Може да се наложи въвеждане на винетка за участъци от софийския Околовръстен път, обявиха днес от Агенция "Пътна инфраструктура". Причината - Столична община бавела подписването на споразумение за съвместно поддържане на участъците от републиканската пътна мрежа на територията на общината.
"АПИ не желае да се конфронтира със Столична община. АПИ иска да работи за гражданите и да реши всички проблеми за софиянци. За да реши всички проблеми, АПИ е помолила СО да подпише две допълнителни споразумения", обяви в ефира на БНТ инж. Йордан Вълчев - председател на управителния съвет на Агенцията.
Според него обаче СО бавела това подписване.
Напротив - зам.-кметът на София по строителство и инхраструктура Иван Василев подчерта, че първо трябва да се изясни ситуацията с моста на бул. "България" и Околовръстното, който според общината е опасен, но АПИ отказва да извърши нужния основен ремонт по него.
"Общината в момента има сключено споразумение за текуща поддръжка на републиканската пътна мрежа. Предприели сме необходимите действия по обследване състоянието на моста", обясни Василев.
Той специално подчерта, че за използването на републиканската пътна мрежа в рамките на София не се дължат винетки.
Винетки в околностите на София!? Казус отпреди 4 години
Възможно ли е софиянци да трябва да плащат за винетка в рамките на града и ако да, защо? Казусът по темата е поне от 2020 г., когато АПИ започна да поставя табели и да глобява шофьори, пътуващи без винетен стикер по пътищата от републиканската пътна мрежа, които обаче свързват по-външните квартали и близките населени места с града.
Това предизвиква протести на софиянци от крайните квартали и дори предизвиква тогавашният премиер Бойко Борисов да привика тогавашния шеф на АПИ Георги Терзийски на заседание на Министерски съвет.
"Защо правите тези номерца? Нали знаеш колко бързо ще се рязправя с вас? За някаква абсолютна глупост! Как ще плащат за абсолютна глупост! Как ще плащат хората от Нови Искър, от Банкя или от съседните места винетки? На изборите те гласуват ли за кмет на София? Защо го правите? Питам! Това ли искате да ми кажете?”, избухна тогава Борисов.
Седмица по-късно с решение на Министерския съвет бяха премахнати винетките за Околовръстния път, пътя София-Банкя, участъкът от Околовръстното до Панчарево и от Панчарево до Кокаляне, Северната скоростна тангента, София-Владая и пътищата до Божурище и Нови Искър, и др.
В следващите години Столична община и Агенция "Пътна инфраструктура" редовно прераглеждат споразумението за съвместна поддръжка на тези пътища. То обаче не е преразглеждано през отминалата 2023 г., когато се сменяше властта в столицата.
Защо сега има проблем?
Това остава мистерия - според Столична община няма никакво забавяне на споразумението с АПИ, то важи до края на годината. А по него междуведомствени спорове винаги има - но никога досега не е имало заплахи от АПИ, че винетките може да се върнат.
Реакцията на общинари от ГЕРБ обаче може да подсказва защо тази тема се преекспонира сега - месец преди изборите.
"Честито, столичани! Пригответе си пари за винетки, за да ползвате Околовръстното", обяви Антон Хекимян в социалките.
Кметът Васил Терзиев отбеляза преди дни в своя профил в социалните мрежи:
"В позицията на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са смесени три различни теми, представени по манипулативен начин и всяващи объркване и страх у хората в София."
И подчерта, че в момента се извършва аварийно подпиране на мостовото съоръжение, а безопасността на хората е основен приоритет на общината и с нея няма да бъде направен компромис.
Защо обаче инж. Йордан Вълчев, назначен на поста си в АПИ от тогавашния министър на регионалното развитие Андрей Цеков (в кабинета Денков), се включва в тази атака? Макар да се води от "квотата на Продължаваме промяната", преди месец и половина Вълчев реагира остро на председателя на ПП Кирил Петков, след като последният го посети, за да си говоря за проекта за изграждане на система за автоматизирано реверсивно движение на пътя София-Владая-Перник.
След срещата Петков обяви, че е благодарен на инж. Вълчев "за уверението, че този проект е приоритет за агенцията. Обещахме си взаимно да следим внимателно реализацията му“.
Изненадващо на следващия ден Министерството на регионалното развитие, под чиято опека е АПИ, излезе с позиция, в която обвинява ПП за това, че въвличат агенцията в предизборната си кампания.
“Няма да позволим на никого, включително на г-н Кирил Петков, да се намесва в работата на министерството и да пречи на изпълнението на инфраструктурните проекти, които са от съществено значение за развитието на страната. Не приемаме намесата и лъжите на политическите фигури и ще се борим с всички средства срещу тези опити", написаха от министерството.
В позицията си МРРБ отричат твърдения, които изобщо не фигурират в публикациите на Петков, като това, че той не е участвал в работата на министерството или АПИ, нито е бил част от разработването на инфраструктурните проекти или други дейности на МРРБ. Също така не търсили "експертното му мнение".
Петков пък обяви, че "Борисов звънял в късните часове на нощта по министерствата на служебното правителство, с което той уж нямал нищо общо".
Още по темата
- Транспортните работници в София на протест - искат веднага обещаната бонусна система
- Ивайло Мирчев: Таванът на строена от ГЕРБ детска градина в София пада върху спящи деца
- Атанас Славов: Вътрешните министри са в листите в София-област и за респект, дори страх
- Бойко Борисов: Дупката в бюджета е 18 млрд. Нашите правителства пазеха финансовата дисциплина (ВИДЕО)
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни