"Служебният министър на енергетиката и бивш изпълнителен директор на "Булгартрансгаз" ЕАД, Владимир Малинов, беше изслушан в парламента във връзка с проваления проект за разширяване капацитета на газохранилището в Чирен, проект от изключително значение за страната и за ЕС. В многословното си изказване министър Малинов направи няколко важни признания, но и много твърдения, които за жалост не отговарят на истината. Антикорупционният фонд (АКФ) направи кратък разбор на най-важните твърдения и реалните факти."

Така започва анализ на АКФ, посветен на изслушването на Малинов. Той отговаряше на депутатски питания за "Чирен", след като през август Европейската прокуратура влезе в "Булгартрансгаз" (БГТ) заради обществената поръчка за разширението на подземното газово хранилище, финансирано с евросредства в размер на 78 милиона евро. В резултат през октомври договорът с консорциума "Ю Джи Ес Дрилинг Чирен", с водеща роля на "Главболгарстрой" (ГБС), бе прекратен по инициатива на изпълнителя. 

Така сега Малинов заяви, че ще бъде поискано удължаване на срока за грантовото споразумение за разширението, за да може осигуреното финансиране да бъде използвано за планираните сондажи. Финансирането е разделено на две части - за надземните съоръжения, които ще бъдат въведени в експлоатация в края на първото тримесечие на следващата година, и за сондажите. Средствата за надземните съоръжения не са застрашени, тъй като проектите за тях бяха изпълнени по план.

Проблемът обаче е във вида на сондажа. Проверката на Европрокуратурата започна след сигнал на Българския енергиен и минен форум, че технологията на сондирането е сменена, което спестява на изпълнителя 81 млн. лв. и така целият проект ще бъде компрометиран. Факт - според обществената поръчка  сондажите трябваше да са вертикални, но впоследствие в договора с ГБС се оказаха хоризонтални. Сега Малинов ще иска отсрочката от европейската агенция по климата за обявяване на нов търг.

Ето какво откри АКФ в твърденията на Малинов:

Твърдение №1: "Няма нарушение на обществената поръчка. Технологията на сондажите - вертикални или наклонено-насочени - е трябвало да бъде определена след като изпълнителят на сондажите извърши сеизмични проучвания и 3D моделиране."

Реалност: Използването на наклонено-насочени сондажи се препоръчва като единственото удачно решение за геологичните особености на ПГХ Чирен още от 1996 г. насам. Технологията е заложена в концепцията, изработена от реномираната чешка компания MND, и приета от "Булгартрансгаз" още в далечната 2011 г. В допълнение, през 2015 г. "Булгартрансгаз" е уведомило тогавашния министър на енергетиката Теменужка Петкова за разширението с наклонено-насочени сондажи, съгласно проекта на MND. Технологичното решение – "наклонено - насочени високопродуктични сондажи" е неделима част от документацията по обществената поръчка (стр. 13, т. 8.1.2. от техническото задание), част от подадената от самия изпълнител оферта и част от сключения договор 6004. 

Промяна от страна на изпълнителя след спечелването на поръчката е незаконна.  

  • Не стана ясно защо ръководството на държавното дружество в лицето на Малинов е позволило на консорциума около ГБС да измени ключовото техническо изискване, недвусмислено заложено в тръжната документация по проекта, а именно прокопаване на 10 високопродуктивни наклонено-насочени сондажи. 
  • Защо г-н Малинов е позволил заменянето им с по-неефективните, опасни и остарели като технология вертикални сондажи, което поставя в риск сигурността на хранилището и води до нуждата от многомилионни допълнителни инвестиции? 
  • Защо е одобрил тази промяна към по-евтина технология, без съответно намаляване на цената за извършване на строителството?

Твърдение №2: "Изпълнителят на проекта не дължи неустойки в случай на неспазване на срокове или пълно неизпълнение."

