Паметникът пред НДК може да се реновира, заяви авторът на монумента „1300 години България“ Валентин Старчев в интервю за Би Ти Ви в неделя сутринта. Думите му прозвучаха като произнесени преди година, когато все още течеше събедна процедра около жалбата му срещу демонтажа на руината. Но днес това твърдение е парадоксално, след като от началото на седмицата стоманобетонната грамада е в процес на разглобяване.
„Имам мои проучвания до каква степен от това положение на паметника, с колко по-малко средства той би могъл да бъде реновиран. Да остане тази конструкция, която да се изведе като един модерен, съвременен момент, и останалите тела просто само да се изчистят, да се облекат в един видим бетон. Нищо повече“, каза авторът на монумента.
Тази идея идва в момент, когато пластиките са отделени от основното тяло на монумента, а в петък вечерта започна извозването им към Националния исторически музей.
Скулпторът не смята, че паметникът е опасен – според него той дори никога не е бил опасен, нито са падали части от него.
„Още навремето, когато той беше направен и беше здрав, около него и в редица други ситуации – например имаше една сесия на ЮНЕСКО 1985-а година, където всички министри на културата излязоха от НДК на последното заседание и отидоха заедно при праметника, за да го заснемат и разгледат – такава опасност от падане и разрушаване, както се тълкува от Общината, още от първия ден, мисля, че е малко ненормално да се говорят такива неща. Кои държави ще изведат културни министри и директори пред паметника, за да се снимат и да го разглеждат, при положение, че той се разваля?!“, коментира Валентин Старчев.
Авторът на „1300 години България“ все пак призна, че имало недовършени елементи по паметника, „почти всички“ довършени впоследствие. Снимката с отлепените плочи била „късна“, от 1987 г., когато влага причинила отлепянето на плочите.
„Това не значи, че плочите падат – нищо друго не е паднало“, твърди Старчев.
Според него основания за премахването на паметника от градината пред НДК няма. Скулпторът смята, че политизирането на паметника влияе най-силно „на решението на нашите молби, които ние подаваме на градския и висшия [съд] и техните разсъждения много ме тревожат, защото те дават картбланш на Общината да извърши това действие, според мен нетълкувайки много чисто законите за авторското право“.
Валентин Старчев отхвърли решението, отправено към него да преаранжира скулптурните фигури от паметника в контекста на Националния исторически музей.
„Едно ново аранжиране е извън проблема „1300 години България“, вече става аранжиране на мои произведения някакви – което е нелепо“, каза Старчев.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни