Авиокомпанията "Катар еъруейз" предложи да купи 10% от акциите на "Америкън еърлайнс", предаде Ройтерс. Представители на американската компания заявиха, че оферата не е поискана от тях, но са проведени разговори.
"Америкън еърлайнс" е изявен критик на катарския авиопревозвач и на други близкоизточни компании заради получаваните от тях правителствени субсидии.
Изпълнителният директор на "Америкън еърлайнс" Дъг Паркър заяви в писмо до служителите си, че не е "особено развълнуван" от интереса на катарската компания.
В писмото си Паркър обещава да продължи да се противопоставя срещу "компании, които са незаконно субсидирани от правителствата си." Той заяви също, че предложената от "Катар еъруейз" инвестиция е "озадачаваща предвид твърдата ни позиция срещу незаконните субсидии, които тези авиокомпании получават през годините от правителствата на страните си."
Потенциална сделка би разширила инвестициите не Катар в Северна Америка на фона на дипломатическата криза в Персийския залив. Инвестицията би била на стойност поне 808 милиона долара, заявиха от американската авиокомпания. Делът на "Катар еъруеиз" би бил равен на този на притежаваната от Уорън Бъфет Berkshire Hathaway Inc, която държи 10%.
Цените на акциите на "Америкън еърлайнс" са се увеличили с повече от 5% след обявяването на потенциалната инвестиция.
Бизнес анализатори коментират, че мотивите за предложената инвестиция може да са различни - от опит за намаляване на напрежението около дипломатическата криза в Близкия изток до услуга за американската компания, която критикува разширяването на "Катар еъруейз" в САЩ.
"Това не е просто финансова инвестиция", заяви Сет Каплан в търговското издание "Еърлайн уийкли". "Има по-дълбоки стратегически причини за това."
В изявлението си близкоизточния превозвач казва, че с предложената инвестиция цели просто да придобие дял от печеливша компания.
"Катар еъруейз" вижда сериозна възможност за инвестиции в "Америкън еърлайнс". "Катар еъруейз" вярва в здравите основи на американската компания и има намерение да си осигури позиция в нея без да се включва в управлението й."
Катарската авиокомпания прави подобни инвестиции в други чуждестранни превозвачи.
"Катар еъруейз" е основана през 1993 г. като държавен превозвач. Авиокомпанията обаче твърди, че сега работи без субсидиите на правителството.
По-рано този месец Саудитска Арабия, ОАЕ, Египет и Бахрейн прекъснаха дипломатическите и търговските си връзки с Катар и спряха директните полети към страната. "Катар еъруейз" също спря полетите си към четирите арабски страни.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни