Учениците с максимален брой точки на Националното външно оценяване след 7-и клас са все повече, а тези с 0 - все по-малко. Това обявиха на брифинг от образователното министерство днес.

Резултатите по български език са малко по-ниски от миналогодишните, но тези по математика - доста по-високи.

"Резултатът, който се повишава по математика, показва и една тенденция, която ние отчетохме още и при изпитите след 4-ти клас, че започва едно сближаване на резултатите по български език и по математика във второто външно оценяване за два различни етапа в нашата образователна система", обяви служебният министър проф. Галин Цоков.

Подобрява се ситуацията с най-добрите и най-лошите резултати, добави той:

"Ако миналата година е имало само двама ученици със 100 точки по двата изпита, тази година 100 точки по български език и литература и математика имат 18 ученици. Учениците с 0 точки пък са намалели. Ако миналата година те са били 43, тази година са само 26."

Учениците са изкарали средно 54,5 от 100 точки по български език и литература, и 42,9 точки по математика. В първия случай това е спад от 44 стотни спрямо миналата година - когато средният резултат е 55,04 точки. При математиката обаче се наблюдава ръст от 7,61 точки, от едва 25,29 среден резултат миналата година.

"Има известен спад от 44 стотни от миналата година, което е много, много по-малко изобщо от статистически допустима грешка при изчисляване на статистическите резултати, особено и при изпитите", отбеляза министърът.

Експертката от МОН Евгения Костадинова също повтори, че това е било "в рамките на статистическата грешка". Всъщност такава няма - статистическа грешка се наблюдава при проучвания по извадка, а изпитът след 7-ми клас е задължителен за всички ученици. Вероятно и двамата са имали предвид "статистическа значимост" на малката разлика между резултатите тази и миналата година.

Любопитно е, че след това Костадинова отбеляза, коментирайки резултатите по математика:

"Вероятностите и статистиката са две области, които сравнително отскоро са заложени в учебните програми. Докато в първите години, когато прохождахме със задачи, свързани с вероятности и статистики, учениците не бяха толкова уверени."

Положителното по математика, отбеляза министърът, е, че над 50% от децата се справят с извличена на информация от диаграми и таблици, което е много важно умение, свързано с математическата грамотност. Над 60% от учениците пък са работили по втората част от теста по математика, където задачите са с по-голяма трудност.

Всеки двама от трима умеят да откриват корен на уравнение. Най-лесната е била - решена от 77,29% от учениците - задача 3, което сочи, че те могат да работят с тъждествено равни изрази. Най-много ги е затруднила 16-а задача, свързана с моделиране на житейска ситуация.

По български език 75% се справят успешно със задачите за четене с разбиране, а 84% са решили 16-а задача, свързана с конкретна комуникативна ситуация. 50% се справят със задачите с избираем отговор, под 40% - с тези със свободен отговор, знак, че има затруднения по прилагане на уменията на практика.

Учениците се затрудняват да откриват и поправя правописни грешки, пунктуационни грешки и грешки при членуването. Малко над половината ученици са се затруднили с тълкуването на цитат от "Една българка" на Иван Вазов, средният резултат на преразказа пък е под 50% от максималния брой точки - 18,85 от 35 точки, но по-добре с 1,15 т. от миналата година.

Според министърът са повишени са резултатите на децата в училища, където има преобладаваща деца от уязвими групи. Основната причина за тези по-добри резултати е свързана с почти целогодишната работа и на регионалните управление по образованието и на училищата за мотивиране на учители и ученици.

"Може да направим и този извод, че образователната система, когато има определено спокойствие, когато има и заедно с това определена цел, свързана с това да работят всички заедно за най-доброто постигане, резултатите не закъсняват", отбеляза проф. Цоков.

"И тук искам да благодаря първо на учениците за техните сравнителноо по-добри резултати, да благодаря на семействата и родителите, които в някаква степен са направили много и правят всичко за своите деца, да получате по-добро образование и да покажете по-висок резултати на външното оценяване. Но заедно с това да благодаря на хилядите учители, училищни директори, да благодаря на експертите от МОН, от Центъра за оценка на предучилището на училищно образование, защото те наистина месеци на ред работеха, за да протекат изпитвите за външно оценяване и държавните зрелостни изпити безпроблемно и децата да покажат това, което знаят и което умеят."