Премиерът Бойко Борисов изглежда се е възползвал от точката в дневния ред на Министерския съвет днес за одобряване проект на меморандум между България и Румъния за проучвания за изграждане на ново мостово съоръжение на р. Дунав, за да поговори за любимите си проекти за пътища. Именно тази част от стенограмата на правителственото заседание от днес бе приоритетно разпространена от пресслужбата на Министерския съвет. Поводът е желанието да се гради нов мост над Дунав при Русе. Борисов не пропуска да се похвали, че по негово време е завършен мостът при Видин, а по думите му в момента съоръжението се е използвало на пълен капацитет. А в Русе най-редовно ставали опашки.
Освен за родните магистрали и проекти, министрите са загрижени и за ремонтите от другата страна на реката - в Румъния, става ясно още от стенограмата. Вицепремиерът Красимир Каракачанов даже иска пред румънските власти да се постави темата за ремонт на пътя от Русе до Букурещ, защото бил лош.
Ето какво си казаха Борисов и министрите му по темата едно към едно:
БОЙКО БОРИСОВ: Знаете, че много идеи има, много пресконференции са проведени за изграждане на не един, два, три моста между България и Румъния. До този момент са два. Дунав мост 2 беше един абсолютно провален проект, който благодарение на нашите усилия се реализира. В интерес на истината трябва да ви кажа, че е натоварен в пълния му капацитет.
По отношение на Дунав мост 1, всички сме свидетели: мине не мине седмица – километрични опашки на Русе. С изграждането, защото предполагам, че вече никой не се съмнява, че като кажем нещо то става, по начина, по който се проектира, търгува и се движи магистрала „Хемус“, и тя ще стане. Проектира се в момента и Русе – Велико Търново, скоростният път, магистрален. В рамките на няколко години – тунелът под Шипка, минахме сигурно 350-ия метър вече, огромно съоръжение. С Каракачанов си говорихме, какво огромно съоръжение от мостове и тунели там се случва. Сиреч, след няколко години Северна България ще изглежда така, както в момента изглежда Южна България с „Тракия“, „Струма“, „Марица“. Това означава много повече инвестиции и това не са празни думи, защото виждате: завод след завод се строи там. Хората очакват тунела под Шипка и съответно „Хемус“ и двата пътя (тук не трябва, разбира се, да пропускаме Ботевград – Мездра). Това са стратегически пътища за развитието на Северна България.
Знам, че наши опоненти ще кажат – Дунав мост на Никопол, Дунав мост на Оряхово… За къде ли не съм говорил, говорил съм и с румънските колеги, но какво да ви кажа, не искам да използвам по-тежка дума, но не се случва. В същото време, Дунав мост 1 или русенският мост е натоварен, независимо че ние основно реконструирахме, модернизирахме, преасфалтирахме, но опашките са километрични. А там трафикът ще се удвои, утрои, със сигурност. Още повече, сега работим с гръцкото правителство и с колегите в Брюксел за големия формат Солун – Александруполис – Бургас – Варна – Русе. А и Румъния има голям интерес Букурещ, който е на 60-70 километра от Русе, да се свърже със София, оттук – със Солун, магистралата София-Белград, тя следващите две-три години ще стане факт, този трафик от Азия за Европа по хоризонтала, ако няма и вертикалната линия, която Букурещ изключително я интересува…
Напомням ви, че на 3 октомври ще открием с премиера на Румъния Кайнарджа-Липница – още един сухопътен контролно-пропускателен пункт с Румъния. След това е съвместното ни заседание. Ще дойдат и колегата от Гърция Ципрас, и президентът на Сърбия Вучич. Съвместното заседание ще бъде във Варна, там ще проведем и Министерския съвет, за да може да обърнем повече внимание на колегите, защото идват по тези теми.
За втори Дунав мост на Русе от всички съгласувания, които проведохме с румънското правителство, там откликнаха изключително бързо, защото и те имат голям интерес от него. От всички други мостове не сме се отказали, но засега те са на само ниво добри пожелания, докато вторият мост при Русе, първо, е на най-тясното място, на равно място, така че направо магистралата ще влезе в него. Минава извън града, малко встрани от Русе – там, където е газовата ни връзка почти. Ще даде възможност и на Румъния да се подсигури, както и на България, разбира се, с много по-голям трафик.
С въвеждането на ТОЛ системата интересът към концесиониране на подобни съоръжения става голям. Тук това е интересно за нас, защото няма да вадим пари от бюджета, а концесионерът, който, примерно, за хикс години (ще кажат министрите и съответно с румънското правителство каквото се договорим) след това за хикс години се изплаща мостът и се придобива тогава от държавата. С ТОЛ таксата всеки ТИР, който минава оттам, си плаща и вече с ТОЛ система сметките излизат за концесиониране на подобно съоръжение.
Каракачанов.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, действително логиката на това, което се каза, е изключително правилна, защото инвестициите в Северна България са осем пъти по-малко отколкото в Южна България и точно една от причините е липсата на тази връзка, която в момента коментираме.
БОЙКО БОРИСОВ: Да, защото „Тракия“ беше до Пловдив, имаше 40 километра от Бургас в посока София. Северната магистрала беше до Правец.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Но с втория мост на Дунав, с магистрала „Хемус“, с тунела под Шипка на практика даваме икономическа перспектива на Северна България.
Аз бих искал да предложа нещо друго. Един проблем, който съществува допълнително. Към проекта за проучване за изграждане на втори мост да добавим в разговорите и меморандума с румънското правителство и рехабилитация на жп отсечката Русе-Букурещ, защото тя сега е в изключително лошо състояние и товарите, които минават през Дунав мост, за да стигнат до Букурещ, губят около три часа – нещо, което за 70 километра не е нормално.
БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на транспорта да се свърже с техния министър, ако може това да се вкара. Но това споразумение ние сме съгласували с румънското правителство, дали са ни поправки, приели сме ги и днес ви предлагаме това, което е съгласувано и с румънския колега на 3-ти ще се подпише. Правилно е, готов съм да възложа на министъра на транспорта да се свърже с техния министър. Ако там се съгласят или нищо не пречи, впоследствие да подпишат министрите на транспорта и такъв меморандум, да го направим.
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Това затруднява и българската икономика и румънската, става въпрос за едни 70 километра рехабилитация на това трасе.
БОЙКО БОРИСОВ: Да, но тази точка е потвърдена от външните министерства, от регионалните министерства и затова я вкарваме.
Аз мисля, че това ще е едно много голямо облекчение на транспортния трафик.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни