Често наричат най-скъпата и най-търсената подправка в света червеното злато. Най-добрата реколта струва 65 долара за грам. Коя е тази скъпоценност? Шафранът може да струва повече и от скъпоценен метал. Цената му остава висока и заради начина, по който се събира реколтата. За един фунт от подправката (454 г) трябва да се обработят ръчно 70 хил. цветове на шафрановия минзухар (Crocus Sativa). 

Центърът на производството на шафран без съмнение е Иран. Традицията за отглеждането на подправката датира от 3000 години. Страната дава около 90 на сто от продукцията от 250 тона, която се появява на световния пазар годишно. Тя предлага уникални екологични условия, в които се отглежда ароматна реколта, която се използва в местната кухня, козметиката и традиционната медицина. 

Но бизнесът става все по-труден за търговците през последните години. Международните санкции, наложени заради ядрената програма на Иран, блокират достъпа до привлекателните пазари на Европа, САЩ и Канада. Иранските компании и банки са вън от глобалната финансова система, разказва Си Ен Ен.

"Не може да използваме банките, казва Мехрад Рауни, изпълнителен директор на "Шафрон Рауни" в Хоросан, провинцията, в която се произвежда над 70 на сто от шафрана в Иран. - Трябва да минаваме по частни пътища, които са скъпи и да търгуваме директно с клиентите като се надяваме, че ще ни платят. Понякога те ни мамят."

Други ирански компании са се обърнали към бартерната икономика, за да преодолеят банковите рестрикции, като китайските и индийските им партньори често им плащат с храни и други стоки.

Въпреки трудностите, Рауни успява да поддържа износ от 50 кг месечно като е преориентирал бизнеса си към нови пазари в Залива и Близкия изток. В цялата иранска индустрия на шафран износът е скочил с 36  на сто през 2014 г. според Националния съвет на Иран за шафрана. Цената за килограм е скочила с 2000 долара.

"Търговците са много умни и когато една врата се затваря, минават през прозореца, казва Али Шейкх, лондонският представител на "Иран Хасос" и един от основателите на Британско-иранската търговска палата. - Никой от традиционните продукти не остава непродаден. Търсенето е по-голямо от предлагането". 

Въпеки че е загубила около 7 млн. долара за година от продажбите си във Великобритания, "Иран Хасос" има 48 млн. долора оборот през 2014 г., близък до резултата преди санкциите, казва Шейкх.

Търговците могат да стигнат до Запада чрез посредници в страни като Обединените арабски емирства, но това има неприятни страни. 

"В Афганистан например често слагат оригинални сертификати на продукция , която е  дошла от Иран, шафранът, който минава през Испания е смесен с испански шафран и така се продава", изброява Шейкх ударите под кръста от конкуренцията.

Но все пак той вярва, че уникалното качество на иранския шафран, ще му помогне да удържи позициите си на световните пазари като златен стандарт.

Индустрията търси и нови приложения на шафрана - от дъвка до средства за лечение. Иранското правителство обяви план за насърчаване на култивирането на нови земи, в които да се отглежда шафран.