Преди година изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск гордо обяви в социалните мрежи, че неговите автомобили са „най-сигурните на пътя“. Това твърдение се подкрепя от високите оценки за безопасност, които моделите на Tesla получават от организации като Националната администрация за безопасност на движението по магистралите (NHTSA). Но колко убедителна е тази репутация, когато се разгледат реалните данни за фатални катастрофи?
Според нов доклад на автоизследователската компания iSeeCars, Tesla води по брой катастрофи със загинали пасажери на милиард изминати километри. Проучването обхваща инциденти с модели от 2018 до 2022 година, анализирайки периода до 2022 година.
Къде се крие проблемът?
Сред 10-те модела с най-висок риск от фатални инциденти, Tesla Model S и Model Y заемат съответно шесто и седмо място. При Model S, вероятността за фатален инцидент е 3,7 пъти по-висока от средната за автомобила и почти 5 пъти по-висока от тази за средностатистически SUV.
Въпреки че Tesla рекламира своите автомобили като оборудвани с иновативни системи за подпомагане на водача, като Autopilot и Full-Self Driving (FSD), тези технологии все по-често попадат под регулаторна и съдебна критика. Десетки инциденти, свързани с употребата на тези функции повдигнаха въпроси относно тяхната ефективност и сигурност.
Опасен комфорт или недостатъчно внимание?
Анализаторът от iSeeCars Карл Брауър подчертава, че повишените нива на безопасност при новите автомобили често се неутрализират от човешки фактори като разсейване или високи скорости. Системи като Tesla Autopilot създават илюзия за пълна автономност, което според експерти води до загуба на концентрация у водачите.
Докато Tesla продължава да обещава революция в автономното шофиране, критиците обвиняват компанията, че маркетинговите й твърдения подвеждат потребителите. Федералните агенции като NHTSA и Министерството на правосъдието разследват дали Tesla е преувеличила възможностите на своите технологии.
Бъдещето на автономията – мечта или опасност?
Мъск неведнъж е обявявал, че Tesla е близо до пълна автономност - последно през октомври, когато представи концепция за "Робо такси" без волан и педали. Този оптимизъм обаче контрастира с нарастващия брой фатални инциденти.
Докато обещанията за автономни технологии може да звучат като футуристична мечта, реалността е, че пътната безопасност зависи не само от технологията, но и от вниманието и отговорността на водачите. Дори най-умните коли не могат да компенсират човешката небрежност.
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".
Още по темата
- Атентаторът от Магдебург публикувал туит с гласа на Илон Мъск след атаката
- Планът на Тръмп за избягване на спирането на работата на правителството бе отхвърлен от Камарата на представителите
- Числата говорят: излиза ли бракът от мода в България
- Тежка катастрофа на Околовръстното на София - има жертва
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни