Всеки ден около нас има милиони букви - реклами, указания, табели, вестници, книги, екраните на компютрите ни. Как поглъщаме тази информация, какво впечатление остава в нас не зависи само от това какво казват буквите, а и как изглеждат - иначе нямаше да съществува типографията. 

"Типографията е занаятът, с който надаряваме човешкия език с издръжлива визуална форма", казва Робърт Брингхърст, поет и един от най-известните изследователи на типографията.

Затова направихме подбор и събрахме малко история за някои от най-ползваните и известни шрифтове. Някои сме изпуснали, за да запазим списъка кратък. Виждате ги всеки ден - сега може да научите малко за тях.

 

1. Helvetica

Тип: Санс сериф (без серифи, малките чертички, които буквите на някои шрифтове имат)

Създаден от: Макс Миедингер и Едуард Хофман

Къде го виждаме: Десетки лога на известни компании (Луфтханза, Джийп), на изключително много табели в Западна Европа и САЩ, а и не само.

История: Макс Миедингер първоначално иска да е художник - но за разлика от много други, слуша съвета на баща си и се захваща с нещо по-практично - дизайн на шрифтове. 30 години по-късно, през 1957, заедно с Хофман създават "Хелветика". Целта - неутрален шрифт, който да работи добре за табели. Успехът му е неоспорим. През 2007 г излиза и документален филм - "Хелветика", на Гари Хъстуит, посветен на шрифта.

 

2. Times New Roman

Тип: Серифен

Създаден от: Виктор Лардент

Къде го виждаме: Притежавали ли сте компютър? Очевадно, освен ако някой не ви отпечатва clubz.bg на хартия. Той е основният шрифт на Microsoft-ския офис пакет от 1992 - 2007 г. Страниците на милиони книги, документи, и някои вестници. 

История: Англия, 1931 г. Британският вестник The Times използва тежкия шрифт Times Roman. Дизайнерът Стенли Морисън критикува остро четимостта на изданието, оплаквания идват и от читателите. Редакцията най-после решава да направи нещо и възлага задачата на дизайнерът Виктор Лардент, работещ при Морисън. Той създава Times New Roman, вероятно най-често срещаният шрифт върху хартия.

3. Ариал

Тип: Санс сериф

Създаден от: Екип от десет души, воден от Робин Николас и Патриша Сондърс

Къде го виждаме: отново в компютрите си

История: През 1982 г 10 души се заемат с тежка задача - да разработят шрифт, който е метрично идентичен с Хелветика - всички букви да са със същата широчина, така че документ, създаден в Хелветика, да може да бъде показван и принтиран правилно, без да има нужда да се плаща за лиценз. И от тук идва трудността - да се направи шрифт, който да бъде идентичен по размери, но коренно различен за патентното ведомство. Ариал се превръща в цяло семейство.

"Беше създаден да бъден генеричен санс сериф, дори скучен санс сериф", разказва Робин Николас години по-късно.

 

4. Garamond

Тип: Стар стил сериф

Създаден от: Клод Гарамонт

Къде го виждаме: Реклами, лога, кориците на повечето френски книги

История: Един от най-старите шрифтове в света. Появява се около 1530 г във Франция. Появяват се много копия, разновидности. Големи френски и немски печатници го закупуват след смъртта на Гарамонт, и го вкарват в масова употреба.

 

5. Akzidenz-Grotesk

Тип: Ранен санс сериф

Създаден от: Бертхолд Тайп

Къде го виждаме: Вече по-рядко, като най-известни са горните реклами на Фолксваген. Много лога, както и много електронни уреди на Браун.

История: Някъде през 1898 г в една немска дизайнерска компания (букволеярница, както е рядко ползваната вече българска дума) някой създава този шрифт без серифи, който се оказва изключително удобен и харесван. Директорът на букволеярната през 50-те, Гюнтер Ланге, разширява и редактира шрифтът.

 

6. Bodoni

Създател: Джамбатиста Бодони

Тип: Серифен

Къде го виждаме: Логото на Нирвана, корицата на списание "Воуг", плакатите на мюзикъла "Мамма Миа!", навсякъде, където някой иска да изглежда "стилно"

История: Бодини е нает като официален типограф на няколки италиански дука. Местните владетели обожават работата му и го финансират да създаде печатна преса в двореца в Парма. Във времето си е бил наричан "дизайнер на кралете и крал на дизайнерите". След смъртта му през 1798 г работата му се комбинира в различни варианти на шрифта, който става популярен с неговото име. Прекрасен за печат, ужасен за компютър.

7. Impact

Тип: Санс сериф

Създател: Джефри Лий

Къде го виждаме: В повечето интернет мемета. Когато някой иска да ни покаже колко е важно това, което пише. В реклами.

История: През 1965 г Джефри Лий има цел - "да вкарам толкова мастило в хартията, колкото е възможно, с възможно най-голямата хикс височина". Хикс-височината е тази на малките букви, и е видимо, че Impact е рекордьор в това отношение. Името му е много подходящо - защото идеята е именно сериозен импакт, удар върху читателя. Дебели линии, къси горни и долни камшичета (като на буквите у, б) - изчистено и... ударно.

 

8. Futura

Тип: Геометричен санс сериф

Създаден от: Пол Рене

Къде го виждаме: десетки филмови плакати, особено на скорошни научно-фантастични филми като Gravity и Interstellar.

История: За финал, един противоречив шрифт. Един от първите геометрични шрифтове, Futura е наистина популярен в момента заради изчистения си, и, да, футуристичен вид. Противоречието - създаден е във Франкфурт през 1927 г, като контрареакция на популярния тогава Erbar, всъщност първият геометричен санс сериф. За късмет на Futura обаче, букволеярната, която го създава - Бауер Тайп, е доста по-голяма от конкурентите си, и той оцелява и до днес, за разлика от своя вдъхновител.