По „Неделя 150” говори вицето-в-оставка Томислав Дончев: елитите си мислят, че знаят по-добре от хората; това не е така; затова ще правим мажоритарна система – хората я искат. И веднага след това: не-специалисти да не се изказват по казуса „Хитрино”.

Това е вече позната песничка. Ако не си ядрен физик – мълчи си за АЕЦ "Белене". Ако не си биолог – не си отваряй устата за ГМО. Ако не си юрист – трай си за антитерористичните закони и си налягай парцалите, да не те окошарим като терорист.

Не съм специалист по атомните бойлери, но знам, защо не ни е нужна АЕЦ "Белене". Не съм биолог, но знам, защо не трябва да допускаме ГМО у нас. Не съм юрист, но знам, че антитерористичните закони са елементарен номер за контрол над свободното мнение.

Не съм специалист и по подвижен ЖП състав, но знам, какво става в ЖП-то. И – този път – ще ви го съобщя.

От едно десетилетие всички български правителства бойкотират европейската стратегия за интегриран, стандартизиран и коопериран ЖП транспорт. Иде реч за прословутите влакове, движещи се с 240 км/ч – но не само. Става дума и за заетост, за навлизане на нови технологии, за обучение на местни специалисти, коопериране със световни фирми, за местни подизпълнители и за местно производство на компоненти. Освен другото, в тази работа има страшно много европейски пари за ползване.

Но нашите бойкотират и ситуацията е следната. От всички страни в Европа в България има най-много на брой международни ЖП коридори – пет. В другите страни се радват на по два-три. Ние, имайки най-много, можем да вземем най-много пари, технологии, ноу-хау, заетост и – разбира се - безопасност. Но само България, от всички страни в ЕС, не участва в европейската интегрирана ЖП система.

Защо?

Защото не става дума за релси, а – за изключително високо ниво на комуникационни технологии. Всяко ново ЖП строителство трябва да ги има, за да постигнем уеднаквяване на стандартите, водещо до бързи и безопасни влакове. Няма обаче у нас, фирми, способни да въвеждат тези технологии. Такива фирми има само в Европа.

Оттук: ако се включим в тази работа, ще трябва да пуснем тук големите европейски компании. Да, ама те идват с две неща:

а/ европейски пари, заедно с контрольорите си;

б/ собствени антикорупционни политики.

Разбрахте ли? Ако пуснем тук „европейците”, няма как нашите хубавци да крадат от ЖП-то. Затова отказват да участват в европейския ЖП транспорт, за разлика от румънците, поляците, унгарците и всички останали.

Ама, ще кажете, нали непрестанно ни говорят за „рехабилитация на ЖП трасета”? Да, харчат се пари – но не за цялостната революция в ЖП транспорта (вкл. системите за сигнализация и предупреждение, липсващи в случая с Хитрино) на Европа, а за кърпеж на релси. И – не от високотехнологичните европейски лидери в бранша, а – от наши фирми, свикнали да правят асфалтови пътища. Тия фирми, както каза самият премиер Борисов неотдавна, са свързвани с Делян Пеевски.

Затова дерайлират влакове, включително – от така „рехабилитирани” участъци. Затова средната скорост на влаковете клони към 24 км/ч, а не – 240. И затова европейската ЖП система се готви да заобиколи България през Сърбия, която дори не е член на ЕС.

Помислете и ще разберете, кое убива в българското ЖП. Релсите ги сменя Пеевски. Собственикът на превозвача пък, замесен в Хитрино, е онзи, който се води собственик на основните фирми на Цеко Минев. И Пеевски, и Минев са под специалното покровителство на Бойко Борисов и на институциите на властта (му).

Съберете тези фактори заедно и ми кажете, защо нашите хубавци не допускат европейски експерти в разследването на катастрофата в Хитрино.

В случая, не скоростта убива. Корупцията убива.

Хайде сега подробностите да ги чуем от ЖП-специалистите. Ако им стиска. Ако ли не – за всеки мълчащ инженер, в бъдеще в ЖП-транспорта ще загива поне по един пътник. Въпрос на избор.