До 7 месеца ще стане ясен обхватът на пътищата, които попадат в тол системата, както и тарифите за тежкотоварните камиони над 3.5 тона, за които тя ще действа. За леките автомобили остават винетките. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на съвместна пресконференция с представители на фирмата, която ще я изгражда и внедрява - австрийската компания Kapsch. Тя участваше в търга като като консорциум "Капш трафик солюшънс", включващ българското, полското, италианското и испанското подразделение на компанията.
След 2 години обжалвания и различни проблеми с процедурите днес беше подписан договорът за тол системата, чийто срок на изпълнение е 19 месеца. Първите седем от тях са за проектирането, изграждането и внедряването й в експлоатация, останалите 12 - за одитиране, оценка на ефективността и, ако се наложи - корекции. По прогнози на Нанков се очаква тя да заработи от 2019 г.
Стойността на договора е 150 милиона лева без ДДС, от които нито лев няма да се плати от бюджета. "Капш" ще инвестират собствени средства, а ще получат парите си през следващите 3 години от очакваните приходи, които се предвижда да са около 1 милиард лева още първата година. Сега от винетки се събират не повече от 350 милиона лева. Предвиденият милиард е при запазване ставката на винетните стикери, чиито цени няма да се повишават, но ще се въведе електронна винетка, поясни Нанков.
С приходите от тол такси се планира доизграждане на магистралите "Хемус" и "Струма", на пътищата Ботевград - Видин и Русе - Велико Търново, планиран е на първо време и един тунел под Стара планина. Средствата от тол системата ще се използват и за ремонти и рехабилитация на пътната мрежа. В момента имаме проблем с ремонтирането на 6000-7000 км третокласна пътна мрежа, надяваме се 3-4 до пет години България да има съвременна третокласна пътна мрежа, тогава изтичат и експлоатационните срокове за магистралите, стана ясно на пресконференцията. В лошо състояние е и общинската пътна мрежа, която е по-голяма и от републиканската - 22 000 км общински пътища срещу 21 000 републикански.
След приключването на договора с изпълнителя държавата ще създаде проектна компания, която ще оперира тол системата. От Агенция "Пътна инфраструктура" отчетоха като сериозно предизвикателство обучението на кадри по функционирането и изграждането й.
Предстои ни решаването на много тежки задачи, тъй като тол системата се въвежда за първи път. Това води след себе си липсата на кадри, заяви инж. Дончо Атанасов, председател на УС на АПИ.
Според регионалния министър в момента се обсъждат няколко варианта за обхват - магистрали плюс пътища първи и втори клас, магистрали и пътища първи, втори и трети клас, но този процес ще се финализира през следващите 7 месеца, а цените ще бъдат подложени на обществено обсъждане, след което правителството ще вземе решение.
"Ще насочим усилия тежестта при тарифите да бъде поета основно от транзитно преминаващи лекотоварни автомобили", каза Николай Нанков.
При следенето на трафика се очаква и по-добър контрол и координация в борбата с контрабандната - незаконния трафик на товари и хора.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни