Преместването на пристанище Варна-изток от центъра на морската столица в района на ромското гето Максуда започва догодина. Това обяви пред Клуб Z министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Според него теренът в началото на Варненското езеро е много подходящ, тъй като там земята е държавна собственост и няма да се налагат скъпоструващи отчуждителни процедури.

Това обаче може да породи ново противопоставяне между защитниците на Морската градина и интересите на определени инвеститори. Преместването на пристанището ще отвори място за ново строителство до брега на морето. Районът е в съседство на скандалния проект за застрояване на парка Алея Първа, който изкара жителите на морската столица на протести. Все още няма ясен план какво и как ще се случва с освободените терени край брега.

"Не чак толкова много пари"

Преместването на пристанището ще струва 100 - 150 милиона евро, което "не е чак толкова много", каза министърът. Техниката можела да бъде купена по лизингови схеми или да се прехвърлят кранове от сегашния порт. Според Папазов средствата за инвестицията ще бъдат осигурени съвместно от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", Пристанище Варна и Национална компания "Железопътна инфраструктура".

До дни Министерството на транспорта ще обяви конкурс за проектирането на бъдещото пристанище Варна-изток. Проектът е обезпечен с бюджет от 15 млн. лева. Кандидатите ще трябва да предложат и идейни решения как да се преобрази теренът на сегашния порт, който се намира на пъпа на Варна и към който се очаква огромен инвеститорски интерес.

"Само край Максуда няма частна собственост и почти цялата морска общественост е на мнение, че мястото на пристанището е там. Надяваме се до края на годината да завърши проектирането, тъй като сме готови с доста предварителни проучвания и анализи, което ще облекчи работата на тези, които ще спечелят проекта", каза Папазов.

На въпросите какво ще стане със земята на сегашното пристанище, министърът посъветва да потърсим за мнение "най-добрите урбанисти и специалисти по недвижима собственост".

"Аз разбирам от транспорт, а не от имоти. Но на това място може да има марина, аквариум, атракциони, ресторанти. Така е направено в градове като Генуа, Барселона и Кейптаун", посочи Папазов. 

Новото съоръжение

Според министъра планът е да не се строи просто ново пристанище, а съвременен интермодален терминал.

В комплекса ще има нова товарна гара с първия истински контейнерен терминал в България. "В момента ние работим с един полуспециализиран на пристанище Варна-запад и също така обработваме контейнери на временни площадки в Бургас и Варна. А тези временни площадки са от 1974 г.", обясни Папазов. Според него новият порт ще облекчи и износа на зърно, защото ще има и специализирани кейове за обработвка на зърновози. 

"Надяваме се това да облекчи значително и трафика във Варна, защото през лятото през центъра на града минават по 2000-3000 тира. След изграждането на порта изобщо те няма да влизат в града", категоричен е транспортният министър.

Според него световна тенденция е пристанищата да се местят извън градовете. Повечето се стремят да се изнесат в морето, но за съжаление Варна няма къде да отиде. На север до Златни пясъци е плаж, а на юг е Карадере - пак плаж. Не може оттам да минава мръсният трафик, след като искаме да развиваме туризма, добави министърът.