Реалност: Договорът за изпълнението на сондажите предвижда до десет процента неустойки при забавяне (стр. 42, т.14.3. от договора) и също толкова при едностранно оттегляне на изпълнителя от договора (т.14.5. от договора). Още към август 2024 г. вече има огромно забавяне на проекта и е ясно, че той не може да бъде изпълнен навреме, което поставя под риск европейското финансиране в размер на 78 милиона, както и американското, в размер на до 365 млн. долара. Неустойките са именно за забавяне и се изчисляват на ден, за всеки ден забава. Към август е следвало да бъдат изпълнени 85% от дейностите, а са били изпълнени 1% от тях. 

В изказването си министър Малинов направи и няколко важни признания:

Признание 1: Европейската прокуратура не е поискала спиране на работата по проекта. 

Остава неясно защо въпреки липсата на каквито и да е указания от страна на Европейската прокуратура министър Малинов е разпоредил на "Булгартрансгаз" да се спре строителството и да се прекрати договора без опити да се потърсят предвидените значителни неустойки и вреди?

Признание 2: Разговори със Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (СИНЕА), предоставила финансиране за проекта, за удължаване срока на финансирането са започнали едва на 16.10.2024 г. – денят, в който договорът с "Главболгарстрой" е прекратен по взаимно съгласие. 

Това на практика означава, че СИНЕА никога не е била уведомена за одобрената от "Булгартрансгаз" промяна в технологията на сондиране, заложена в обществената поръчка. Налице е реална опасност от цялостна загуба на евросредствата.

За съжаление никой е депутатите не постави въпроса за съдбата на американското финансиране (от CitiBank, с държавната гаранция на САЩ, чрез Американската агенция за развитие). Не беше поставен въпрос и за вече платените лихви, както и за евентуалните допълнителни плащания по договора за кредит. 

Признание 3: Нито Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), нито друг национален административен орган е проверявал изпълнението на договора. Изпълнението е предмет на проверка единствено от Европейската прокуратура.

Това е напълно вярно и с това признание министър Малинов отстъпва от една от основните си защитни тези от август тази година – че договорът е проверен от АДФИ и няма открити нарушения.

Признание 4: Вместо необходимите 10 сондажа, "Булгартрансгаз" има намерение да обяви нова обществена поръчка само за 3 вертикални сондажа. 

Според признанието на министъра това ще увеличи търговския капацитет на хранилището само до 720 млн. куб.м., с 30% по-малко от заложените по проект 1 млрд. куб.м. Новото раздробяване на проекта и възлагането на само 3 от нужните 10 сондажа ще доведе до значително оскъпяване на проекта. Освен това, връщането към старата технология, както и увеличението на налягането в хранилището без да са ликвидирани 7 стари компрометирани сондажа и без ремонт на други 6, застрашава сигурността на хранилището и региона. Подобен подход води до сериозен риск от експлозии и е на практика вид саботаж на този обект от изключително значение за националната сигурност. 

Остава неясно и защо, в противоречие с досегашната си стратегия и многобройни експертни становища, "Булгартрансгаз" ще заложи на вертикални сондажи - по-стара технология, отпреди 40 г. в непосредствено предстоящите си опити да съживи колабиралия проект? 

"Оправданията на министър Малинов, че по време на изпълнението на проекта промяната в технологията е одобрена от експертния съвет към директора звучат меко казано неубедително предвид наличието на единодушни, последователни в годините експертни становища на международни и български експерти, както и на експертите на самото "Булгартрансгаз" ЕАД, изготвили техническото задание. 

Неубедителни са и твърденията за обективност и безпристрастност на експертите – служители на "Булгартрансгаз", предвид данните за оказван от Малинов натиск върху дългогодишния вътрешен одитор на дружеството Велко Пеев, който многократно алармира за грубите нередности и който месеци наред е възпрепятстван да изпълнява професионалните си задължения, а впоследствие и уволнен. 

Още по-красноречиво е мълчанието на парламентарните групи на ГЕРБ и ДПС – Ново начало", посочват в заключение от АКФ.