Десет дни остават до изборите на 27 октомври, а дебатът по същество между формациите сякаш остава на заден план. Много малък брой са дискусиите в предизборните студиа на телевизиите между представители на основните формации, които според социолозите ще излъчат представители в следващото Народно събрание.  

Разходите за платена политическа реклама в медиите по време на предизборните кампании е основно перо за партиите. И в тази надпревара Институт за развитие на публичната среда продължава да ги следи в традиционния си мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. Той включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат.

Този път в изборите участват 28 политически формации, като за голяма част от тях това е деветата кампания в последните три години. Това по всяка вероятност е фактор, довел до намаляване на партийните финанси.

Кои партии похарчиха най-много средства? 

Десет дни преди вота (към 16 октомври), 21 от участниците в изборите са разходвали общо 1 230 335 лв. за реклама в медиите. Това е ръст от два пъти и половина спрямо началото на кампанията. Тази сума е сходна със средствата от кампанията 2 в 1 през юни тази година, както и с кампанията от април 2023 г. (тогава за медии бяха заделени 1,3 млн. лв. на този етап от надпреварата). 

Голямо разместване спрямо първите 10 дни на настоящата кампания се забелязва при партиите, отделили ресурси за реклама. Данните показват, че начело по направени разходи вече е "Има такъв народ" с 268 649 лв. – като за първите дни те са били отделили едва 14 000 лв., за популяризиране на кандидатите си. На второ място вече е фракцията на Делян Пеевски – ДПС-Ново начало със 143 942 лв., като цялата сума е инвестирана в периода 6 - 16 октомври. На трето място отново е БСП-Обединена левица – 137 598 лв. 

Интересно е как водещите по разходи формации са решили да ги разпределят към различните медии. При ИТН подходът е да се сключат два големи договора с основните търговски телевизии у нас – с бТВ за 124 000 лв. и с Нова тв за 125 000 лв., за да излъчват техните предизборни клипове. Тези средства представляват 93% от всички вложени от партията за реклама в наблюдаваните медии. 

ДПС-Ново начало пък е заложила на модела да инвестира сходни суми в по-голям брой медии, който е характерен и за ГЕРБ-СДС. Ако в предишни кампании ДПС е инвестирала умерено ресурси за медийно присъствие, то на този етап само едната фракция на формацията – тази на Делян Пеевски, вече е разходвала почти два пъти повече отколкото за цялата надпревара 2 в 1 през юни (тогава все още неразцепилото се ДПС беше платило 82 250 лв. в мониторираните медии). 

Кои медии привлякоха най-много средства? 

От наблюдаваните от екипа ни медии общо 25 са обявили сключени договори на интернет страниците си. На първо място по привлечени средства продължава да е ТВ Евроком – 253 297 лв., което е ръст с около 26 000 лв. спрямо началото на кампанията. Второто място е за обществената БНТ – 160 840 лв., следвана вече от бТВ със 146 251 лв. (85% от които са от договора, подписан с ИТН). 

Традиционно много голяма част от приходите на Евроком се формират от медийни пакети – така например за шестте парламентарни кампании в периода април 2021 г. – юни 2024 г. към медията от тази форма на държавна помощ са били насочени 1,4 млн. лв. (от общо 4,2 млн.лв.). 

Тук е мястото да посочим, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия (ЦИК) взе решение за отпускане на почти 740 000 лв. за медийни пакети на 19 формации (13 партии и 6 коалиции). Все още обаче тя не е създала регистър на сайта си, от който да може да се проследява как се разходват тези средства, макар да има решение за това. Такъв регистър бе създаден за изборите на 9 юни, след дългогодишен натиск от страна на организации, наблюдаващи изборния процес. Той бе стъпка в посока осигуряването на повече прозрачност и отчетност при използването на публични средства от партиите за реклама на техните предизборни послание.

Някои интересни моменти

Освен безплатните форми за реклама на партиите, в тази кампания продължава и практиката със сключване на безвъзмездни договори. Но те не предоставят информация за каква услуга са сключени и дали например не са бонус за конкретни формации, които вече имат споразумения за платена реклама със съответната медия. Такива договори са сключени между телевизия ⅞ и ИТН, Евроком и партия Кой, БСП и Свободни избиратели, както и в. "Ние" и ДСБ, част от коалицията ПП-ДБ.

Сайтът Актуално пък е възприел интересен подход при спазването на изискванията на Изборния кодекс. Така например договорът му с ДПС-Ново начало през рекламна агенция Аргент 2002 ООД е публикуван в нечетим формат. От него може да се различи само сумата на споразумението, без никакви други подробности. 

От вестник "Труд" пък отпечатват материали с очевидно агитационно съдържание без да го маркират като такова. Практиката за представяне на рекламно съдържание като редакторско, без да е обозначено не е нова в кампаниите, въпреки изричните текстове в Изборния кодекс, забраняващи това. 

Приходите в кампанията – дарения и средства на кандидатите

Досега в предизборните надпревари основна част от приходите на традиционните партии бяха формирани от държавната субсидия. Когато обаче става въпрос за инициативни комитети или нови формации, те основно разчитаха на дарения от симпатизанти или кандидати в техните листи. Ставали сме свидетели на редица журналистически разследвания за социално слаби дарители или донорски кампании в рамките на месец по размер надминаващи “Българската Коледа” например.

И в настоящата предизборна надпревара има формации, които в голяма степен разчитат на набраните дарения. Така, до 14 октомври, според регистъра на Сметната палата, симпатизанти и кандидати са допринесли за приходите на формациите с общо 2 296 962 лв. (от тях 1 086 968 лв. са от кандидатите, а 1 209 994 лв. – от симпатизанти). 

Данните за даренията показват, че в най-голяма степен е подкрепена кампанията на ДПС-Ново начало. Малко над половината от всички набрани средства са именно за формацията зад Пеевски – 1 215 000 лв. (53% от всички приходи от дарения и кандидати). Скъпо струваща за кандидатите в коалицията е тази надпревара – 785 000 лв. са инвестирали те до момента, а симпатизантите на новото начало в ДПС са дарили средства в размер на 430 000 лв. 

Другата фракция в ДПС, явяваща се в коалицията Алианс за права и свободи, пък е привлякла дарения в размер на 65 320 лв. само от своите симпатизанти. Впечатляващо е, че устремът им да дарят е бил именно на 4 октомври, когато са направени 70 от всички 71 дарения, всяко от които на стойност от по 920 лв. Това е малко под прага на минималната заплата и по този начин дарителите не са задължени да подават декларации за произхода на средствата си.

Повече информация за даренията набрани от симпатизантите и средствата на кандидатите на формациите в 50-то Народно събрание, може да видите в следващата графика: