Само една оферта по процедурата за придобиване на нов военен кораб е постъпила в Министерството на отбраната. Останалите 6 фирми, които първоначално са заявили интерес, са се отказали.
Това става ясно от съобщение на военното ведомство. Днес въпросното единствено предложение е било отворено от Междуведомствената работна група, назначена със заповед на министър-председателя, в която участват представители освен от МО, и от Министерството на финансите и Министерството на икономиката. Коя е единствената фирма - кандидат да предостави кораби за военноморските ни сили, обаче е тайна.
„От заявилите интерес още шест компании, четири отговориха, че не могат да представят предложение в отговор на поканата, а от две не е получен отговор. Съгласно рамката на Проекта за инвестиционен разход, при подаване дори на една оферта, тя трябва да бъде разгледана и оценена“, поясни контраадмирал Митко Петев, командир на ВМС и съпредседател на междуведомствената работна група.
Проектът за инвестиционен разход за кораби бе приет миналата година от 43-ия парламент, когато бе приет и инвестиционният проект за придобиване на нов многоцелеви изтребител. Съдбата на втория е ясна - "на изходна позиция", след като управляващите от ГЕРБ и "Обединени патриоти" върнаха процедурата на ниво преразгреждане на проекта и искане на нови оферти от проявилите интерес страни. Дотук се стигна, след като властта се усъмни в процедурите по оценка на офертите и направи парламентарна комисия, която да препоръча връщане на процедурата в по-ранна фаза.
По темата "нов военен кораб" работата на междуведомствената група продължава с разглеждане на техническото и ценовото предложение в постъпилата оферта, съгласно методиката, която е разгледана подробно на Съвет по отбраната, става ясно от съобщението на министерството. Тази работа трябва да приключи с доклад към министъра на отбраната с предложение за последващи действия.
Откакто е министър на отбраната и вицепремиер, Красимир Каракачанов не спира да повтаря две неща - че съществуващите плавателни съдове на военноморските ни сили трябва да бъдат поддържани, както и че "построяването на нови кораби трябва да се случи категорично с участието на българската индустрия".
Като депутат в 43-ия парламент Каракачанов бе на по-различно мнение - че желанието на тогавашното правителство да строим кораби е неизпълнимо и би струвало на данъкоплатците 3-4 пъти по-скъпо, отколкото ремонтът на наличните фрегати, а и пазарът в Европа, а идори и само около нас, бил пренаситен с производители на военни кораби, каквито страни са и Гърция, и Турция, например.
На 28 май 2016 г. - след дебатите в комисията по отбрана на парламента за приемане на инвестиционния проект за Военноморските сили и преди гласуването в зала седмица по-късно Каракачанов заявава пред радио "Фокус::
"Ако желаете, в един затворен плик ще ви напиша името на фирмата, която ще спечели обществената поръчка, ще го запечатам този плик и ще ви го дам в секретно деловодство, и ако сбъркам – ще се извиня. Естествено, българските моряци ще бъдат „за“ нови кораби, не за ремонтиране на старите, но аз се съмнявам, че това може да се случи реално."
Как ще се развие този проект - един от трите текущи за превъоръжаване на армията, предстои да видим. Общата сума, която се предвижда по тях, е 3,2 млрд. лв.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни