Европейската автомобилна индустрия ще получи изключителен достъп до литиевите находища в Сърбия. Канцлерът Олаф Шолц ще се срещне със сръбския президент Александър Вучич и заместник-председателя на Европейската комисия Марош Шефчович в Белград в петък. Там ще бъде подписан меморандум за разбирателство. Сръбското правителство иска също така да сключи писмени споразумения с няколко европейски и сръбски дружества.

"Това е чудесна възможност за нас да засилим връзките си с Германия и ЕС", каза Вучич в интервю з агерманския в. „Ханделсблат“ днес. Суровината е необходима за батериите и се счита за основна за електромобилността.

Според оценките на Международната агенция по енергетика до 2040 г. световното търсене ще се увеличи девет пъти. Голяма част от доставките идват сега от Китай. От известно време насам политиците призовават автомобилната индустрия да разработи алтернативни доставчици - от страх да не стане твърде зависима.

Германската асоциация на автомобилната индустрия приветства споразумението със Сърбия. Доставките на суровини са от съществено значение за постигане на целите за опазване на климата, заяви ръководителката й Хилдегард Мюлер. "Споразумението със Сърбия е важен и правилен сигнал." Минната група Rio Tinto, на която е възложен добивът, вижда в проекта катализатор за развитието на по-широка верига на стойността.

Понастоящем Сърбия планира да произвежда 58 000 тона литий годишно. Това отговаря на около 17 % от търсенето в ЕС и покрива нуждите за производството на около 1,1 милиона електрически автомобила. Сърбия не желае да доставя на китайските производители. Вучич обещава: "Ние сме лоялни към Европа."

Ключовата съставка за електрическите автомобили

За европейската автомобилна индустрия доставките на литий са въпрос на оцеляване. Суровината е ключова съставка в практически всички батерии за електрически автомобили. А индустрията е изправена пред бум: според неотдавнашен анализ на голямата швейцарска банка UBS до 2030 г. на континента може да бъдат продадени 8,3 милиона автомобила.

Въпреки че това е с 1,3 млн. бройки по-малко в сравнение с предишните прогнози, все пак това е почти четири пъти повече електромобили, отколкото ще бъдат новорегистрираните през 2023 г. Суровината вече е много търсена днес: между 2017 г. и 2022 г. търсенето на литий се е утроило и е предизвикало бум на пазара на литиеви фючърси.

Оттогава цената отново спадна поради отслабващото търсене на електроенергия. Въпреки това предлагането остава ограничено: според МАЕ очакваното производство на литий от обявените проекти за добив в момента покрива само половината от очакваното търсене.