Електромобилите са една от горещите теми в нормалните държави през последните години. Тихи, екологично чисти, приятни за каране заради бързото ускоряване и спиране. А американецът Илон Мъск, създател и шеф на най-известния бранд – Tesla, е суперзвезда и всяко негово съобщение в туитър се репликира в милиони журналистически статии и съобщения в социалните мрежи.

Отлично, а как ли се развиват електромобилите в България? Колко са те, какви модели и марки са? Как върви пазарът през последните години?

Много е трудно да се даде отговор на тези въпроси, защото няма публични данни за регистрациите.

"В момента липсва адекватен модел за свободен достъп до базата данни на Пътна полиция", казват от Индустриален клъстър електромобили (ИКЕМ) – браншовата организация, която обединява предприятия и сдружения, свързани с електрическата мобилност.

"Никой извън МВР на практика не разполага с цялата аналитична информация, а под най-различни предлози то вече 25 години отказва да нормализира достъпа до нея", твърдят от ИКЕМ.

Последните точни данни за състоянието на пазара, с които организацията разполага, са от 2013 г. Тогава общата бройка на регистрираните за движение по пътищата електрически возила е била 232. В момента се смята, че в страната има между 500 и 600 електромобила и електрически превозни средства – скутери и велосипеди. Между тях се намират и около 15 Tesla, базирани главно в Добричка област.

Tesla е супермоделът в света на електромобилите.

Което на фона на автомобилния парк от 3,8 млн. коли представлява микроскопичните 0,013%. Използвайки налични данни от вносители и собствени прогнози, организацията смята, че като дял от продажбите на нови автомобили за първото полугодие на 2015 г. електроколите са едва 0,08%.

За сравнение в Норвегия – световният лидер в тази категория, делът им е 22,9%, в Холандия – 5,2%, във Великобритания – 1,2%, в Германия – 0,6%, а в САЩ – 0,8%.

"Пазарът на електромобили в България на този етап е много малък, а единичните продажби са движени само от PR съображения. Липсата на платежоспособно търсене, субсидии и зарядна инфраструктура лишава продажбите им от друга мотивация. Технологията е млада и навлизането й е възможно само с държавна подкрепа – тя е основният двигател на световното електромобилно потребление в този му ранен етап", категорични са от клъстера.

Липсата на зарядни станции е част от порочния кръг – нови коли не се продават, защото извън няколко места в центъра на столицата и пред някои офиси те липсват по пътищата. В същото време заради неколкостотинте електромобила частните инвестиции в изграждане на мрежа от зарядни колонки са неоправдани.

Сметки

Колко трябва да платите, за да станете собственик на електромобил? Доста. Най-евтината четириместна кола е китайската Yogomo, която струва 22 000 лв., но това е типичен градски миниавтомобил с максимална скорост от 65 км/ч и пробег от около 150 километра с едно зареждане.

Цената на една реална кола с електрически двигател като Opel Ampera започва от 78 175 лева. В случая може да отворим една скоба, защото Ampera не е "чист" електромобил, а по-скоро хибрид. Въпреки че се задвижва от електромотор, под предния капак има малък двигател с вътрешно горене, който работи като миниелектроцентрала, за да удължи изминатото разстояние.

Електромобилите нямат бъдеще у нас, ако се съди по тази станция за зареждане - явно се ползва по-скоро за гараж.

Между другото Ampera се оказва единствена оферта за 4-местен пътнически електромобил, който се предлага официално за продажба от сайтовете на българските автомобилни вносители.

Върхът на сладоледа – електрическият суперавтомобил Tesla струва от порядъка на 70 000–100 000 евро. Компанията няма представителство в България, но можете да поръчате автомобил от нейния сайт.

Иначе, като се абстрахираме от цената, притежаването на електрически автомобил е свързано с доста по-ниски разходи за гориво и сервизно обслужване, отколкото при една стандартна кола.

Средният разход за електроенергия е от порядъка на 2-4 лева на 100 километра при 10-15 лв. за двигател с вътрешно горене.

Електромобилите имат и някои административни привилегии. От 2014 г. те са освободени от местен данък, а в София и Бургас ползват безплатен паркинг в градската синя и зелена зона.

Пречки

Но това не е достатъчно, за да компенсира високата им цена, както и неудобството от малкия пробег, който при повечето модели е ограничен до 150-200 км и неслучайно на английски е създаден терминът range anxiety – безпокойството у шофьора, което се превръща в паника при все по-бързо намаляващите оставащи километри пробег в батерията.

