Мнозинството българи одобряват идеята религия да стане част от редовната учебна програма в училище, показват данни от ново социологическо проучване на "Тренд". Според 57% от анкетираните, въвеждането на такъв предмет би било полезно, като 60% вярват, че обучението ще спомогне за изграждането на морални ценности у учениците.

Според данните, 6 от 10 души смятат, че религиозното образование може да има положителен ефект върху формирането на етични и морални устои у децата. Това мнение е по-силно застъпено сред жените и хората над 60-годишна възраст. Обратно, младите под 30 години са най-резервирани – почти една четвърт от тях са категорично против.

Идеята обаче не се приема еднозначно, когато става дума за конкретно конфесионално обучение – т.е. преподаване на различни религии според вероизповеданието на учениците. На въпроса дали православни деца трябва да учат православие, мюсюлмани – ислям, и католици – католицизъм, 44% отговарят с подкрепа в различна степен. Но 38% се обявяват против подобна диференциация, което показва съществуваща тревога или неувереност по отношение на разделението по религиозен признак в класната стая.

Скептицизмът е най-силен сред най-младите българи, а подкрепата – сред хората над 70 години. Това разпределение показва поколенчески разлом в отношението към религиозното образование и мястото му в съвременната училищна система.

Темата за въвеждане на предмет по религия в българското образование се обсъжда периодично през последните две десетилетия, но така и не е намерила политически консенсус. В момента предметът „Религия“ съществува само като по избор, и се преподава в ограничен брой училища и часове, основно по инициатива на родители или общини.

Проучването на "Тренд" е по поръчка на "24 часа". Изследването е реализирано в периода между 10 и 16 март 2025 г. сред 1020 пълнолетни души, чрез интервюта лице в лице.