Само две са забележките на жителите на с. Смилян към държавната брошура "Сподели България": че най-известният им продукт не е "боб", а "фасул"  и че не е от Източните Родопи, а от област Смолян.

Седмица след издаването на електронна брошура "Сподели България", жителите на смолянското село Смилян откриха груба грешка в нея, съобщава бТВ. Проектът, срещу който скочиха хората, е съвместна инициатива на Министерството на туризма и на земеделието и храните. В него България  се представя с 12 туристически дестинации за винен и кулинарен туризъм.

Оказа се обаче, че най-прочутият тукашен продукт - смилянският фасул, е приписан на съседна област.

В раздел Източни Родопи, включващ Хасково, Кърджали и Ивайловград, откриваме кулинарния специалитет: "салата от смилянски боб".

"ПАстървата" дори няма да я броим....

„Особено държим на словната марка "смилянски". Ние нямаме против да се продават какви ли не продукти, всякакви - включително и фасул, но да не носи марката „смилянски”, посочва пред бТВ председателят на кооперацията, която е собственик на марката, Сафедин Чикуртев.

Марката "смилянски"  може да се ползва само за продукти, произведени в селата по Горното поречие на река Арда. Смята се, че заради мекия климат е различен от останалите сортове, гледани у нас.

Според производителите е недопустимо държавни експерти да погазват законите, които защитават патентованата марка.

„Всъщност се ограбват усилията на всички тези общности в долината на Горното течение на Арда и времето и средствата, инвестирани от тях в налагането на това наименование на пазара”, казва секретарят на читалището в Смилян Илия Годев.

За потребителите наложеното наименование означава едно – че ще получат очакваното качество.

От Министерството на земеделието и храните се оправдали пред бТВ, че това е работен проект на електронната брошура. Тепърва предстояли обсъждания  по места и изчистване на неточностите.

По късно от туристическото ведомство реагираха с нарочна позиция по повода:

„Смилянският фасул с гордост се споменава както в Смилян, така и в Кърджали, и в София” – се казва в прессъобщението им.

„Този типичен продукт влезе в единствената за Родопите дестинация заедно с други характерни за региона специалитети като родопското чеверме, пататника, клина и пр., които не са специфични само за отделни селища”, посочват от министерството.

При един от многото подобни случаи предишия път, Министерството на туризма се "прочу" с рекламиране на България като ловна дестинация на мечки гризли.