Сервизното обслужване също е проблем. Собствениците на Tesla или електрическите модели на BMW ги качват на автовоз и ги изпращат в Австрия или Чехия и за най-малкия ремонт или сервизно обслужване.

Експертите очакват цената на електромобилите да падне, а с появата на нови технологии при производството на батерии и пробегът им да се увеличи. Преди 20 г. и мобилните телефони струваха безумно много, но днес дори всеки ученик има смартфон.

За разлика от други държави в България липсват субсидии за покупката на електрически превозни средства, които в известна степен биха облекчили цената и биха дали тласък на пазара.

Поради ниските доходи – все пак сме последни по ниво на заплатите в ЕС, в България процъфтява пазарът на стари употребявани коли. При това заради липсата на каквито и да е ограничения от страна на държавата и символично провеждащите се годишни технически прегледи, за никого не е тайна, че автопаркът ни е бунището на Европа.

Сивият сектор

"На електромобилите трябва да се гледа в контекста на модернизацията на автомобилния парк в България", казва Калоян Желев, независим автоексперт.

"Автопаркът ни е в драматично състояние. Средната възраст на тези 3,8 млн. автомобила е 20 години, което дори представлява заплаха за националната сигурност. Правило е, че качеството на мобилността е определящо за качеството на средата. Текущата ситуация възпроизвежда бедност", категоричен е Желев.

Ето и някои числа. "Всяка година се продават 260-270 хил. употребявани автомобила, което при средна цена от 3000-3500 лв. прави около 1 млрд. лв., 800 млн. от които са изцяло в сивата икономика. Като прибавите още толкова и за годишния им сервиз, се получават едни необлагаеми 1,6 млрд. лева. Което е класически източник на скрито финансиране на политическите партии", смята Желев.

А оттук и нежеланието да се променя статуквото, както и да се въведат някакви ограничения за влизането в страната на трошки, които замърсяват атмосферата, стават ядрото на един сив бизнес със сервизчета и части менте, но и често се превръщат в ковчези за своите пътници при катастрофи заради ниските си нива на защита.

Така че електромобилите са нещо прекрасно, което няма да се случи скоро у нас.

BMW i8 е електрически хибрид - освен електромотор има и двигател с вътрешно горене, който задвижва задните му
колела. Автомобилните издания го боготворят заради динамиката и пътното поведение. Струва около 300 000 лева.

Петър Славов, депутат от Реформаторския блок: Държавата да помисли за данъчни стимули

Пазарът на електромобили в България не изглежда добре, особено съпоставен с ЕС. Основните причини поне за мен са начинът за данъчно облагане на новите автомобили, който, както знаете, е на тотално обърнат принцип спрямо европейските практики.

По-новите и по-екологични автомобили тук се облагат с пъти по-висок данък, отколкото по-стари и по-замърсяващи.

Не знам каква е била идеята, но това е въведено преди 15 години, когато вероятно са били други разбиранията. Сега, при положение че и наказателни процедури за замърсен въздух в градовете ни стартираха, и т.н., очевидно е, че режимът трябва поне да бъде изравнен, т.е. да се премахне коефициентът, който в пъти увеличава данъка за новите автомобили.

Понеже данъчните закони не разграничават хибридните автомобили спрямо останалите, условията са много тежки и затова спадът на продажби при тях е осезаем през последната година.

Иначе за чистите електромобили има някакви данъчни преференции, но те още са изключително редки, защото с малки изключения не са пълноценни автомобили. Тези, които са такива, са изключително скъпи – като Tesla. Между другото тя противоречи на концепцията на фиска, защото е освободена от данъци, независимо че е суперлуксозен автомобил. Така че мисля, че е видна цялата каша, която съществува в тази област, и това трябва да се дискутира.

Въобще не коментирам липсата на каквито и да е стимули като тези в Западна Европа, където държавата субсидира екологичните автомобили, било то електрически или хибридни, с дотация от порядъка от няколко хиляди евро.

