Ново забавяне при доставката и на следващите два медицински хеликоптера. Отлагането е второ поред за годината. По подобен начин се случваха и нещата с първата т. нар. въздушна линейка, която беше дългоочаквана, но пристигането ѝ не стана в първоначалния срок.

Италианската фирма „Леонардо“ АД (Leonardо S.p.A.) е изпратила официално писмо до Министерството на здравеопазването, в което уведомява за ново забавяне в доставката на следващите два медицински хеликоптера, съобщиха в четвъртък от МЗ.

Според подписания договор за доставка на санитарни превозни средства за транспорт по въздух, вторият хеликоптер трябваше да бъде в България до 30.06.2024 г. През май обаче фирмата информира, че поради закъснение в производствения процес, доставката на хеликоптер №2 ще се забави, като се очаква той да бъде в България през ноември 2024 г. В същата кореспонденция се посочва, че това не би следвало да повлияе на срока за доставка на третия хеликоптер, който е до края на декември 2024 г.

Фирмата се оправдава със световната криза във веригата за доставки, която започна при COVID пандемията и очевидно четири години по-късно все още е валиден аргумент. Новите срокове са съответно януари и февруари догодина. Засега.

"Миналата седмица изпълнителят „Леонардо“ АД изпраща писмо, с което уведомява, че поради световната криза във веригата за доставки, все още са налице забавяния в осигуряването на ключови компоненти и на двата хеликоптера, които се отразяват и на останалите дейности по линията за окончателно сглобяване. В тази връзка, хеликоптер №2 ще бъде доставен на територията на страната през месец януари 2025 г., а хеликоптер №3 през месец февруари 2025 г.", обясняват още от МЗ.

От фирмата-производител уточняват, че тези срокове също не са окончателни.

В договора между изпълнителя и Министерството е предвиден гратисен период за забава на доставка от 60 дни, по отношение на втория хеликоптер. След това, за всеки следващ ден отклонение от сроковете, се налагат съответните санкции. 

До момента на „Леонардо“ АД са наложени неустойки в общ размер от 69 749,17 лв. Очакваната неустойка, която ще бъде наложена на изпълнителя, в случай че доставката на хеликоптер №2 бъде осъществена до 31.01.2025 г., е в размер на 284 503,22 лв. 

Дългоочакваният първи хеликоптер пристигна в България на 1 февруари и беше посрещнат с големи почести от правителството и широко рекламиран от транспортното министерство при тогавашния му титуляр Георги Гвоздейков, но първата мисия на въздушната линейка стана възможна на 4 юни - по спешен превоз на пациентка в тежко състояние от многопрофилната болница в Шумен до болничното вертолетно летище на столичната болница "Света Екатерина“. И заради необходимостта екипажът да извърши съответните тренировъчни полети, но и защото след пристигането си хеликоптерът трябваше да бъде допълнително дооборудван, както властите твърдяха с "някои дребни неща".

През юни правителството отпусна още 1 млн. лв. за дооборудване на хеликоптера, който в началото не можеше да извършва и спасителни мисии в планината.

От средата на септември хеликоптерът влезе в сервиз за задължително техническо обслужване след изпълнението на 200 летателни часа и за монтирането на т.нар. черна кутия и интегрирането на софтуера, които са преминали всички необходими изпити по лицензиране. Софтуерът на черната кутия на първия хеликоптер премина всички необходими тестове и се очаква финалното издаване на сертификат TSO (Technical Standard Orders). Докато това се случи от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ са удължили до 12 ноември 2024 г. срока, в който хеликоптерът може да бъде експлоатиран без CVR/FDR.

Машината е първата от общо шест поръчани. На територията на България се предвижда да бъдат изградени шест оперативни бази на бъдещата система за спешна помощ по въздух, а разположението им да дава възможност до всяка точка на страната да достигат два хеликоптера едновременно, спазвайки правилото за „златния час“.