Общинският съветник и лидер на „Спаси София“ Борис Бонев обяви, че групата внася предложение за въвеждане на реорганизация на престоя и паркирането в столицата в Столичния общински съвет. Идеите им включват както центъра, така и крайните райони.

"Предложението за реформа в паркирането е най-голямата реформа в сферата от 15 години. Тя е отдавна е належаща, защото проблемът с намирането на места в София вече не е проблем, а криза. Ако не предприемем мерки, за да намалим натиска и да улесним живеещите в центъра, просто кочината ще продължи", заяви той пред Нова тв във вторник сутрин.

Едно от основните нови предложения е за въвеждане на червена зона в централните части на София, където в момента е синя зона.

"Цената за паркиране ще бъде 5 лева на час. Работното време ще бъде от 9 ч. до 21 ч., включително събота и неделя. Идеята е да важи до късно вечерта е, защото в момента за живеещите е трудно да си намерят паркомясто, когато се прибират от работа“, обясни той, като допълни, че за да могат родителите да оставят спокойно децата си до учебните заведения, зоната започва от по-късно - 9 часа сутринта.

Синята зона ще бъде три вместо сегашните два часа, се предлага още. Тя обаче се разширява значително и навлиза в сегашната зелена.

Логично се разширява и зелената зона - в една част чак до Студентски град - макар цените там да остават същите. Друга идея е въвеждането на уикендова жълта зона в Банкя и Панчарево - 1 лв. час с до 8 часа престой.

Трябвало да бъдат намалени и служебните абонаменти, за да има повече места за паркиране - нещо, което от години се говори, но не се случва.

"Институциите откраднаха общински имоти, като си измислят т. нар. зони за охрана, а на практика там си паркират", обяви Бонев.

Така се губели няколкостотин места.

Служебният абонамент да се ограничи до 10 процента и ако това число се достигне, повече удостоверения да не бъдат издавани. Двойно се увеличава цената на служебния абонамент - става 1300 лв. в червена зона.

Паркирането на електромобили няма да е безплатно вече, но ще плащат 50 процента от таксите за другите коли.

Слагането на скоба вече ще ни струва 50 лв. (от 30 лв сега), а репатрирането - 120 лв (90 лв в момента). Това според "Спаси София" отговаря на разходите.

"Средствата няма да отиват в Центъра за градска мобилност. Заедно с този доклад ще бъде внесен и друг за нов договор със СОС – парите да влизат във ведомството само по три направления: строителство на паркинги, закупуване на превозни средства за градския транспорт и ремонт на инфраструктурата в зоните", обяви Бонев.

Според изчисленията на партията, тези промени ще доведат до сериозен ръст на средствата в бюджета - 3 пъти и половина повече ще се изкарват от почасовото платено паркиране, над два пъти повече от локално паркиране в зона, 60% ръст от служебните абонаменти и почти два пъти повече пари от скоби и репатриране.

Лидерът на „Спаси София“ обяви, че очаква допълнителни политически разговори за подкрепа на проекта в СОС.