Шофьорите и другите служители в столичния градски транспорт ще получат 300 лв. увеличение на заплатата, след като Столичният общински съвет одобри икономическата рамка на обществения транспорт.

Така синдикатите и работниците получават това, за което спряха за няколко дни незаконно транспорта в София преди две седмици - увеличение "на калпак". По-гъвкавата бонусна система, предложена от администрацията на Терзиев, бе отхвърлена.

Симеон Ставрев от ПП–ДБ предупреди в началото на дебатите, че одобрението на фиксираното увеличение ще доведе до сериозно финансово претоварване.

"Само за тази година 300 лева означават около 40 милиона лева допълнителен разход. А ако и през 2026 г. добавим още 400 лв., и 500 лв. през 2027-а, говорим за увеличение на разходите с 200 млн. лв. спрямо 2024-та. Това буквално ще взриви системата“, каза той.

Ставрев подчерта, че в предложението на ПП–ДБ се залага диференцирано увеличаване, при което се дават 100 лв. на всички, а допълнителни бонуси се насочват към най-дефицитните кадри – шофьори и сервизни работници.

"При възможни 500–550 лева бонус, един млад водач може да получи до 600 лв. отгоре, което е реален стимул за привличане на кадри“, поясни той.

Отговорите: "Разликата е 1 милион“, "да не закриваме общината“

Срещу тази логика се изправиха представители на управляващото мнозинство в СОС. Иван Кирилов - шеф на транспортния синдикат на "Подкрепа" и едновременно с това общинар от БСП - заяви, че:

"Средният бонус в системата е 291 лв., а не 550 лв., както твърдите. Един човек е стигнал тази сума, защото е работил 29 от 31 дни. Освен това, разликата между вашата и нашата рамка е само 1 милион лева. Ако не можем да осигурим 1 милион, да закриваме общината.“

Иван Таков (БСП) обвини Ставрев в "биполярно поведение“:

"От седмици слушаме как оплювате парите от държавата, а същевременно ги включвате във вашата икономическа рамка. Вие гласувате против нещо, после го предлагате – това е нелогично и неадекватно поведение.“

Прошков: Подходът на кмета е по-добър, но не му е времето

Особено внимание заслужава изказването на Прошко Прошков (ГЕРБ), който открито призна предимствата на диференцирания подход на кмета, но обяви, че сега е нужен компромис:

"Аз съм склонен да се съглася, че подходът, който предлага кметът, е по-добър – с бонуси, с насоченост, с диференциране. Но днес не решаваме кой подход е по-добър. Днес решаваме: да има или да няма транспорт.“

Прошков посочи, че администрацията на кмета не е успяла да убеди служителите в предимствата на този модел:

"Не може администрацията да обясни на работещите своя подход. Не се справихте с преговорите.“

Карлос Контрера (ВМРО) обвини ПП–ДБ и "Спаси София“ в съзнателно саботиране на сектора:

"Заложиха ви бюджетна бомба и ви оставиха да я обезвреждате сами. От октомври 2023-та ви предупреждавахме, че 100 лв. няма да са достатъчни. А вие не направихте нищо. Рамката ви е с грешки, с бъркани числа и непознаване на материята.“

Контрера добави, че предложението на ПП–ДБ увеличава възнаграждението на частен оператор с над 5 млн. лв., което противоречи на декларираната им критика към този договор:

"Ставрев, великият борец с МТК, вчера внесе рамка, която увеличава с 5 милиона парите на МТК. Това е шизофренно поведение. И това наричате реформа?“

Кметът: Увеличението от 300 лв. струва 55 млн. годишно. И няма кой да го плати

Кметът Васил Терзиев взе думата с предупреждение, че фиксираното увеличение ще създаде "дългосрочен проблем“ и че сметките, които се правят "само до края на годината“, са измамни:

"300 лв. означават 42 млн. лв. за 9 месеца и 55 млн. за 12 месеца. При моето предложение – 100 лв. плюс 100% бонус – разходът е 35 млн. лв. за 12 месеца. Разликата е 20 млн. лв. всяка година.

Системата ни няма как да издържи на 200 млн. лв. увеличение до 2027 г., особено при собствени приходи от 800–900 млн. лв. годишно. Не е устойчиво. Ако го направим, още догодина започваме с дефицит от 15 млн.“

Той предупреди, че сега се взема "удобно популистко решение“, което "купува време до януари“, но не решава проблема с липсата на кадри:

"Мога да се обзаложа, че с увеличението от 300 лв. пак няма да решим проблема с недостига на водачи. Само ще имаме още по-големи задължения.“

Алтернативата: Повече частни превозвачи

Андрей Зографски ("Спаси София") също внесе яснота по сметките:

"Да, Фонд 'Работна заплата' не е 113–114 млн. лв., а 312 млн. Това е за всички 7000 служители. Бонусната система работи, беше въведена миналата година и се изплатиха стари дългове. Системата функционира без дефицит."

Но Зографски също изрази тревога от ръста на очаквания:

"Не може всяка година секторът да очаква 500 лв. увеличение. Това не се случва в нито една друга общинска дейност. Нужна е синергия в растежа на заплатите."

В дебата се включи и Ивайло Йонков ("Синя София"), който представи решението на своята формация:

"Наливаме пари в пробита кофа. Това е нечестно, неефективно и популистко. Време е да вкараме частни превозвачи. Да се даде концесия или дори приватизация."

Той остро атакува модела на финансиране:

"Частникът вече осигурява същата услуга на по-ниска цена. Защо не контролираме ние този процес и не го направим ефективен? Нужна е смелост, а не още пари."

Йонков бе бързо контриран от Таков (БСП):

"Разбирам позицията на видния столичен приватизатор Йонков, но ако го послушаме, билетът ще стане двойно или тройно по-скъп. Да, транспортът има социална функция – не може да го търгуваме като стока."

Таков оспори и сметките на кмета:

„Не са 50 милиона за 300 лв. увеличение. Данните от дружествата са ясни – 32.5 милиона лв. за всички служители от 1 април. Администрацията не е 700 души, както се твърди, а 430. Манипулациите трябва да спрат.“