Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани практиката мобилните оператори да събират прекомерно високи такси при предсрочно прекратяване на договора от клиентите.

Става въпрос за начисляването на допълнителни средства, извън неустойката от три стандартни месечни такси, която мобилните оператори имат право да получат. 

"Операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си", посочват от КЗП в прессъобщение.

При предсрочното прекратяване на договора от клиента, операторът допълнително начислява неустойка за предоставените отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на закупените устройства, поясняват от комисията.

Председателката на КЗП Мария Филипова смята това за нелоялна агресивна търговска практика, става ясно от прессъобщението.

"Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки", посочват от КЗП.

В случай на предсрочно прекратяване на договора по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащане на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, разясняват от комисията.

Към момента са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи претендиране на отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и тази, заплатена от потребителя, пише още КЗП. По този начин се заобикаля поставеният максимален праг на неустойката, който за физически лица е в размера на три месечни абонаментни такси.

Регулаторът отчита, че "тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване договора, заради прекомерно високите неустойки".