Парламентарната група на "БСП – Обединена левица" внесе предложения за по-строг контрол върху електрическите скутери, като част от промените в Закона за движение по пътищата, съобщиха от партията.

Законодателните идеи предвиждат задължителни курсове за водачите, регистрация на скутерите, по-високи глоби за нарушения и повече правомощия за местната власт.

"Тези предложения са резултат от множество срещи с граждани, експерти и представители на различни институции и отразяват желанието ни за по-детайлна регулация на използването на индивидуалните електрически превозни средства и по-специално електрическите тротинетки", заяви депутатът Биляна Иванова от БСП.

Според внесените текстове, електрическите скутери ще трябва:

  • Да преминават задължителна регистрация;
  • Да се управляват само от водачи, преминали курс на обучение;
  • Да бъдат обект на контрол и санкции от страна на общините.

Социалистите предлагат и:

  • По-високи глоби при нарушения, включително повторни;
  • Санкции за родители, които позволяват на ненавършили възраст деца да използват електрически скутери в нарушение на закона.

„Целта е да се въведе ред и да се осигури по-голяма безопасност за всички участници в движението“, гласи официалното становище на групата.

Къде по света има подобна регулация?

Част от предложенията на БСП не са без прецедент в Европа и по света. Много държави вече въведоха по-строг контрол върху електрическите скутери след ръст на инциденти в градска среда.

Франция обаче е единствена в Европа, в която за да управляват електрически скутери, лицата под 18 години (но над 14) трябва да преминат специализирано обучение и да получат сертификат за безопасност на движението (Brevet de Sécurité Routière, или BSR). Този сертификат включва писмен изпит и пет часа практическо обучение, от които четири и половина часа трябва да бъдат на обществените пътища под наблюдението на лицензирана автошкола.

През 2023 г. Париж забрани напълно споделените скутери след местен референдум.

Други държави като Германия и Италия изискват регистрация и застраховка на скутера, но не и курс. В Испания е задължителна техническата проверка. В Нидерландия и Норвегия не се изискват такива документи, но има максимална скорост - ако скутерът вдига повече, се третира като мотопед и изисква книжка.

В момента законовият режим в България позволява управление на електрически скутери от лица над 16 години, като ограниченията са минимални и не подлежат на ефективен контрол. Ако предложенията на БСП бъдат одобрени, страната ни ще се нареди сред тези с по-рестриктивен режим.

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".