нар. символ на София (онова златисто недоразумение до ЦУМ) да не би случайно да е притегателен център на туристическия поток? Що да не го срутим него, тогава? То така или иначе е кич, по всеобщо мнение и на туристи, и на местни.

Слаба статия и слаби аргументи.
komitata's picture
komitata
komitata

komitata

Онова златисто нещо до ЦУМ е строено за символ, но не е такъв. И това разпадащото се пред НДК е строено за символ и то не е такъв. А щом не можете да различите художествените качества на това пред НДК и на онова до ЦУМ ви предлагам да не участвате в дискусията, понеже нямате компетентност. Освен това, пред НДК говорим за руини, които трябва да бъдат почистени.
Анонимен's picture
Анонимен

zakkwylde

Какъв кеф! Тлъстата комита с целия си педерастко-протестърски кураж не е събрал силици да каже нещо за националния позор - солдатина дето размахва пушка над свободната столица на България - МОЧА. Това е символът на София бе, плондер, поне докато не го махнете. Айде сега, излизай и разплуй телеса на Орлов мост, ако имаш капка смелост да протестираш против уродливия червеноармейски монумент. И да пратиш селфи, шебек.
Анонимен's picture
Анонимен

най точен е

коментара -24-2----23.23.31
Анонимен's picture
Анонимен

Пфф

Ех Комита, с тия статии ни помагаш да поумнеем и да разберем колко си прав, пък ние не. Благодаря ти за великолепния анализ. Как да не приемем аргумента, че Комитата мрази комунизма и не намира стойност във построеното по него време. Аплодисменти за великолепния анализ. Кой друг ако не ти, ще ни поведе по правия път. Пък ние дето те плюем, просто не те разбираме и не знаем че най-великите пророци не са признати приживе. Дано скоро всички те признаем. Амин!
Анонимен's picture
Анонимен

авторът

Мисията ми е да помагам във вашата безнадеждна задача
Анонимен's picture
Анонимен

Слаба статия и слаби аргументи

Нямате компетентност вие. На мен това ми е специалността. Просто не знам по каква логика такива недоразумения като вас, без грам понятие за естетика и без капка (поне) обща култура, започнаха да минават за експерти. Аман от недочели всичколози!
Анонимен's picture
Анонимен

цитат

"свиквайте че България е бедна страна" К.П.
Анонимен's picture
Анонимен

Лел!

Предлагате на някого да не участва в дискусията, понеже "няма компетентност"? Интересно тогава вие, "Комита" (това сигурно ви е прякора от ВМРО-времената ви, когато ВМРО банди правеха наци-погроми в гетата), по каква логика пишете статии и участвате в дискусии, след като очевидно нямате никаква компетентност? Аргументите ви са не просто слаби, а кой от кой по-малоумни. Имало било "руини", затова трябвало да "бъдат почистени". То по същата глупава логика тогава, нека да "почистим" така и руините около ларгото? Ако ще си говорим за превръщането на нещо в "руини", поради липса на адекватна поддръжка, то трябва поне да си дадем сметка, че недолюбваната някога от парижани Айфелова кула, също щеше да е в руини, ако не се поддържаше. Ремонтите й струват скъпо и прескъпо.
Анонимен's picture
Анонимен

Asesino

Много е отслабнал този другар Комитата, бе. Да не би защото той и аюрведическата му другарка, цигането Асен-Сунайчо Генов се храниха 404 дни само с демокрация, идеали и секс-интервюта при другаря им Бойко Борисов?
Анонимен's picture
Анонимен

Иво Джоков (ГЕРБ)

А Кой говедо пусна този гнусен комунестически комикс за тези Велики Българи ГОСПОДАТА Павлов и Асен Ганьов? http://s16.postimg.org/qtb6evxt1/B7fkd6e_Ic_AAf_ZNO_jpg_large.jpg
Анонимен's picture
Анонимен

Мартин М.

Много паднахте г-н "Комита".
Не стана ясно от текста ви на какво основание си позволявате да давате оценка на произведение на изкуството. Вероятно никога не сте стъпвали в скулпторно ателие и не можете и да си представите колко енергия и интелект е вложен в подобни паметници. Отделно от това, мисленето ви е едноизмерно и ретроградно. Жалко за вас - имах добро мнение до скоро, но вероятно има някаква мотивация у вас, за която едва ли ще разберем. И понеже ви е необходимо малко освежаване на погледа - имате ли представа как изглежда този паметник (и то в сегашният му вид ) през очите на колеги - архитекти, художници и скулптори, които минават през София като туристи ? Вероятно нямате представа, или не ви пука ?
И като говорите за пари - като нямате представа от строителство, количествени сметки, проектиране и как строителната мафия в България действа напоследък - млъкнете и се засрамете , защото тезата която защитавате е на тези, които в най- мрачната криза се опитват с подобни безсмислени действия да претакат публични средства, а не да решават реални проблеми, и вие с този текст им помагате!
Относно паметните плочи, които наистина бяха в близост - има построено мега-съоръжение в близост до петте кьошета - викат му "военният мол" и там беше отредено място за плочите, но за това недоразумение вероятно не ви се рови ? Да, разследващата журналистика понякога мирише и може да оцапа и най- близките ви. А текста , който сте изхвърлил по- горе е направо жалък.
Анонимен's picture
Анонимен

