От днес новите модели автомобили ще трябва да минават тестове за вредни емисии и на пътя, а не само в лабораторни условия, за да бъдат пуснати на европейския пазар. Мярката е въведена от Европейския съюз след скандала с фалшифицираните нива на вредни емисии от дизеловите автомобили на "Фолксваген", известен като "Дизелгейт".

"От 1 септември 2017 г. новите модели коли ще трябва да минават нови и по-надеждни тестове за емисии в реални условия (Real Driving Emissions), както и подобрени лабораторни тестове (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) преди да могат да бъдат пуснати на европийските пътища", се казва в съобщението на Европейската комисия.

Досега нивото на вредни емисии се измерваше само с лабораторни тестове. Производителите на автомобили използваха различни трикове, за да отчетат по-ниски нива, отколкото е възможно в реални условия.

Тестовете на пътя ще бъдат по-точни в отчитането на реалното ниво на азотните оксиди, които са основен замърсител на въздуха. Подобрените лабораторни тестове пък ще отчитат по-точно и нивата на въглероден диоксид и използваното гориво. Те са задължителни за новите модели коли от днес.

Европейската комисия предвижда и допълнителни мерки - възможност за наблюдение на процедурите за одобряване на нови модели автомобили в страните членки и по-широки правомощия, включително да налага глоби на производителите, които не спазват условията.

Вицепрезидентът на Комисията Юрки Катайнен заяви, че новите тестове са "крайъгълен камък" по пътя към по-чисти превозни средства:

"Скандалът с емисиите показа, че имаме нужда от повече независимост в тестването на колите, пряко наблюдение на пазара и възможност Комисията да се намеси в случай на нарушение."

Европейската асоциация на автомобилните производители, чиито членове включват BMW, "Фолксваген" и "Фиат", обяви в изявление, че затегнатите правила "осигуряват повече точност при измерването на консумацията на гориво и отделените емисии".

През септември 2015 г. "Фолксваген" призна, че е използвала незаконен софтуер, който позволява отчитането на по-ниски емисии при лабораторните тестове. Разследване на ЕС показа, че липсата на адекватен начин за отчитане на вредните емисии е довела до замърсяване на атмосферата с азотни оксиди 15 пъти над позволения лимит.