Какво представляват ваучерите - проинфлационна мярка, която трябва да се контролира изкъсо, или социална придобивка, повишаваща доходите?

До спора се стигна след оповестена позиция на Сдружението за модерна търговия. Според организацията възможно е покачването на разходите за електронни ваучери за храна да дебалансира пазара на дребно. 

"Ако с хартиени ваучери разходите на търговеца са били 2,5 - 3 на сто, сега могат да стигнат до 5 на сто, а особено за малките търговци това е много сериозен проблем", заяви в началото на месеца шефът на организацията, която обединява водещите търговци на дребно, Николай Вълканов.

По думите на Вълканов към таксите за операторите на ваучери трябва да се прибавят и финансовите разноски за транзакциите. Един възможен изход от ситуацията, каза той, е малките търговци да вдигнат цените.

От браншовата организация Асоциация на операторите на ваучери за храна в България заявиха категорично, че ваучерите повишават покупателната способност на работещите българи, които понасят тежестта на инфлацията. Оттам смятат, че този метод представлява важна социална придобивка и добре изградена екосистема, от която полза имат както служителите, така и работодателите и търговците.

Ваучери за храна има в 16 държави членки на ЕС, а социални ваучери за специфични нужди съществуват в над 45 страни по света. В повечето от тях дигитални ваучери има от над 10 години. Самата система с ваучери за храна съществува вече повече от 60 години, добавят от асоциацията.

Необлагаемата сума на ваучерите за храна се е увеличила до 200 лв. месечно на работещ през последните години, именно заради инфлационния натиск и желанието на работодателите да стимулират и подпомогнат служителите си, допълва Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България, цитирана от БТА.

Търговските вериги подлагат под съмнение една от основните социални мерки на държавата, насочена към работещите, от която се възползват 800 000 служители и хиляди работодатели, твърдят от организацията.

"Цените на артикулите нямат общо с операторите на ваучери за храна и това зависи изцяло от самите магазини. Квотата за ваучери за храна се определя всяка година в държавния бюджет, който се гласува от Народното събрание и се одобрява от Съвета за тристранно сътрудничество", пише асоциацията в прессъобщение.

Изследване на организацията, проведено сред над 6800 потребители и търговци, приемащи ваучери, е показало, че 84 на сто от служителите смятат, че с този метод се увеличава покупателната им способност, а ако не получават ваучери, това би се отразило негативно на бюджета им и качеството на храната, която консумират.

Според 98 % от анкетираните електронните ваучери са по-лесни за използване, а 85 на сто от търговците, приемащи ваучери за храна, одобряват дигитализацията им, твърди още изследването. Причините за популярността на метода за разплащане е, че сумата се осребрява на момента (според 54 на сто от респондентите), спестява се време за броене и логистика (според 58 на сто), помага се и за привличането на повече клиенти (така смятат 48 на сто).

След дигитализацията търговците, при които се приемат ваучери за храна, са се увеличили месечно от 1000 до 4000 на брой. От асоциацията поясняват, че сред тях има изключително много ресторанти, заведения за хранене, малки магазини, бакалии и други.