Тя затова е техническа помощ за медиите. Тя не е за кравари или овчари, или за прокурори. Правят се конкурси и те се печелят. И те много добре знаят как ги печелят, защото се разбират помежду си”.

Преди почти три години чухме това изказване на Бойко Борисов в едни други изтекли записи. Чухме и продължението на бившия земеделски министър Мирослав Найденов:

“И това разбиране минава през техническо задание на съответната обществена поръчка. И това задание са го правили Криси (жената, с която живее Найденов – б.р.), Миро - моят ПР, и Боян ХХХ-ераса на Сашо...”

От влизането на България в Европейския съюз през 2007 година до лятото на 2014 г. по този начин от правителството към някои медии са заминали 80 168 571 милиона лева и 72 стотинки. В последните дни на кабинета „Орешарски“ данните бяха публикувани – за три правителства назад.

До онзи момент важните новини бяха две:

- По-голямата част от парите отиват за телевизия и радио, при които не се прилата Законът за обществените поръчки (ЗОП). Така казва законът.

Чл. 4. Не са обект на обществени поръчки:

... 2. придобиването, създаването, продуцирането и копродуцирането на програми от радио- и телевизионни оператори и предоставянето на програмно време“

- А за останалите, където се прилага ЗОП, “те много дорбе знаят как ги печелят, защото се разбират помежду си”, а пък „това разбиране минава през техническо задание на съответната обществена поръчка. И това задание са го правили...”

Няколко месеца по-късно дойде новото правителство. В програмата на кабинета на ГЕРБ и Реформаторския блок се появява:

ПРИОРИТЕТ 18.1. СЪЗДАВАНЕ НА ПУБЛИЧНА И ЗАКОНОДАТЕЛНА СРЕДА, КОЯТО ГАРАНТИРА:

- Медийната независимост и медийния плурализъм

- Прозрачността и публичността на собствеността и контрола върху медиите

Изредени са и мерките, сред които и тази:

„Въвеждане на законово изискване при участие в обществени поръчки да бъдат допускани като изпълнители или подизпълнители медии, декларирали, че спазват нормите на Етичния кодекс на българските медии и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация“.

Отговорник за това е вицепремиерът Румяна Бъчварова.

Проблемите, които очакваха решение:

- Парите за комуникиране на европейските програми се разпределят на тъмно;

Това засилва зависимостта, в която се озовават медиите, разчитащи на финансиране от държавата;

- От тези пари се възползват и медии, които не спазват етичните правила;

- Заобикалянето на ЗОП прави разпределято още по-тъмно, съответно зависимостта – още по-силна. Премахнато е всяко състезание, няма възможност за оспорване.

В края на месец април 2015 година вицепремиерът Томислав Дончев се похвали, че вече има публичен регистър за европарите за медии. Към онзи момент нещата изглеждаха все едно, че поне една от стъпките вече е предприета.

20 ЯНУАРИ 2016 Г.

Народното събрание приема на първо четене нов Закон за обществените поръчки. В него присъства и:

Чл. 13. (1) Възложителите не прилагат закона:

... 5. при поръчки за закупуване на програмно време или осигуряване на предавания, които се възлагат на доставчици на медийни услуги“

Единствените двама депутати, които изказват публично несъгласие, са Гроздан Караджов от Реформаторския блок и Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт. Всички други мълчат. И гласуват.

ПРИОРИТЕТ 18.1. от програмата на правителството е пратен по дяволите. Но пък си имаме публичен регистър и поне знаем кой на кого дава пари.

О, чакайте малко... Последната публикувана информация е от месец август 2015 г. Следват четири месеца тъмнина. Парите може да са приближили 100 милиона лева, може и да са ги прехвърлили. Медиите измерват температури и снежна покривка.

“Тя затова е техническата помощ за медиите“.