България и Република Северна Македония (РСМ) потвърдиха ангажимента си за продължаване на изграждането на железопътен коридор номер 1 по регламента TEN-T1, съобщиха от Европейската комисия (ЕК).

Това стана ясно след среща в Брюксел между българския зам.-министър на транспорта и съобщенията Бисер Минчев, държавния секретар в Министерството на транспорта на РСМ Стефан Волкановски, шефа на жп инфраструктурата в РСМ Синиша Ивановски, ЕК, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Секретариата на транспортната общност.

Скопие замрази транспортния коридор през септември. Това стана след забележки от страна на председателя на Европейския съвет Шарл Мишел и българския евродепутат, че РСМ не спазва поетите задължения по пътя към ЕС. В дъното на всичко бе обидата на Скопие заради липсата на знамето на РСМ при неофициална визита на президента Гордана Силяновска в София.

Сега България и РСМ са се разбрали за провеждане на редовен диалог на високо равнище и създаване на съвместна работна група за коридор номер 8. Съответните министерства ще работят за намирането на координирано техническо решение за изграждането на трансграничната секция на коридора.

Това е критична транспортна връзка за целия регион и ЕС. Той ще доведе до по-бърз превоз на стоки и пътници, ще увеличи мобилността, достъпа до пазара и конкурентоспособността на Западните Балкани. Източният му участък свързва РСМ и България и е част от коридора „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ и е водещ проект на европейската стратегия „Глобален портал“.

С финансовата помощ на ЕС за Западните Балкани РСМ и Албания подобряват съществуващите линии и изграждат липсващите връзки по коридора.

„Позицията ни тук не е променена. Всъщност България затова е приветствана на Европейския съвет, защото позициите й са предвидими“, коментира от Брюксел премиерът Димитър Главчев, който участва в Европейския съвет – срещата на върха на ЕС.

Като много показателно той изтъкна желанието на Румъния да се присъедини към коридора, макар и във военното му измерение. Това според Главчев му придава още по-голямо стратегическо значение. Той припомни, че освен че свързва Запада и Изтока, на изток коридорът се засича с коридора „Юг-Север“ от Гърция през България за Румъния.