Делчо Делчев, Трансформатори

Журналисте Павлов,
Когато решите, че ще пишете материал, който касае архитектура, опазване на културното наследство, градоустройство и градска среда, фасилити мениджмънт на недвижими културни ценности, мемориални(паметни) знаци и т.н.,
си направете труда или да прочетете малко повече (извън селекцията на чичко Гугъл), или да се консултирате с архитекти, специалисти в съответните области.
Самият факт че не правите разлика между паметник и паметник на културата(недвижима културна ценност е правилният термин. От там насетне целият ви материал е една безсмислица.
Естествено, безпринципното копиране от clubz.bg говори достатъчно за нивото на медията.
komitata's picture
komitata
komitata

komitata

Благодаря на отзивите на господа архитектите с които до момента съм имал чудесни отношения. Въпреки терминологичните неточности, които са ми простени като на неспециалист, мисля че мисълта ми е пределно ясна. Да, правя разлика между паметник, паметник на културата и недвижима културна ценност. Там няма паметник, а има руини, които трябва да бъдат разчистени, просто защото е грехота да се дават пари за развалини след като ценно материално наследство загива.
Анонимен's picture
Анонимен

Кой си ти да решаваш кое да се бута и кое да остава? Много си си повярвал ми се струва. Я по-добре ходете с Асенчо пак да блъскате кришнарските звънчета по подлезите. Па белким се вталиш малко ...
Анонимен's picture
Анонимен

комуниста

паметниците пред НДК и на Съветската Армия са двата най-големи и представителни в София. И да ви се харесва,и не, това е истината. Това е наследството ни. Това е историята ни. Бутайте!
И какво ще спечели града? Какво спечелихме, че махнахме мавзолея. Като минаваме с деца и туристи през грозния паркинг пред бившия дворец вадим GSMи и показваме снимки - ето това беше тук и ние С ГОРДОСТ го махнахме.
Бутайте - лесно е!
Анонимен's picture
Анонимен

Мартин Ангелов

коментар от фейсбук:

Комита брат, моите уважения, но тук малко се изложи Вариантите са два, или има мощна потплътена блогърска кампания срещу паметника или и ти си решил да се възползваш от отвратителният популизъм около тая тема защото голяма част от хората, които не разбират за какво става въпрос кълват като за световно. Не вярвах, че и ти ще се включиш в опяването, но ето какви са фактите. Най-нискобюджетната консервация на този паметник е той да се почисти и да се боядиса целия с боя на 100% ако щеш може да се боядиса син и да остане като съвременно изкуство, нали сините сънуват кошмари по соца. В това състояние ти гарантирам, че ще може да стои така 200 години. Мама му стара тая базова консервация можеше да се осъществи с парите събрани от реклама, когато беше няколко години опакован, стига сте хленчили, че са нужни колосалните суми. В момента до колкото знам са отпуснати едни 14 милиона за реновиране на пространството пред НДК и хората си търсят къде да ги вложат. Обикновения човечец си мисли, че бутането е без пари. Значи смятай: демонтаж на пластиките, транспортът им, проект за реаранжиране, пари за реаранжиране на новото място, събаряне на структурата на паметника, извозване на отпадъка, запълване на дупката, проект за нов мемориал, изграждане на нов мемориал и кво стана колко милиона са до тук??? Само изграждането на войнишкия мемориал се оценява на 4 милиона. И кво, целият този цирк го представяте като по-малката разправия и по евтино за джоба ми от едно консервиране което в най-базовия вариант ще е около 50 хиляди до максимум 500. Ами извинявай ама тоя шибан популизъм няма как да мине, сори! Единствената причина за която се застъпвам за тоя паметник е защото ме кефи, супер авангарден е от архитектурна и инженерна гледна точка и смятам, че може да е страхотно поле на съвременно изкуство.

