Синонимът на снежна белота започва победоносния си ход преди повече от сто години и е феномен на пазара и до днес. С историята за неговия триумф започваме поредицата за големите германски семейни фирми.

Не е само прахът за пране – и козметика, и лепила се произвеждат в огромни количества от концерна, чийто оборот за миналата година е 18,7 милиарда евро, печалбата е 2,1 милиарда, а служителите му са 51 350 по цял свят. От създаването си през 1876 г. той е в ръцете все на едно и също семейство – Хенкел от Дюселдорф, и начело на империята стои вече шесто поколение от фамилията. Тайната на успеха? Най-вероятно максимата, която се спазва безусловно от самото начало:

„На първо място са интересите на фирмата, чак след това идва семейството.“

Но докато фирмата стане фирма, минава не толкова кратко време – от основаването през появата на първия успешен продукт „Избелваща сода“ в 1878 до хита „Персил“, излязъл на пазара в началото на ХХ век. ПЕРборат и СИЛикат образуват името на успешната марка, предизвикала недвусмислена революция в отнемалото дотогава много сили и енергия занимание – прането. Естествено – донесла огромно облекчение, но се натъкнала и на отпор – някои дами сериозно се безпокояли да не увредят доброто си име, ако перат с препарат. Но този предразсъдък се преодолява сравнително лесно и препаратът се налага, не на последно място благодарение на активната реклама, включително със самолети, изписващи в небето името-символ – и то почти преди век.

"Персил" може да се похвали със 100-годишна история.

Защото „Персил“ наистина успява да се превърне в символ на чистотата за всяка уважаваща себе си домакиня, стремяща се към искрящо пране и отговарящ на модерните времена бит – още през 20-те години на миналия век. Емблема на фирмата става облечената изцяло в бяло прекрасна млада дама с пакет „Персил“ в ръце – изящната 18-годишна приятелка на карикатуриста Курт Хайлигенщед, на когото е възложен плакатът. Резултатът надминава очакванията и девойката украсява безброй табели, афиши, стени и улици. С малки изменения „Бялата дама“ остава актуалната реклама на праха за пране в продължение на десетилетия. 

През 1938-а „Персил“ вдъхновява и игрален филм. А междувременно усъвършенстванията и нововъведенията се извършват едно след друго – в името на максимално доброто качество се тръгва дори на лов за китове, за да се осигурят необходимите мазнини за препаратите. Всичко върви по ноти, докато през 1939 производството не е забранено и се прекратява за почти десет години на нацизъм и война.

На пазара постоянно излизат нови и нови модификации.

Но името оцелява. „Пак сме тук, като че ли нищо не е било“ - обявяват през 1947 и започват отново. За мнозина „Персил“ означава един вид завръщане към нормалността и мирния живот. А дистанцираността и непринадлежността към нацисткия режим бива наречена в езика на народа „чист като Персил“. Китовата мас отстъпва пред синтетиката според изискванията на времето, а към традиционното производство на перилни препарати се прибавят козметиката ("Шварцкопф", "Шаума" и "Фа") и лепилата (от които днес във всеки автомобил има по около 17 кг, излезли именно от фабриките на този концерн).

Постепенно на пазара излизат „Персил“ без фосфати – за да не уврежда околната среда, течен „Персил“ като алтернатива на праха, перлички и таблетки, препарат за хора с чувствителна кожа и т.н.

Конрад Хенкел превръща фирмата в истински пазарен гигант.

Последният истински патриарх, управлявал фирмените дела в края на ХХ век е Конрад Хенкел (внук на основателя на концерна Фриц Хенкел) – истински бизнес-лъв, превърнал предприятието в империя. Той е верен не само на семейния герб, изобразяващ царя на животните, но и почитател на живите лъвове, с един от които обичал да се разхожда. Делото му самоуверено продължават неговите наследници, от които начело на концерна днес е една млада дама – Симон Багел-Тра. И особени изменения скоро не се очертават – забраната за продажба на семейните акции е валидна поне до 2033 г.