Article_top

Светослав Метанов

Изграждането на високоскоростна железница в България не би могло да е рентабилно. Нямаме нито необходимите дължини на трасетата, нито трафик, с който да се изплати инвестицията. Това обяви Мария Чакърова, шеф "Стратегически проекти" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Днес бе представен актуализираният проект за бъдещата жп линия София-Видин. Изпълнители на проучването са "Обединение СЕ-22" и "Вектор-Бул" ООД. Те са преработили досегашния проект от 2009 г., чиято стойност се оценяваше на 2,6 милиарда евро и който бе многократно отлаган поради липса на финансиране в такива мащаби. В новия си вид стойността на новата жп линия е намалена до 1,5-1,6 милиарда евро като дължината на железния път между столицата и старата столица е намалена от сегашните 273 километра (през Искърското дефиле), на 210 километра (през Ботевград).

"След изграждането на това трасе пътуването от София до Видин би продължавало около 2 часа и 20 минути, а след още 4-5 часа влакът би могъл да бъде в Будапеща", обясни управителят на "Вектор-Бул" инж. Маргарит Жипонов. 

В момента с БДЖ между София и Видин се пътува около 6 часа, а до Будапеща е необходимо почти цяло денонощие.

Изготвянето на новия проект за модерната жп линия, проектирана за скорости от 160 километра в час обаче изобщо не означава, че сега ще започнат обществени поръчки за строителството на трасето, което е част от европейски транспортен коридор. А причината затова е, че за този железен път няма заложени средства по оперативна програма "Транспорт" в програмния период 2014-2020 година.

"Възможностите за строителство за съжаление не са големи. Проектът отпадна от програмата за еврофинансиране, тъй като не може да докаже с трафик икономическа жизнеспособност, а едно такова трасе освен ползи за хората от българския Северозапад, трябва да е полезен и на самия ЕС", коментира Мария Чакърова.

Тя посочи и че в случая има проблем от страна на Румъния, която изобщо не искала да развива транспортните връзки от и към България. Затова и от Еврокомисията изпратили становище, че започване на строителството на трасето само в участъка Видин-Медковец би било прибързано влагане на средства без ясна полза.

"Проектът на практика пострада заради комбинацията от негативни фактори. От една страна бе икономическата криза, спадна трафика, а накрая ни довърши кризата в Гърция", посочи Чакърова.

Според нея за проекта другата алтернатива звучала "леко фантастично", а именно 1,6 млрд. евро да се извадят от бюджета.

Чакърова обясни и че представители на китайска държавна банка преди време са предложили много изгодно финансиране на НКЖИ за строителството на жп линии, но с изричното условие китайски компании да извършат работата по изграждането на релсовите пътища. Подобни схеми обаче биха били нарушение на общностните правила на Европейския съюз.

 
Снимка БГНЕС

Изграждането на високоскоростна железница в България не би могло да е рентабилно. Нямаме нито необходимите дължини на трасетата, нито трафик, с който да се изплати инвестицията. Това обяви Мария Чакърова, шеф "Стратегически проекти" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Днес бе представен актуализираният проект за бъдещата жп линия София-Видин. Изпълнители на проучването са "Обединение СЕ-22" и "Вектор-Бул" ООД. Те са преработили досегашния проект от 2009 г., чиято стойност се оценяваше на 2,6 милиарда евро и който бе многократно отлаган поради липса на финансиране в такива мащаби. В новия си вид стойността на новата жп линия е намалена до 1,5-1,6 милиарда евро като дължината на железния път между столицата и старата столица е намалена от сегашните 273 километра (през Искърското дефиле), на 210 километра (през Ботевград).

"След изграждането на това трасе пътуването от София до Видин би продължавало около 2 часа и 20 минути, а след още 4-5 часа влакът би могъл да бъде в Будапеща", обясни управителят на "Вектор-Бул" инж. Маргарит Жипонов. 

В момента с БДЖ между София и Видин се пътува около 6 часа, а до Будапеща е необходимо почти цяло денонощие.

Изготвянето на новия проект за модерната жп линия, проектирана за скорости от 160 километра в час обаче изобщо не означава, че сега ще започнат обществени поръчки за строителството на трасето, което е част от европейски транспортен коридор. А причината затова е, че за този железен път няма заложени средства по оперативна програма "Транспорт" в програмния период 2014-2020 година.

"Възможностите за строителство за съжаление не са големи. Проектът отпадна от програмата за еврофинансиране, тъй като не може да докаже с трафик икономическа жизнеспособност, а едно такова трасе освен ползи за хората от българския Северозапад, трябва да е полезен и на самия ЕС", коментира Мария Чакърова.

Тя посочи и че в случая има проблем от страна на Румъния, която изобщо не искала да развива транспортните връзки от и към България. Затова и от Еврокомисията изпратили становище, че започване на строителството на трасето само в участъка Видин-Медковец би било прибързано влагане на средства без ясна полза.

"Проектът на практика пострада заради комбинацията от негативни фактори. От една страна бе икономическата криза, спадна трафика, а накрая ни довърши кризата в Гърция", посочи Чакърова.

Според нея за проекта другата алтернатива звучала "леко фантастично", а именно 1,6 млрд. евро да се извадят от бюджета.

Чакърова обясни и че представители на китайска държавна банка преди време са предложили много изгодно финансиране на НКЖИ за строителството на жп линии, но с изричното условие китайски компании да извършат работата по изграждането на релсовите пътища. Подобни схеми обаче биха били нарушение на общностните правила на Европейския съюз.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Аз

А на нас защо ни е жп линия София- Видин? Ще ходим до Китай, както обяви Тиквата. И сигурно да там ще стигаме по-бързо отколкото до Видин. Честито!
Анонимен's picture
Анонимен

Опа

С отказа си от бързи и надеждни линия България сама се погребва. Сърбите строят до Будапеща линия за 220 км/ч, румънците си изграждат трасето от Констанца до Будапеща, а ние нанкаме. Това е повече от абсурдно, най-вече, ако някой си въобразява, че ще може да печели от тежкотоварни камиони. Българите сме малък, но затова пък много заблуден народ.
Анонимен's picture
Анонимен

Интересно защо финансираха такова проучване, щом им е ясно, че няма смисъл.
Анонимен's picture
Анонимен

Мунчо

На всеки запознат е ясно, че "високоскоростни" жп линии в България няма и не е необходимо да има - реалната цел е 120/160 км/ч за пътнически и 100/120 за товарни влакове. Видин-София не е просто "част от е европейски транспортен коридор", а е частта в Северозападна България от вече единствения в България европейски транспортен коридор, който е обект на финансиране от Кохезионния фонд на ЕС. Очевидно до 2025 няма да има нито един модернизиран планински участък водещ към София по този коридор (през Стара планина, Средна гора или Люлин планина).
Ами с възвращаемостта на инвестициите в Дунав мост 2 какво ли става към днешна дата? Дано да е по-добра от тази в РО-ЛА терминала в Драгоман която е нулева вече 5 години.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

За кого ще гласувате на изборите за Европейски парламент?