Знам, че много хора искат да блеснат с това, че се борят с динозаврите на соца, но в днешния контекст е ебаси смешното, същото като да вадиш на умряло куче нож. Няма ли по-градивни инициативи в които да се влага енергията на хората, стига сте го дъвкали тоя паметник все едно цялото щастие на нацията зависи от него, това е просто артефакт от миналото да му се не види!
Анонимен's picture
Анонимен

Петко

Мартине престани да спекулираш със "здравината" на металната конструкция, която можела да се боядиса и да изкара, колкото египетските пирамиди :)
Първо металната конструкция е изгнила и най-важното тя не стъпва на нещо, за да бъде наистина самоносеща (което обичаш да повтаряш), а е закачена на бетона и точно тези връзки на металната конструкция към бетона са най-компрометирани ...
Анонимен's picture
Анонимен

Делчо Делчев

Комита,
Ако си журналист по призвание, вместо да си изказваш некомпетентно, се нагърби с журналистическа работа, разбери и осведоми обществеността:
- защо и кой е отговорен 36 години паметника на войнишките полкове да се руши безстопанствено във времето от края на ВСВ и началото на проектирането на НДК и паметника 1300г. България? Архитектът на самия паметник защо е спал и си е играл на партиен функционер? Обществото защо не е реагирало? Защо не са направили казармите на военен музей и да съхранят в неговото сърце паметника на загиналите?
- как и кой е отговорен за демонтирането и съхраняването на останките от паметника ( металните плочи с имената)?
- кой е отговорен за това, че преди да проектират НДК и паметника 1300г. не са проектирали и изградили военния паметник? ( а не след като са го демонтирали)
- Кой е отговорен затова, че от 80те до днес са направени 2 неуспешни опита да се възстанови войнишкия монмумент, харчени са пари за проектиране, а във втория случай и за изграждането - на 10 мин. от работното ти място е т.н. военно ндк - иди и го разгледай! Там още стои паметника на безхаберието към военния паметник - 3 големи бетонни стени!
- Кой е отговорен за некадърното и екстремно бързо изграждане на паметника 1300г. България? Кои "строители на България" са получили пари и отговорност а са си оставили и ръцете и задниците при построяването му?
- Кой е отговорен за стопанисването му след неговото построяване и защо не си е вършил работата?
- Колко пари бяха събрани от акцията с рекламните пана, ограждащи монумента за не малко време?
- Има ли конструктивни експертизи и проект за демонтажа на опасните елементи? Къде са тоновите гранит, свалени от облицовката? Колко е струвало всичко това?
- Защо столична община прави реконструкция на градинката пред НДК за 13.4 млн. лева без да интегрира паметника в тази операция???
- Защо правят проект за реконструкция на парка пред НДК без архитектурен конкурс? (Възлагат на приемниците на оригиналния проектантски екип, а в същото време авторския колектив на паметника го пренебрегват?)
- Защо СОС решава, че ще изгражда войнишкия паметник не само без проведен предварително архитектурен конкурс, но и без какъвто и да е архитектурен проект,съответно без финансова оценка? И защо по дяволите направи иначе хубавата инициатива за възстановяване на войнишкия паметник заложник на паметника пред НДК?
.....
Възможно е още много въпроси да се поставят и да им се търси отговора.
Ако не ти се пише за 16 милиарда, напъни се да проучиш историите, фактите, възможностите и най-малкото да бъдеш обективен. Останалата част от кашата в "журналистическия материал" не виждам смисъл да коментирам.
Анонимен's picture
Анонимен

Петко

Мартине, престани да спекулираш със "здравината" на металната конструкция, която можела да се боядиса и да изкара, колкото египетските пирамиди :) Първо металната конструкция е изгнила и най-важното тя не стъпва на нещо, за да бъде наистина самоносеща (което обичаш да повтаряш), а е закачена на бетона и точно тези връзки на металната конструкция към бетона са най-компрометирани ...
Анонимен's picture
Анонимен

комуниста

и това от къде го разбрахте г-н Петко? И това състоятелно ли е да го говорим във век когато Германия издигна катедрала в Дрезден от руини? Когато в Белгия дават 4,5 милиона Евро за реставрация на една частна къща от 40те - понеже е дело на известен архитект?...
Анонимен's picture
Анонимен

Петко

Аз още чакам някой да обясни, какви са "художествените" качества на останките от монумента "България 1300 години", но така и никой не излезе публично и да го направи :) Сега коментираме само здравината конструкцията и твърдението, че можела да издържи още 200 години, въпреки че за 30 е опадала почти наполовина ...
Анонимен's picture
Анонимен

Делчо Делчев

И за да приключа конструктивно, предлагам да си доразвиеш двете теми, които от некомпетентност си смесил - опазването на културното наследство( синдрома Б.Димитров) и темата за паметниците и града, защото намирам за ценно да се продължава да се пише за тях.
Ама искам да ми посочиш и кой паметник от последните 20 години намираш за функционален, добре изпълнен, с безспорни художествени качества. Предполагам, че с мегаломанщината сега по-трудно ще имаме проблем по обясними причини.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията