Управляващите дадоха различни обяснения защо точно сега спират тръжните процедури за продължението на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона Плевен/Ловеч. Първо беше заради съмнения за участие на Делян Пеевски и Валентин Златев. После беше заради липсата на пари.
Последното обяснение на премиера Бойко Борисов от Прага е, че това разминаване е било умишлено.
"Официално днес нямаме пари, утре имаме. Така че по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури – когато върнем и пуснем новия търг, да бъде обезпечен", обясни Борисов пред репортери в Прага.
Всеки с бизнес в България си е направил телевизия, няколко вестника, или няколко електронни сайта и с тях се опитва да мачка правителството по безобразен начин, каза още Бойко Борисов. "Чух, че някакви гадове са казали, че едва ли не външни посолства или партньори ни били казали да спра конкурса. Това са гадове, които лъжат, мамят, медии-бухалки и негодници в двете посоки. Трябва да им кажа ,че няма да им се дам изобщо - и на едните, и на другите", коментира Борисов във връзка с публикации в медиите относно спряната обществена поръчка за АМ "Хемус".
По думите му, "менторите", които се опитват да се намесят в държавата, са медийните босове. "Медиите на Прокопиев, медиите на Пеевски, медиите на кой ли не. Всеки, който има бизнес в България, си е направил или телевизия, ако е по-богат, или няколко вестника, или няколко електронни сайта и с тях се опитва да мачка правителството по безобразен начин. В същото време аз да се гърча и да ме питат кой виждам в огледалото", коментира премиерът.
Тук можете да чуете пълния запис от изявлението на премиера.
Преди това пресслужбата на регионалното министерство разпространи съобщение, че Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" е прекратила процедурата за избор на изпълнител на строителството на ЛОТ 1 и на ЛОТ 2 на автомагистрала "Хемус", както поиска премиерът Бойко Борисов тази сутрин.
Министър-председателят не даде никакви обяснения сутринта защо иска отмяна на търговете, а правителствената информационна служба излезе със съобщение от едно изречение, което гласеше:
"Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на aвтомагистрала „Хемус” – ЛОТ 1 и ЛОТ 2."
Неофициално от правителството коментираха, че причина за действието са съмненията, че зад изпълнителите стоят Делян Пеевски и Валентин Златев.
ПЪРВАТА ВЕРСИЯ
Следобед обаче от държавната компания обясниха, че спирането на тръжните процедури за двата лота е "поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" (ОПТТИ).
И обясниха в детайли:
"Бюджетът на ОПТТИ по приоритетна ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа“ е в общ размер 673 млн. евро. Средствата са предвидени за изграждане на АМ „Струма“: ЛОТ 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83.5 млн. евро, на тунела при с. Железница – с индикативна стойност 120 млн. евро, на ЛОТ 3.2 – участъкът Крупник – Кресна, за който предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване, на ЛОТ 3.3 – от Кресна до Сандански – 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро. Предварителните разчети сочат, че с реализирането на изброените проекти наличният ресурс ще бъде напълно изчерпан".
ВТОРАТА ВЕРСИЯ
Минути след като регионалното министерство съобщи, че търговете за "Хемус" са спрени по единствената причина, че за тях няма пари, премиерът Бойко Борисов от Прага даде и другото обяснение защо е поискал прекратяване на процедурите.
"Витае, че от едната страна - макар че повтарям за вашите зрители и слушатели, нито имат участие, нито имената им са в тези фирми - но витае, че зад едната (фирма) стои Златев, зад другата стои Пеевски. "
След това премиерът продължава обяснението:
"Официално или неофициално върху тази процедура имаше съмнения, че не е така както трябва. Искам да кажа, че тя е абсолютно извършена законосъобразно. Но когато витаят в общественото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил. Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии".
След запитване от репортерите защо има разминаване, Борисов дообясни идеята зад това противоречие.
Всъщност тезата на строителното ведомство по начало не беше убедителна, защото 60-те километра от "Хемус" изчерпват почти изцяло размера на евросредствата за пътища в периода до 2020 година, а и досега се твърдеше, че за този аутобан държавата ще търси друг източник на финансиране извън парите от ЕС.
Изпълнителите на строителството на продължението на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона между Плевен и Ловеч бяха избрани в средата на декември с решение на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”. Впечатляващото при него бе, че участъкът е с обща дължина от 60 километра излизаше златен - за над 800 милиона лева.
Според обявеното тогава класиране обединение "АМ Хемус Лот 1", включващо "Джи Пи Груп" ООД, "Конструксионес Табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД, ще гради трасето от Ябланица до разклона за Угърчин. Следващият лот оттам до разклона за Плевен и Ловеч се печели от Обединение "ПСТ Хемус 2" ("ПСТ Груп" ЕАД, "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД).
За първия участък офертата е за 277,4 млн. лева, а за втория - за 479,3 млн. лева. Така стойността на цялото трасе излиза 756,7 млн. лева, докато индикативната стойност бе 434 млн. лева. При това максималната цена може да достигне над 879 млн. лева при наличието на непредвидени обстоятелства.
Вторият лот от аутобана е за консорцум с водещ партньор "ПСТ груп". Компанията в медийни публикации е свързвана с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка. Другите 300 млн. лв. са за "Джи Пи груп", за която пътищари твърдят, че е близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. И двамата отричат такива връзки.
Коментари
герб>БКП
Не е леко
Гостенин
Радев
дебелян пеевский
socialen
Синоптик
д-р Пeтроff
socialen
ozzy
ass
Джендо
Пеевски и Прокопиев са братя
Осветли ме
ozzy
торквемада
Avatar
торквемада
Atanas
Avatar
таран
Импала
Гaд
дето пречат на мафията