
От "Продължаваме промяната" видяха корупционна схема в обявената вчера обществена поръчка от "Агенция "Пътна инфраструктура" за изграждане на участък от автомагистрала между гр. Бяла и Велико Търново.

"Свидетели сме на една скандална корупционна схема, лансирана от кабинета "Желязков“. Вчера АПИ обяви обществена поръчка за довършване на магистрала между гр. Бяла и Велико Търново – 60 км. , на прогнозна стойност близо 3 млрд. лв – по 50 млн.лв на километър. В края на 2022 г беше сключен договор за изграждане на първия участък от тази магистрала – 76 км, за 1.5 мрд лв.", коментира депутатът Андрей Цеков.
По думите му инфлацията по данни на НСИ е не повече от 30% в себестойността на пътно-строителните обекти, т.е. една реалистична стойност на новия участък би следвало да е 25-26 млн. лв, а не 50 млн. лв., т.е има заложени 24 млн.лв. "корупционна надбавка на километър".
"Това са пари, които ще бъдат разходвани на непрозрачен начин. Вероятно, ще бъдем свидетели на възлагане на максимално високата цена", посочи Андрей Цеков.
Според него към момента няма необходимост да се върви на принципа на инженеринг- проектиране-строителство.
"Един разумен подход би било да се възложи само проектирането", изтъкна Цеков.
В момента, по думите му, сме свидетели на обичайни практики от управлението на първите три кабинета "Борисов".
"Става дума за огромни пари от тази корупционна надбавка", коментира съпредседателят на ПП Кирил Петков.
И добави, че с тези средства може да се ремонтира паметникът "Шипка", да се построят нови детски градини в София и др.
"Призовавам регионалния министър Иван Иванов и премиера Желязков и да кажат какво се случва", настоя той.
Според Петков правителството ще падне скоро, ако мнозинството продължава да се опира на Делян Пеевски.
"Зависи изцяло какво прави управляващото мнозинство с Пеевски, ако продължават да се опират на него, правителството ще падне скоро", коментира той.
Относно очакванията от влизането на на "Величие" в Народното събрание, Петков поиска първо да чуят какви са техните приоритети.
Росен Желязков: Ако имате нещо - дайте го на прокуратурата. С каските пред медиите е манипулация
Автомагистрала "Русе-Велико Търново" е изключително важен проект от национално значение, който има значимост отвъд границите на България, заяви премиерът Росен Желязков в началото на днешното правителствено заседание.
Той призова Андрей Цеков и Кирил Петков в рамките на днешния ден да предоставят необходимите факти, с които твърдят, че разполагат, на прокуратурата.
"В противен случай, с каските пред медиите, са форма на политическа дезинформация и манипулация, която единствено цели оправдаване на поведението на опозицията в лицето на ПП-ДБ спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет", заяви Желязков.
Целият процес по строителството на участъка на магистралата от Бяла до Велико Търново ще бъде абсолютно прозрачен и всеки, който желае, може да даде своята експертна оценка, увери министърът на регионалното развитие Иван Иванов .
"Това е един от най-сложните участъци за строителство в тази част на страната, на Дунавската равнина, където ще се изграждат три тунела с обща дължина над 2 км, няколко моста с височина на стълбовете над 30 метра, обща дължина на виадуктите 9 км, заложено е строителство на подлези и надлези, подпорни и укрепителни стени, дълбоки изкопи и високи насипи, тъй като Дунавската равнина е с предимно льосови почви и сложен терен", обясни министърът.
Той добави, че са заложени няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки в най-натоварените направления, като приблизителната дължина на връзките на възела е над 10 км. Това е участък, изпълнен с изключително много съоръжения, чиито строителство е изключително скъпо, посочи Иван Иванов.
Процедурата, която вчера Агенцията "Пътна инфраструктура" пусна за избор на изпълнител, е подготвена от няколко екипа назад. Това не е работа на този кабинет или в частност на това ръководство на МРРБ и е заварено от нас, обясни министър Иванов. По думите му за всички е ясно, че със забавянето във времето цените се повишават. Първите стъпки за изграждането на този участък са от 2020 г., припомни министърът.
"Не разбирам откога Андрей Цеков е почитател на критерия най-ниска цена, защото чухме такива бележки от него – когато той е бил министър или когато е в опозиция. Защото в качеството на министър всички помним, че с тогавашния премиер Денков те правиха първи копки на другите два участъка, които никак не са на най-ниска цена, а са при същите условия, в които се изгражда този лот", отбеляза регионалният министър.
Той каза, че справка с колегите в Румъния за наскоро пуснат търг определя цена за км от 55 милиона до 78 милиона без ДДС.
"Това означава, че това не е практика само за България. Проявихме истинска колегиалност и приемственост, когато оставихме това ръководство на АПИ, назначено от колегите от "Продължаваме промяната - Демократична България". Не разбирам тези критики към кого са отправени, към самите тях или към кабинета", посочи още регионалният министър.
Той увери, че завишаване на цената няма.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни