По силата на Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление Народното събрание е длъжно в срок от три месеца да разгледа внесената подписка с предложения от Националната гражданска инициатива „Правосъдие за всеки“. Промените са свързани с прокуратурата и с прозрачността и отчетността в съдебната система. Те бяха определени като много по-радикални от обсъжданите и приети от парламента промени в Конституцията.

Подписката бе внесена на 2 декември, т.е. Народното събрание е длъжно преди 2 март да разгледа предложенията. В оставащия месец „Правосъдие за всеки“ призовава гражданите да изпращат известия до народните представители в подкрепа на седемте промени. (вижте конкретните предложения в края на текста)

Нека заедно убедим народните представители, че тази реформа е важна и необходима за реална справедливост, за върховенство на закона, за добра бизнес среда и за добруването на всички", казват организаторите.

Организаторите са изработили специален сайт - izvestie.pravosadiezavseki.com, на който всеки може да открие предпочитания от него депутат и да му изпрати директно писмо по електронната поща със своето послание. Очакването е това да засили натиска върху депутатите да се съобразят с предложенията, подкрепени с подписи от 5090 български граждани.

Подписката съвпадна с гласуването на промените в Конституцията, които народните представители осакатиха и позволиха безотчетността в прокуратурата и зависимостта в съда да продължат. Нашите предложения реално дават възможност този дебат да се поднови и да постигнем реална промяна“, пише в анонса за кампанията.

Колкото повече граждани се включат в нашата кампания, толкова повече обществен натиск ще успеем да генерираме в подкрепа на идеите на „Правосъдие за всеки“. Споделете в социалните медии и поканете и ваши приятели да се присъединят.“

Ето и седемте предложения на „Правосъдие за всеки“:

1. Изменение в чл. 126 от Конституцията, с което да се премахне методическото ръководство на Главния прокурор върху дейността на всички прокурори.

  1. 2. Намаляване мандата на Главния прокурор от седем на пет години и въвеждане на оценка на дейността му по ръководене на прокуратурата и осъществяването на наказателната политика в края на третата година от мандата му. Намаляване на мандата на членовете на Висшия съдебен съвет от пет на три години, без право на повторно избиране.

  2. 3. Въвеждане на Конституционно ниво, в чл.126 (чл. 127) от Конституцията на длъжността “Заместник главен прокурор за борба с корупцията” във висшия управленски ешелон на държавата. Той образува и ръководи досъдебни производства и внася обвинителни актове по сигнали и жалби на граждани и държавни институции, като е независим от Главния прокурор. Избира се и се отчита ежегодно за дейността си пред Висшия съдебен съвет. Може да бъде освободен при системно несправяне със задълженията си и накърняване престижа на съдебната власт.

  3. 4. Намаляване на Парламентарната квота във Висшия съдебен съвет от 11 на 7 членове и избор на тези членове с квалифицирано мнозинство от 2/3 от общия брой на народните представители.

  4. 5. Подкрепа за предложеното в проекта за изменение и допълнение на Конституцията на РБ разделяне на Висшия съдебен съвет на две колегии – съдийска и прокурорска. Предложението за избор на председатели на Върховния касационен съд и Върховния административен съд да се прави до Пленума на Висшия съдебен съвет само от съдийската колегия, като прокурорската колегия или отделни нейни членове да нямат право на предложения за ръководители на върховните съдилища, а само участват в обсъждането и гласуването. Пленумът на Висшия съдебен съвет, в който влизат и прокурорите и следовател да не може да взима решения по никакви въпроси, отнасящи се до съдийски назначения, кариерно израстване, атестиране и дисциплинарни производства спрямо съдии.

  5. 6. Въвеждане на конституционно ниво на явно гласуване по всички въпроси в колегиите и Пленума на Висшия съдебен съвет, с цел пълна прозрачност и носене на лична отговорност за решенията в административния орган на съдебната власт.

  6. 7. Изменение на чл. 120 от Конституцията на Република България, с което да се премахне възможността чрез закон да се изключват от съдебен контрол определени административни актове.