Собственикът на лифтовете и влековете на Витоша - "Витоша ски" АД - покани цяла правителствена делегация да инспектира съоръженията. Освен вицепремиер и министри поканени са още представители на Столичната община начело с кмета.

Ето и списъка на "гостите", поканени на 29 септември "да добият лично впечатление как се експлоатират и поддържат" съоръженията: вицепремиерът Валери Симеонов, министърът на туризма Николина Ангелкова, министърът на околната среда и водите Нено Димов, министърът на спорта Красен Кралев, кметът на София Йорданка Фандъкова, председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков и директорът на Изпълнителна агенция по горите Григор Гогов, който обаче подаде оставка преди ден заради съмнения за конфликт на интереси.

Все по-трудно

Каква е причината за този "рейд" в Природен парк "Витоша"?

Проверката на състоянието на съоръженията, разпоредена от Столичната община. Публична тайна е, че съоръженията са остарели, тече стар юридически спор между "Витоша ски" и екозащитниците защо не се подновяват, а междувременно само за няколко години станаха два инцидента. За щастие без сериозни последствия.

Миналия петък пък стана ясно, че София ще кандидатства за домакин на Зимните младежки олимпийски игри през 2024 година. Или поне така бе обявено след разговора на президента на Международния олимпийски комитет (МОК) Томас Бах с премиера Бойко Борисов и с Красен Кралев в Министерския съвет. 

От "Витоша ски" обаче разказват колко им е било трудно да поддържат съоръженията, които стопанисват от 2007 година:

"Оттогава, с грижата на добър стопанин, ние поддържаме съоръженията в изправност съгласно изискванията на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. През последните години работата ни става все по-трудна, защото резервните части за тази остаряла физически и морално техника вече не се произвеждат. В по-голямата си част те са строени и пуснати в експлоатация през 50-те и 60-те години на миналия век."

Така например Драгалевският лифт е построен през 1956 г., а Романският - през 1968 г. Вторият в момента не работи. Причината:

"Вследствие на силна буря част от стълбовете са изместени и деформирани. Лифтът, разбира се, щеше да бъде отремонтиран, но френската фирма FIVES LILLE-CAIL, която го е доставила, вече не съществува. Преди 40 години тя е сменила своя предмет на дейност и в момента се занимава с пътна и ЖП инфраструктура. Още повече че в историята им това е единственият лифт, произведен от фирмата."

В заключение от дружеството отново посочват, че трябва законодателна промяна, настоявайки, че действащият план за управление на Природен парк "Витоша" връзва ръцете им за сериозни ремонтни дейности.

"Отново припомняме, че без належащите промени сме в невъзможност законово да извършим така необходимата подмяна и модернизация на съоръженията с нови, последно поколение лифтове, отговарящи на най-високите технически и екологични стандарти. Това е така, тъй като новите съоръжения може да се изградят по съществуващите трасета, но не по сега съществуващите стъпки и стълбове. Тоест при подмяната ще трябва да се обновят всички фундаменти и стълбове към тях, а това е забранено от действащият план за управление на парк "Витоша", тъй като съгласно ЗУТ се тълкува като ново строителство. Ние от своя страна отново се ангажираме, че след като измененията влязат в сила и изпълним процедурните изисквания, незабавно ще започнем отдавна чаканата модернизация."

Проблеми няма

Малко по-рано през деня пред БНР бившият директор на Природен парк "Витоша" Тома Белев коментира казуса. 

"Няма никакви забрани по отношение на промяната на лифтовите съоръжения. Нещо повече – планът препоръчва да се подменят или демонтират морално остарелите съоръжения, представляващи опасност. Планът за управление не разрешава строеж на нови ски съоръжения. Около 20% площи от всички предназначени за ски спорт и туризъм се използват в момента. Има 80%, които не се използват, защото собствениците на съоръженията не ги поддържат", категоричен е Белев.

 
Белев и арх. Влади Калинов, директор на Дирекция "Общински строителен надзор" в Столичната община, влязоха в спор относно състоянието на съоръженията и нуждата от законови изменения.
 
Първо Калинов отчете какво е показала проверката, след което посочи, че топката е в полето на министерства и ведомства, а не на общината: 
 
"Установено е, че в момента сградите имат забележки, които обаче не са тежки и конструктивни изменения. Възложено е да се направи конструктивна експертиза на самите стълбове, по които е опънато въжето за лифтовете. Само едно от съоръженията е с премахнато въже – това е Княжевският лифт. Там е по-тежко положението. Останалите мероприятия, които трябва да се предприемат, са в кратки срокове –  до 2-3 месеца трябва да се извършат от собствениците. Досегашните стълбове и тяхното разположение не отговарят на съвременните норми за прекарване на подобно съоръжение.

Възстановяването на тези съоръжения също не е възможно, така че да работят, тъй като са изключително стари. За няколко от съоръженията няма резервни части, които могат да гарантират безопасността им. Конкретно става дума за Княжевския лифт. Затова там трябва да се направят нови процедури. Новата процедура означава процедура през МОСВ, където да се направи преотреждане, тъй като Планът за управление на "Витоша" забранява разполагането на нови стълбове. Тъй като процедурата е изключително сложна и не зависи от Столичната община, а от министерства и ведомства, които са извън нашата компетенция, затова сме помолили концесионерите да инициират такава процедура, за да видим докъде ще стигне. Нормално е Витоша да получи този най-екологичен транспорт. Концесионерите имат желание да го направят, въпросът е как ще се преборят с тези сложни юридически стъпки, които им предстоят."

Тома Белев реагира, като първо поправи Калинов, че на Витоша няма "концесионери".

"Тези проверки съм ги искал още като директор на парка преди 7 години. Слава Богу, случили са се през 2018 година. Комисията по ЗУТ може да завърши с няколко типа решения. Единият тип е, когато сградата е годна за използване – тогава общината нищо не прави. Когато е негодна, се издава заповед за премахване на съответния строеж или се прави ремонт, ако може да бъде възстановена. В случая не чух какви заповеди е издал кметът на София, защото отговорността е единствено на кмета. Разочарован съм, защото се говори само за лифтовете, а аз очаквах Комисията да се занимава и с влековите съоръжения. Това за мен е непонятно защо е спестено. На четвърто място, трябва да кажа, че г-н Калинов леко излъга за това какво пише в Плана за управление. Няма никакви забрани по отношение на промяната на лифтовите съоръжения", посочи екологът.