Дори да приемем, че държавата не би могла да отдели подобни средства и не счита, че това е по силите й, тогава поне би могла да помисли за някакви данъчни стимули. Първо, тези автомобили не са толкова много, че това да натовари осезаемо бюджета, второ, говорим все пак за въвеждане на адекватна концепция, която да се развива през годините, а не както в момента, да караме на някакъв социалистически принцип, в който логиката е: “Който има пари да си купи нов автомобил, значи е богат и трябва да бъде обложен с в пъти по-висок данък.“ Това е абсурдно и не вярвам, че отговаря на съвременните разбирания за данъчно облагане.

Виктор Папазов, собственик на Tesla, модел S 85: Уникална е – бърза и тиха като вятъра

"Флиртът" ми с Tesla започна от четене на икономически анализи на тема енергетика. Аз съм убеден, че петролът като изчерпаем ресурс няма да може да движи човечеството дълго време. Независимо от това, което се случва сега – много ниски цени на петрола.

А до момента Tesla е единственият изцяло електрически пълноценен автомобил, и то със сравнително добър пробег.

Това е истински автомобил с уникални динамични качества. Най-новият модел – D, който е със задвижване и на четирите колела, е чудовище. Ако нормалният модел – S, какъвто имам, е по-бърз от повечето серийни спортни коли, моделът D е по-бърз и от автомобилите от най-висок клас. За 2,8 секунди вдига 100 км/ч.

При колите с двигатели с вътрешно горене има едно забавяне – докато тръгне горивото, докато се запали, трябва някакво време. При електрическите цялата мощ е незабавно на разположение.

Как се купува Tesla? Отиваш на сайта, правиш резервационна вноска, както навремето при социализма, посочваш какво и как искаш, когато ти дойде редът, я получаваш.

За Европа автомобилите се доставят в Холандия, поне такъв беше моят случай. Сега има магазини във Виена и в Прага, вероятно можеш да отидеш и на място да купиш колата. Но е нормално човек да си я „ушие“ по мярка – като цвят, тапицерия, капацитет на батерията и т.н.

Крайната цена зависи основно от батерията и модела (базовите цени са между 68 900 и 96 300 евро, б.р.).

Моделът 85 е с 85-киловатчасова батерия. Тя не се изпразва никога докрай, но да кажем, разполагате с 80 киловата. По 11 стотинки нощна тарифа – това са приблизително 9 лева. С 9 лева минавате 300 километра при спокойно каране, стига да не е много топло, понеже климатикът гълта ток. Най-дългата дистанция, която досега съм покривал, е София–Сливен – около 300 километра.

Ако искате да отидете до морето, трябва да спрете да заредите. Ако намерите добър трифазен ток, скоростта на зареждане е около 50 километра в час, т.е. за 5-6 часа ще сте готов.

Когато човек тръгне на дълъг път, трябва да си планира маршрута. Хората обикновено спират да нощуват в хотел и междувременно зареждат колите си.

Говорих с колега, който пътувал до Тасос. Спрял на Мелник, докато обядвал, за 2 часа "глътнал" малко ток, после в Тасос дозаредил.

Може да заредите и от нормален контакт, но скоростта е много ниска, не можете да извадите повече от 10 километра в час. За да направите 350-400 км, означава 40 часа зареждане.

Виктор Папазов често използваше електромобила си през 2014 г., когато беше независим кандидат на изборите за Европейски парламент.

Иначе по Европа и по света има суперчарджъри, където за 30 или 40 минути се пълни 80% от батерията. Но там се зарежда със 110 или 120 ампера. Нормалният трифазен ток в България е 16 или 32 ампера. При 16 ампера зареждаш с 50-ина километра в час, при 32 – около 100.

Похвално е, че Столичната община дава стикери, с които електрически автомобили могат да паркират безплатно из центъра на София, което е голямо облекчение. Това не е малко, защото още на втория-третия ден вече ми бяха сложили скоба.

Сервизът... Най-близкият всъщност е във Виена. Хубавото е, че няма кой знае какво да й се разваля. Другото е, че обслужването е безупречно. Няма друга компания в света, която да има такова обслужване на клиентите.

Бърза и тиха като вятъра. Уникално хубаво нещо.

-----
* Този материал е публикуван в списание „Клуб Z” през декември 2015 година. Поради непреходната му стойност и актуалност днес го предлагаме на читателите на www.clubz.bg. Ако искате да четете качествени политически, икономически, културни и спортни материали навреме, списанието „Клуб Z” излиза всеки месец и можете да го намерите на будката до вас. Или да се абонирате – каталожен № 1403 за „Български пощи“ или каталожен № 525-1 за „Доби прес“.