Ще декларираме колко боклук изхвърляме сами, предвижда с нов доклад Столична община. Целта е да се спази принципа "замърсителят плаща", подчертават от екипа на Терзиев.
От 2026 година всички общини в България трябва да преминат към изцяло нов начин за изчисление на таксата за битови отпадъци, съобразен с приетата през април 2024 г. Национална наредба за местните данъци и такси. В момента софийската управа предприема първи стъпки за реализирането на тази промяна, като изготви предложение за събиране на предварителна информация от собствениците и ползвателите на имоти.
"Тази промяна ще гарантира, че всеки ще заплаща такса, отговаряща на реалния му принос към замърсяването, и ще насърчи отговорно поведение", подчертават от общината.
Предложението за новата система беше внесено от заместник-кметовете по финанси Иван Василев и по екология Надежда Бобчева. Докладът ще се гледа в първото заседание на Столичния общински съвет този четвъртък - 16 януари. Според тях събраните данни ще бъдат ключови за справедливото определяне на таксите и за постигане на основната цел – чиста и поддържана градска среда, адаптирана към нуждите на всички граждани.
Какво предвижда новият подход?
Досега таксата за битови отпадъци се изчисляваше на база данъчната оценка на имотите или отчетната стойност за нежилищните имоти на фирмите. Новата система ще я обвърже с реално генерираното количество отпадъци, твърди се в доклада. Общините ще имат възможност да избират между три варианта за определяне на таксата:
- На база количество отпадъци: Изчислено според броя и вместимостта на контейнерите за събиране, честотата на тяхното транспортиране или използването на торби с фиксиран капацитет.
- На база брой ползватели: Определено според броя на живеещите или ползвателите в имота.
- На база площ на имота: Важи за поддържане на чистотата на обществени пространства.
Как ще се събира информацията?
За да изгради справедлива основа за новия метод, Столичната община планира да събере данни за над 800 000 имота на територията на града. Тази информация ще се предоставя чрез три вида декларации:
- За жилищни имоти на граждани и фирми.
- За нежилищни имоти на граждани.
- За нежилищни имоти на фирми.
В декларациите ще се посочва броят на живеещите или ползвателите, както и средното количество отпадъци, генерирани от съответния имот.
След като декларациите бъдат утвърдени, общината ще стартира широка информационна кампания, за да обясни на гражданите как да попълнят и подадат необходимите данни.
Столичната община предвижда поне шестмесечен срок за събиране на данни и внедряване на необходимия софтуер за обработка на информацията. Целта е процесът да бъде прозрачен и максимално удобен за всички участници.
Новият метод няма да повлияе на таксата за битови отпадъци за 2025 година. Това ще бъде тестов период, който ще помогне за събирането на точни данни и изграждане на ефективна система.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни