Тол системата в страната ще струва около 200 млн. лв. и още днес стартира създаването на държавна компания, която да я изгради. Това потвърди регионалният министър Николай Нанков по време на посещението си във Варна, след като в събота премиерът Бойко Борисов изрази възмущението си от постоянните обжалвания на процедурата и се зарече държавата да поеме контрола.
Обществената поръчка за избор на изпълнител, която се обжалва от няколко фирми, обаче няма да бъде прекратена.
„И двата процеса ще са паралелни. Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред“, обясни Нанков.
"Ще сложим край на нездравите опити на обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. В момента оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело. Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедряването на системата ще генерираме още 660 млн. лв., което, разделено на 365 дни, е около 1,6 млн. лв. на ден”, изтъкна Нанков.
Освен това регионалното министерство е сезирало прокуратурата и ДАНС за начина, по който последната жалба е внесена – с пощенско клеймо от 26 май. Тя обаче е постъпила в Комисията за защита на конкуренцията на 3 юни, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.
Според Нанков трябва да бъде спряна несправедливата в момента практика тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия таксата да достига до 180 лв.
"Поели сме ангажимент пред обществото и премиера Бойко Борисов тол системата да заработи до края на 2018 г.", категоричен бе Нанков.
Системата няма да обхваща цялата републиканска пътна мрежа, а не повече от 50-55% от нея. Магистралите и първокласните и второкласните пътища вероятно ще бъдат включени изцяло, но със сигурност ще има отделно таксуване за различните видове пътища, както и за пиковите часове.
„Както това се прави в Германия или в Австрия. Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ", коментира министърът.
Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите - срокът за внедряване на системата ще бъде 7 месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
Ако системата се изгражда от държавна компания парите ще бъдат осигурени от бюджета и ще бъдат възстановявани на базата на бъдещи постъпления и приходи от таксите.
„В документацията за обществената поръчка заложеният срок за възстановяване на ресурса към бъдещия изпълнител е три години. Вероятно и за държавната компания ще важи същото“, каза още Нанков
Според него най-удачният вариант е смесена система за таксуване. Това означава не само да се заплаща на база на изминато разстояние, но и да може да се предплаща маршрут.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни