“Ако можем да пратим Roadster до Марс, можем да оправим Model 3”.

Това беше коментарът на Илон Мъск, след като в деня след изстрелването на най-мощната и тежкотоварна ракета Falcon Heavy в космоса, натоварена със спортния модел на Tesla, се оказа, че компанията продължава да се бори с производството на бюджетния си Model 3.

Думите му на пръв поглед са лишени от всякаква логика – какво общо има изстрелването на ракета с производството на кола? С Model 3 от Tesla се сблъскаха с редица неочаквани проблеми в масовото производство и с поредица от забавяния. А загубите им се трупат...

Но, ако прескочим простата логическа връзка, се вижда другото послание - „Постигнахме успех с толкова тежка задача, значи ще се справим и с по-леката“. Това описва и целия всъщност уникален модел на Мъск. Това, което го изстреля за десетилетие от мечтател в световен предприемач.

„Хаос“ е подходящо описание за проектите на 46-годишния милиардер. От една страна е SpaceX, компанията, която би всички в космическите програми - както частниците, така и големите агенции като НАСА и "Роскосмос". От друга е Tesla – компанията, която предлага качествен продукт, но с безброй проблеми и забавяния, и която всяка година е на загуба.

Покрай тях Мъск не се спира – разработва слънчеви панели в дъщерната на Tesla SolarCity, вече тества специална високоскоростна транспортна система – Hyperloop, планира и електрически самолет с вертикално излитане. А отвреме-навреме инсталира и огромни батерии, копае тунели и продава дори огнехвъргачки. 

На пръв поглед говорим за един богат и гениален инвеститор (и инженер, да не забравяме това), който просто има някакви хрумки, мечти и желания. И капитал, за да ги изпълни, разбира се. Но това е само на повърхността.

Всяка друга технологична компания с финансовите показатели на Tesla би изгубила доверието на инвеститорите и би фалирала. Но Tesla се държи и просперира – защото Мъск изстреля голяма ракета и качи колата си на нея.

Това е изцяло нов модел в света на техногигантите. Реално малка част от разработките, в които той влага средства, биха могли да донесат скорошна и моментална печалба. Основните му проекти са не просто нови и рискови, те създават несъществуващи досега пазарни ниши. 

И крайната цел става все по-видима, и на пръв поглед все по-непечеливша – колонизацията на Марс.

Всеки друг от титаните в света на технологиите би се захванал само и единствено с Tesla и за нула време ще изкара на пазара някакъв продукт. Но целта на Мъск не е просто да направи страхотен електромобил. Или страхотна ракета. Неговата цел е именно този нов модел, в който приоритет на предприемача е първо развитието на новите технологии, после – превръщането им в комерсиален бизнес. И това не е случайно – това е да гледаш в бъдещето.

Мъск вече е сред най-богатите хора в света – 52-ри по последни данни. Но той скоро няма да се нареди сред първите десет, да речем, не защото не е способен, а защото не това е целта му. 

За съжаление един Мъск космическа програма не прави. Той е пионер, не е месия – а пионерите никога не са успешни, ако са сами. Тогава са просто хора, изпреварили своето време. В момента фабулата около него и доверието на инвеститорите му се дължи само на едно – впечатляващите успехи. Ако световните космически агенции не си вземат бележка, Falcon Heavy ще остане просто ракета. Ако техногигантите не вземат пример, Tesla ще остане просто електрическа кола. 

Но, ако последват странния и леко луд южноафриканец в похода му, могат да дадат старт на съвсем различна икономически технологична революция.

-----

* Този материал е създаден по проект "Генерация Z".