България и Сърбия ще развиват проекти, свързани с жп транспорта и развитието на пристанищната инфраструктура по Дунав с цел претоварване на втечнен природен газ. Това става ясно от приетите днес решения на Министерския съвет.
Правителството упълномощи министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише Меморандум за разбирателство между Република България и Република Сърбия за подобряване на ефективността на жп транспорта. Със споразумението се задълбочава сътрудничеството при изграждането на железопътната инфраструктура по коридор № 10.
Коридор № 10 свързва Залцбург в Австрия с гръцкото пристанище Солун, минавайки през Словения, Хърватия, Сърбия и Македония. В Сърбия проектът включва изграждане на две отклонения - на юг до границата с Македония и на изток до границата с България.
Двете страни ще проучат възможността за съвместен подход към европейските фондове или други международни институции за финансиране на проектите по коридор 10. Споразумението регламентира и въвеждането на по-ефективен граничен контрол, който ще улесни преминаването на товарните влакове. Подписването на меморандума беше договорено на среща между министър Ивайло Московски и вицепремиера и министър на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Зорана Михайлович в края на януари тази година.
България и Сърбия ще си сътрудничат и в развитието на пристанищната инфраструктура по река Дунав. Меморандумът, който ще бъде подписан, ще спомогне за съхранението и преноса на втечнен природен газ между двете страни. С подписването на документа се цели да бъде установено институционално сътрудничество, за да се определи рентабилността на изпълнението на бъдещи инфраструктурни проекти за изграждане на пристанищни съоръжения, необходими за претоварване на втечнен природен газ по река Дунав, в контекста на обявеното изграждане на газопреносна връзка между България и Сърбия, съобщават от МС.
Междусистемната газова връзка България-Сърбия e обявена от Европейската комисия за проект от общ интерес на ЕС. Стойността й е близо 47 милиона евро и първоначално се очаква газопроводът да осигури възможност за доставка на 1.8 млрд. м.3/годишно газ.
В България вече е готов първият терминал за втечнен природен газ (LNG), изграден от русенската "Булмаркет ДМ". Капацитетът му е 500 тона LNG, еквивалентни на 745 000 куб.м синьо гориво. Терминалът има възможност да получава и изпраща газ по река Дунав, да приема и изпраща газ с автотранспорт за дистрибуция, както и да зарежда камиони за използване на LNG като моторно гориво.
Изискванията на програмата "Син коридор" на ЕС са на основните пътни коридори да има станции за зареждане с газ - на всеки 100 км със CNG (компресиран природен газ) и на всеки 400 км с LNG.
За изграждането на терминала "Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро финансиране от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Той е част от проекта "LNG Мастерплан Рейн - Майн - Дунав" по програма TЕN-T на ЕС. Целта е използването на втечен природен газ като гориво за всички моторни плавателни съдове по реките Рейн, Майн и Дунав. Стойността на целия проект е към 1 млрд. евро, а русенската компания е единственият български участник в него. Терминалът превръща "Булмаркет ДМ" в първия у нас комплексен доставчик на пазара на различните типове газ - LPG, CNG и LNG.
Правителството одобри проекта на споразумение между ИА "Морска администрация" и Румънската морска администрация за условията и реда за извършване на проверки на плавателни съдове по вътрешните водни пътища в българо-румънския участък на река Дунав. Документът е с технически характер и има за цел да уреди условията и реда за извършване на допълнителни проверки на плавателните съдове в изпълнение на изискване на Директива 2006/87/ЕО.
Основните договорености са свързани с взаимно признаване на контролните проверки на чуждестранни за двете страни плавателни съдове в общия участък на Дунав, въвеждане на единни критерии за подбор на плавателни средства за проверка, изграждане, въвеждане в експлоатация и последващо надграждане на единна електронна информационна система и база данни за подбор на плавателни средства за проверка и др.
Правителството одобри и промени в Наредбата за трудовите и непосредствено свързани с тях отношения между членовете на екипажа на кораба и корабопритежателя. С тях се създават специфични правила за организация на работното време и почивките на екипажите, плаващи под българско знаме по вътрешните водни пътища, като по този начин се изпълняват изискванията на Директива 2014/112/ЕС за прилагане на Европейското споразумение относно определени аспекти на организацията на работното време в сектора на вътрешния воден транспорт.
С промените в Наредбата са разписват и мерките за прилагане на национално ниво на промени в Кодекса към Морската трудова конвенция от 2006 г. Те са свързани с изискването за наличие и функциониране на бързи и ефективни системи за финансово обезпечаване на членовете на екипажа в случаите на изоставяне от корабособственика или на трайно намалена работоспособност или смърт, настъпили поради общо заболяване, трудова злополука или професионална болест.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни