На 22 юни Илон Мъск планира да пусне първи автономни таксита в Остин, Тексас. Преди дни обаче местни организации за безопасност - The Dawn Project, Tesla Takedown и ResistAustin - проведоха демонстрация, която доказа колко лоша идея може да е това.

По време на демонстрацията Tesla Model Y, същият, който Мъск предвижда за такситата без шофьор, използващ версия на софтуера FSD 13.2.9 (Full Self-Driving, пълно автономно каране) неколкократно игнорира спрял училищен автобус с включени светлини и блъска манекен, симулиращ дете, пресичащо пътя.

Тестовете, проведени в Остин, показват, че въпреки че системата разпознава манекена като пешеходец, автомобилът не намалява скоростта и не спира, преминавайки през него.

"Имаме училищен автобус, червените светлини са включени, стоп знаците са удължени, сега е незаконно да се преминава покрай него, защото деца пресичат, за да се качат в автобуса. И автомобилът ще ги прегази", коментира Артър Малтин от The Dawn Project по време на демонстрацията.

Важно е да се отбележи, че две от организациите са основани с цел да се борят срещу Tesla и плановете на компанията за автономни таксита.

Въпреки предупрежденията и предишни инциденти, включително случай от март 2023 г., при който тийнейджър в Северна Каролина беше блъснат от Tesla, използваща FSD, компанията не е предприела необходимите мерки за отстраняване на проблема.

Tesla обаче все пак планира да стартира услугата си за роботаксита в Остин на 22 юни, като първоначално ще използва между 10 и 20 автомобила Model Y без шофьори.

Мъск подчерта, че компанията е "изключително предпазлива по отношение на безопасността", но също така заяви, че всички нови Tesla автомобили вече са способни на автономно шофиране без модификации.

Този подход на Tesla, който разчита само на камери и изкуствен интелект, без използване на лидар (лазерен сензор) или радар, е подложен на критики от експерти в индустрията, които смятат, че липсата на допълнителни сензори може да ограничи безопасността и производителността на системата. Мъск обаче настоява, че допълнителните сензори само добавят ненужна сложност. 

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".