Партия "Зелено движение" внася безпрецедентен сигнал в прокуратурата срещу Агенция "Пътна инфраструктура", затова че Креснеското дефиле е гробище за шофьори и участни в движението. Сигналът е конкретно за ръководството на АПИ, управлявало горе-долу паралелно с третото правителство на ГЕРБ - от 2019 до 2022 г.

Това става ясно от съобщение на ЗД.

Както Клуб Z е писал многократно - след всякакви пътни трагедии у нас разследването се свежда до вината единствено на водачите. Сега от ЗД пишат, че се позовават на доклад на Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата" (ДАБДП).

"От 2019 г. (когато ДАБДП направи предложение към АПИ с посочване на конкретните мерки за обезопасяване - пътна маркировка, пътни знаци, ограничителни системи за пътища (ОСП), гъвкави ограничители, видеонаблюдение и мерки за успокояване на движението в границите на гр. Кресна), до сега в участъка са регистрирани 128 пътно-транспортни произшествия, в които са ранени 67 човека и са загинали 11. Човешка загуба, която е можело да бъде значително по-малка.

Последният тежък инцидент, отнел два човешки живота, е през юни 2022 г., чак след който бяха поставени предвидените гъвкави ограничители."

Клуб Z също писа за въпросните колчета, появили се едва преди две години - евтин и функционален вариант, който веднага сведе катастрофите със загинали до 0 (Разбира се, след това почти веднага "тарикати" ги унищожиха на места, за да могат да изпреварват - бел. ред.).

Имало е и други предписания, които въобще не са реализирани от пътната агенция.

От въпросния доклад е видимо, че още през 2019 г. ДАБДП е предложила на АПИ предприемане на комплекс от мерки, които са били изпълнени частично едва през 2022 г. и според експерта на ДАБДП, тези мерки са могли да намалят значително човешките загуби в дефилето по река Струма.

Затова от ЗД сезират държавното обвинение с хипотезата, че е налице престъпление - немарливо изпълнение на задължения от страна на отговорните лица  в АПИ, поради което са настъпили един или повече смъртни случаи, (чл. 123 ал. 1 от НК):

"Който причини другиму смърт поради незнание или немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляващи източник на повишена опасност, се наказва с лишаване от свобода от една до шест години."

От "Зелено движение" призовават АПИ спешно да ремонтира и споменатите вече животоспасяващи колчета (поставени, между другото, за скромните 63 000 лв.), тъй като десетки вече липсват или са унищожени.

Ето и пълния текст на прессъобщението:

Зелено движение подава сигнал в прокуратурата срещу АПИ за предизвикани катастрофи с жертви в Кресненското дефиле

Зелено движение подаде сигнал до Главния прокурор срещу ръководството на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), управлявало агенцията в периода 2019 – 2022 г., за причиняване на смърт от немарливо изпълнение на служебните си задължения.

Зелено движение се позовава на доклад на Държавна агенция „Безопасност на движение по пътищата” (ДАБДП) №03-103/02.08.2022 г. от извършена проверка на републикански път I-1 в участъка на Кресненското дефиле,  достъпен на страницата на агенцията на следния линк, в който е записано:

„От 2019 г. (когато ДАБДП направи предложение към АПИ с посочване на конкретните мерки за обезопасяване - пътна маркировка, пътни знаци, ограничителни системи за пътища (ОСП), гъвкави ограничители, видеонаблюдение и мерки за успокояване на движението в границите на гр. Кресна), до сега в участъка са регистрирани 128 пътно-транспортни произшествия, в които са ранени 67 човека и са загинали 11. Човешка загуба, която е можело да бъде значително по-малка. (подч. наше)

Последният тежък инцидент, отнел два човешки живота, е през юни 2022 г., чак след който бяха поставени предвидените гъвкави ограничители. По неизвестни за ДАБДП причини АПИ не е изпълнила проекта в цялост, както не е реализиран и допълващ проект, с който да се предвиди и ОСП в съответствие с приложимите правила и стандарти, както и изграждане на цялостно видеонаблюдение, мерки предвидени от ДАБДП през 2019 г.”

От този доклад е видимо, че през 2019 г. ДАБДП е предложила на АПИ предприемане на комплекс от мерки за намаляване на ПТП по Републикански път I-1 в участъка на Кресненското дефиле, които са били изпълнени частично едва през 2022 г. и според експерта на ДАБДП, изготвил горецитирания доклад, и според самата агенция, след като е направила публичен доклада му, тези мерки са могли да намалят значително човешките загуби от ПТП в дефилето.

Това дава основание на Зелено движение да предположи обосновано, че са налични доказателства за потенциално немарливо изпълнение на длъжностни задължения от страна на отговорните лица  в Агенция „Пътна инфраструктура“ в периода 2019-2022 г. по изпълнението на предложенията на ДАБДП, поради което са настъпили един или повече смъртни случаи, което от своя страна е потенциално престъпление по реда на чл. 123 ал.1 от Наказателният кодекс (чл. 123. (1) Който причини другиму смърт поради незнание или немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляващи източник на повишена опасност, се наказва с лишаване от свобода от една до шест години.)

Напомняме, че след поставяне на 1100 колчета през юли 2022 г. по осевата линия на пътя в Кресненското дефиле срещу само 63 хиляди лева  намаляха драстично всички ПТП в участъка, а не само тези със смъртни случаи. Колчетата бяха поставени след разпореждане на тогавашния министър на регионалното развитие Гроздан Караджов и настояване на МОСВ за разделяне на мерките, гарантиращи безопасност на движението от мерките за опазване на околната среда и строителството на нова магистрала.

Отправяме апел към АПИ да предприеме спешен оглед на състоянието на разделителните колчета в Кресненското дефиле, тъй като към настоящия момент вече има десетки повредени или липсващи такива, и да ги възстанови, а това просто и евтино мероприятие предотвратява загуба на човешки животи и материални щети.

Не на последно място посочваме, че въвеждането на ограничителни колчета по модела на Кресненското дефиле и на други локации може да спаси десетки животи и да намали пострадалите от ПТП на много от критични точки от националната пътна инфраструктура, известни с постоянните си катастрофи и неправилни изпреварвания, на които шофьори правят всеки ден нарушения.

Зелено движение изразява готовността си и занапред  да се бори с всеки опит на властите в България да прикриват своята некомпетентност и немарливост с „извинения“, че пътната безопасност куца, а строителството на пътища се бави заради действия на еколозите и зелените организации.