От вчера столицата официално въведе зона за ниски емисии в централната си част – мярка, която има за цел да ограничи замърсяването на въздуха през зимата.
Само за 24 часа системата за наблюдение, състояща се от 90 камери, засече 3800 нарушители в новата зона, съобщиха от общината (първият ден, в който работи, обаче бе неделя - бел. ред.). Според директора на дирекция "Управление и анализ на трафика" Димитър Петров, контролът е напълно автоматизиран:
"Камерите разпознават регистрационните номера, проверяват екологичния клас на автомобилите и налагат санкции, ако превозното средство не отговаря на изискванията.“
Нарушителите ще получават глоба само веднъж на ден, дори ако преминат през зоната няколко пъти. Повторното нарушение в следващ ден обаче отново ще бъде санкционирано.
Първото нарушение ни е "безплатно". След това то започва от 50 лв на ден, но наредбата позволява да стигне до 500 лв.
Какво е "Малък ринг" на центъра?
Новата нискоемисионна зона е очертана от ул. "Опълченска", бул. "Сливница", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Ген. Скобелев". Зоната е по-малка от по-широката Синя зона за паркиране в столицата.
Кои коли не могат да влизат?
В България се ползва местна система за еко групи, разминаваща се с общовъзприетата в европа EURO категория.
Забраната за влизане в "малкия ринг" важи за автомобили от 1-ва и 2-ра екокатегория.
Изключение се прави за хората, които живеят в "малкия ринг". Петров уточни, че живущите в зоната, които вече имат издаден стикер за паркиране, няма да бъдат допълнително натоварвани с документи
"Ако имате издаден стикер за паркиране в зоната като живущ не е необходимо да правите абсолютно нищо. Автоматично ние ще вземем тези данни. Но, ако нямате издаден такъв стикер, е необходимо да подадете заявление".
Изключение се прави и с автомобилите на хората с увреждания, независимо в коя част на града живеят.
За въвеждането на нискоемисионна зона се говори в България от години - а в много европейски държави практиката е възприета не само в столичните градове. София е сред градовете в Европа с най-замърсен въздух. Мярката ще принуди много шофьори с по-стари и замърсяващи автомобили да се преориентират към градския транспорт или по-екологични алтернативи. За други пък – основно гостите на града – правилата ще изискват предварителна информираност и планиране.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни