Правителството на САЩ налага вносни мита в размер на 25% за всички автомобили, произведени в чужбина. Целта е да бъде подпомогната американската автомобилна индустрия. Това обяви тази вечер пред журналисти американският президент Доналд Тръмп.

"На практика ще взимаме мита в размер на 25%. Но ако произвеждате автомобилите си в САЩ, мита няма да има", каза той от Овалния кабинет.

Митата са поредните от серия такси, с които американският президент обложи чуждестранния внос, откакто встъпи в длъжност. Преди това Тръмп наложи 20-процентни мита за всички вносни стоки от Китай и 25-процентни мита за целия внос от чужбина на продукти от стомана и алуминий.

През февруари Тръмп обяви 25-процентни мита за целия внос на стоки от Канада и Мексико. Впоследствие той отложи влизането в сила на мярката за някои продукти и услуги, които попадат в обхвата на Споразумението за свободна търговия САЩ-Мексико-Канада (USMCA, новия вариант на бившето Северноамериканско споразумение за свободна търговия, НАФТА).

Тръмп подчерта, че митата за автомобилите ще останат за "постоянно".

Дяловете на "Дженерал Мотърс" на борсата спаднаха с близо 3% във вчерашната търговия. Тези на "Форд" се покачиха леко. "Стелантис", компанията собственик на марките "Джийп" и "Крайслер", отбеляза близо 3,6-процентен спад.

При обявяването на решението си президентът поясни, че Илон Мъск не му е давал никакви съвети относно митата за автомобилите, и добави, че ефектът от тях може да е неутрален и дори положителен за притежаваната от Мъск марка електромобили "Тесла".

"Той никога не ми е искал услуга", увери Тръмп.

Всъщност с мярката на Тръмп Мъск без съмнение получава преимущество пред конкурентите си. Макар превозните средства на "Тесла" Model Y и Model 3 да са най-продаваните електромобили през 2024 г. в Америка, техният дял на пазара намалява, докато популярност набират по-евтините (и според много експерти - по-качествени) електромобили на "Дженерал Мотърс" и "Форд". Както самият Тръмп отбеляза - митата от 25% засягат вноса на готови автомобили, не на отделните им компоненти. За американския пазар електромобилите на "Тесла" се сглобяват в Америка, а на "Дженерал Мотърс" и "Форд" - в Мексико.

ЕС: Дълбоко съжаляваме за това американско решение

ЕС изрази "дълбоко" съжаление за решението на САЩ да наложат 25-процентни мита върху вноса на автомобили, в това число и на тези от Европа. Това обяви председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.

"Изразявам дълбокото си съжаление за това американско решение", посочи Фон дер Лайен в официално съобщение, цитирано от БТА.

Тя допълни, че ЕС ще продължи да търси решение чрез преговори със САЩ, но при гарантиране на икономическите си интереси.

"Както съм казвала и преди, митата са вид данък - което е лошо за бизнеса и е еднакво лошо за американските и европейските потребители", отбеляза председателката на Еврокомисията.

Фон дер Лайен допълни в становището си, че ЕС ще анализира решението на САЩ, а също и други мерки, които Вашингтон обмисля да обяви в идните дни.

"Като една от водещите търговски сили и като силна общност от 27 държави Европейският съюз ще продължи да защитава работниците, компаниите и потребителите си", посочи председателят на ЕК.

Миналия четвъртък ЕК обяви, че ще отложи с две седмици, до средата на април, влизането в сила на контрамерките срещу американските стоки в отговор на наложените от Доналд Тръмп 25-процентни мита върху стоманата и алуминия, за да даде повече време за намиране на решение чрез преговори.

Европейският комисар по въпросите на търговията Марош Шефчович посети Вашингтон във вторник, за да продължи диалога, но без осезаеми резултати, въпреки "съдържателните дискусии" по темата.

"Усилената работа продължава", заяви той във вторник вечерта в профила си в "Екс".

ЕС е подготвен да даде твърд, съразмерен, добре премерен и навременен отговор на всички нечестни, контрапродуктивни мерки на САЩ, заяви на редовния обеден брифинг говорителят на Европейската комисия Улоф Гил.

„Нашият приоритет е да намерим решение чрез преговори, което работи и за двете страни – и за САЩ, и за ЕС. Решение, което засилва нашите търг и иконом взаимоотношения. Смятаме, че обявените от САЩ мерки са изцяло в грешна посока“, изтъкна Гил.

Той обаче не пожела да спекулира за какви точно продукти Комисията ще препоръча на страните членки да приложат контрамерки:

„Първо, не искаме да го правим. Не искаме да въвеждаме контрамерки за американския внос. Смятаме, че те не са добри за никого. Това, което ще правим отсега нататък, е да се подготвим за отговор на всякакви бъдещи мерки, обявени от САЩ. Списъкът на продуктите, за които ще предложим контрамерки, ще бъдат добре подбрани, за да създадат максимален ефект върху американската и минимален върху европейската икономика. Не искаме да бъдее необходимо да отговаряме, но, както казва тригодишният ми син – те започнаха.“

Говорителят не пожела да каже и в какъв срок ЕС ще излезе с евентуални контрамерки. Но повтори, че те ще бъдат твърди, съразмерни и добре премерени.

На 1 април няма да се случи нищо, каза още Улоф Гил. По принцип от тази дата ЕС отново трябва да въведе допълнителни мита за вноса на американски продукти като уиски, конзоли за видеоигри, лодки и др. Преди седмица обаче еврокомисарят Марош Шефчович заяви, че мярката може да бъде отложена до средата на април,

ЕК реши да съобрази времето с два пакета контрамерки, каза Улоф Гил. Първоначално е трябвало де бъдат подновени европейските контрамерки от 2018 и 2020. Това е първият пакет и той включва мита от 25 на сто върху вноса на американско зърна.

От ЕК обаче са решили да удължат срока, за за го съобразят с втория пакет, който в момента се обсъжда със заинтересованите страни. Скоро ще бъде предложен списък със стоки на страните членки.

„Целта е по-добър баланс. Искаме и преговори. Ако те не доведат до това, на което се надяваме, че има отговор от нас“, увери Улоф Гил.