След като по разпореждане на партийния си лидер премиерът и финансовата министърка "извадиха" 15 милиона лева от централния бюджет за исканото от синдикатите увеличение на заплатите в столичния автотранспорт от 1 април до края на годината, голямата питанка е: А какво правим догодина, има ли ги София тези пари?

Вчера Бойко Борисов, Росен Желязков и Теменужка Петкова не дадоха отговор, кметът Васил Терзиев постави същия въпрос, а тази сутрин профсъюзите пак заплашиха с блокиране на столицата, ако няма ново увеличение на възнагражденията и в началото на 2026-а.

Блокиран въпрос

Ето защо, явно провокирана от гореописаната ситуация, депутатката от "Продължаваме промяната-Демократична България" Лена Бориславова е отправила въпрос към Желязков по реда на парламентарния контрол. В него тя пита министър-председателя ще поеме ли кабинетът му ангажимента да изплаща съответната сума и през следващата година. Той обаче е блокиран от председателката на Народното събрание (НС) Наталия Киселова, стана ясно по-късно днес. Това предизвика недоволство от страна на Бориславова и нейната партия "Продължаваме промяната" (ПП). 

"За срока на мандата на кабинета "Желязков" поемате ли ангажимент всяка година субсидията за градски транспорт в проекта на Закона за държавния бюджет на Република България да бъде увеличена минимум с въпросните 15 милиона лева, за да могат да се покрият разходите на общината за заплати в транспортния сектор съгласно техните искания без да се намаляват други финансови средства към община София?" - гласи питането.

Припомняме, че исканията на синдикатите бяха за 400 лв. увеличение на заплатите "на калпак" за всички 7000 души, заети в системата на градския транспорт, 700 от които - с административни функции. То трябваше да е считано от 1 януари т.г. Отделно - поискаха допълнителни 500 лв. за 2026-а и още плюс 600 лв. за 2027 г. 

В крайна сметка получават 300 лв. за тази година, считано от 1 април. Останалите искания остават. А управляващата опозиция (т.нар. икономическо мнозинство) в Столичния общински съвет, която е огледална на управленската коалиция на държавата, плюс Карлос Контрера (ВМРО), твърди, че парите трябва да се вземат от капиталовата програма на Столична община понеже така и така заложените в нея проекти не се изпълнявали на 100%.

***

"Операция по спасяване и покриване на “можачите”

По-късно през деня стана ясно, че Наталия Киселова е блокирала въпроса на Лена Бориславова като несъответстващ на Правилника за организацията и дейността на НС. 

Лена Бориславова описа действието на Киселова като "Операция по спасяване и покриване на “можачите”. 

"Председателят на Народното събрание опитва да спре въпроса ми към Росен Желязков дали ще осигури 15 млн. лева за транспорта в София и през следващата година или заради глупав популизъм и злонамереност, сега ще вдигнем заплатите и догодина като няма пак пари, Софиянци пак ще трябва да “страдат”, алармира депутатката във фейсбук. 

Оспорих отказа на председателя. Киселова твърди, че Желязков не е компетентен по този въпрос. Странно. Вчера, в централата на ГЕРБ, беше компетентен. Даже договаряше със синдикатите, без да покани кмета Терзиев на тези преговори. Компетентността извираше и преливаше от всяка дума. Дори на официалната страница на Министерския съвет има официална компетентна позиция на премиера как раздава милиони, с които вместо да решава проблема, го задълбочава. А днес, освен че компетентността рязко е изчезнала, послушните синдикати са организирани да спретнат сходна нелегитимна стачка и да накажат и Варненци - милите, и те не са гласували, както трябва на кметските избори… и сега ще страдат. Който си го може, си го може", написа иронично Лена  Бориславова. 

Реакция и от ПП

С аргумента, че „не се отнася до ресора на управление на министър-председателя“, председателят на НС Наталия Киселова отхвърли въпроса на Лена Бориславова към Росен Желязков относно „Дългосрочен ангажимент за увеличение на субсидията за градски транспорт на София с 15 млн. лева.“ 

Бориславова е изпратила възражение до председателя на парламента с искане да бъде преразгледан отказа на въпроса, което по правилник ще бъде обсъдено на Председателски съвет, съобщават и от пресцентъра на ПП.

Според наредбата за събиране на членски внос на КТ „Подкрепа“ в чл.2 ал. 2 става ясно, че процентът на членския внос от трудовото възнаграждение на индивидуалните членове на КТ “Подкрепа” не може да бъде по-малко от 0.7%. Това означава, че от отпуснатите от правителството 15 млн. лв. за повишаване на заплатите на транспортните работници в София КТ „Подкрепа“ ще получи не по-малко от 105 000 лв., посочват още от ПП.