С хладнокръвие, но и силна загриженост гръцкото правителство посрещна обявеното налагане на мита от 20 процента върху износа от Европейския съюз за САЩ. И докато вчера американският президент Доналд Тръмп направи крачка назад и обяви пауза в новите тарифи за някои страни, изчисленията за това как би се отразила евентуална търговска война на гръцката икономика остават актуални, доколкото са показателни за нивото на уязвимостта ѝ спрямо непредвидимите ходове на Вашингтон.

Гръцкият вестник „Та неа“ коментира, че според първите оценки преките последствия от митата ще бъдат ограничени, доколкото износът за американския пазар е едва 4,9 процента от общия експорт на Гърция и възлиза през 2024 г. на 2,4 млрд. евро, предава БНР днес.

„Търговската война, която започва, в крайна сметка няма да бъде в полза на никого. Ще навреди на всички“, заяви преди дни гръцкият премиер Кириакос Мицотакис, но побърза да увери, че „гръцката икономика с план (и) с отговорност ще може да отговори на тези трудни предизвикателства“.

В интервю за „Блумбърг“ управителят на централната банка на съседната държава Янис Стурнарас заяви, че Гърция ще понесе ограничени преки последици от американските мита.

"Преките ефекти не се очаква да бъдат съществени. Икономиката на Гърция обаче ще бъде засегната индиректно чрез негативния ефект върху растежа на брутния вътрешен продукт на еврозоната", посочи Стурнарас.

Според оценки на Търговско-промишлената палата на Пирея, цитирани от гръцкото издание на „Форчън“, американските мита обаче ще костват на Гърция около 0,5 процента от брутния ѝ вътрешен продукт или приблизително 1,1 млрд. евро годишно. В момента износът за САЩ генерира около 1 процент от БВП на Гърция, но се очаква с въвеждането на новите ставки експортът да спадне с между 7 и 15 процента.

Както обяснява пред „Та неа“ президентът на Гръцката асоциация на износителите Алкивиадис Каламбокис, 30 процента от гръцкия износ към САЩ са селскостопански продукти и продукти на хранително-вкусовата промишленост, 23 процента са петролни деривати, а 41 процента – промишлени стоки.

Най-силно се очаква да бъде влиянието на новите митнически ставки върху износа на храни. Също така ще бъдат засегнати и продукти от стомана и алуминий, като въздействието върху стоманата ще бъде по-силно, както стана и при увеличаването на митата при първия мандат на Тръмп в периода 2018 – 2021 г.

На влиянието на митата върху експорта на гръцки храни и селскостопански продукти се спира в публикация икономическото издание „Нафтемборики“. В анализа се отбелязва, че пет гръцки продукта са водещи в износа на хранителни стоки от Гърция за САЩ. Само на тези пет артикула в двустранната търговия се падат годишно 450 милиона евро. По данни на Евростат през 2024 г. за САЩ са отишли 7,7 процента от гръцкия износ на хранителни продукти и 7,2 процента от износа на зехтин и маслини.

Маслини

Най-силно присъствие на щандовете на американските магазини имат гръцките трапезни маслини, защото Гърция е основната страна на произход на вносните маслини в САЩ. По данни на Общогръцкия съюз на преработвателите и стандартизаторите на експортни трапезни маслини стойността на гръцкия износ за САЩ е достигнала до 214 млн. евро или с 39 процента повече в сравнение с 2023 г., а количествата са нараснали с 8 процента до 46 хиляди тона. „Пазарът на САЩ е най-големият за гръцката трапезна маслина, като обхваща над 30 процента от износа (…) „Загубата“ на американския пазар е невъзстановима за сектора“, казва председателят на съюза Костас Зукас.

Зехтин

Що се отнася зехтина, по данни на браншовата асоциация през 2024 г. в САЩ са изнесени 45 хиляди тона. Значителна част от това количество е наливен зехтин. Заради колебанията в цените стойността на износа се оценява на 80-100 млн. евро.

Компот от праскови

САЩ са основната дестинация за гръцкия износ на компот от праскови и според данните на Съюза на консервната промишленост на Гърция през 2023 г. износът е бил на стойност около 80 млн. евро при мита от 17-18 процента, а миналата година се смята, че тенденцията е била позитивна. На американския пазар се падат около 23 процента от общо 244 хиляди тона компот от праскови, които Гърция изнася годишно. Продуктът вече беше засегнат от търговските мерки при предишния мандат на Доналд Тръмп, когато митата скочиха на 25 процента.

Бяло сирене (фета)

При млечните продукти първо място в гръцкия износ за САЩ заема бялото сирене „фета“. Христос Апостолопулос, председател на Асоциацията на гръцката млечна промишленост, стойността на гръцкия износ на фета за САЩ през 2024 г. възлиза на 53,6 млн. евро, а общото количество е било 5,5 хил. тона. Американският е петият по размера си пазар за гръцкото бяло сирене.

Действителният пазар на фета в САЩ обаче се оценява на над 2 млрд. евро, но голяма част от него се пада на сирена, които „крадат“ наименованието, доколкото американската млечна индустрия се противопоставя остро на признаването на европейския защитен произход и географско означение. От тази гледна точка митата ще облагодетелстват американските производители на „фета“, които ще получат конкурентно предимство в цените.

Вино

За гръцкото вино САЩ са вторият най-голям експортен пазар с продажби за 19 млн. евро през 2024 г.  Въпреки че като абсолютна стойност износът не е голям, някои гръцки винарни като „Вивлия Хора“ имат висока степен на зависимост от американския пазар.

От друга страна се очаква някои гръцки компании в сектора на храните да се окажат сред „печелившите“ от митата на Тръмп, защото имат производствени инсталации в САЩ. Подобни гръцки фирми са „Фаге“, „Ифандис“ и „Мега Гирос“.

„Нафтемборики“ заключава, че митата ще покажат доколко американските потребители са верни на гръцките брандове. Изданието цитира и оптимистичната оценка на „царя на сармите“ Костас Сулиотис, 30 процента от чийто оборот идва от САЩ. Той заявява, че „който продукт се продава за под 5 долара на американските щандове, не е проблем за потребителите“. Дали тази прогноза ще се оправдае, остава да се види на практика.